| کد خبر: 160458 |

◄ تصمیم دشوار چین درباره نفتکش سانچی

از همان روزهای ابتدایی آتش‌سوزی در نفتکش سانچی انگشت اتهام به سمت چین گرفته شد. انگشتی که البته خیلی زود پایین آمد و مقامات ایران گفتند چین همه تلاش خود را کرده است و جای هیچ گلایه‌ای از چین نیست.

تین نیوز

در حالی که نشت نفت از لاشه نفتکش سانچی همچنان ادامه دارد، به نظر می‌رسد چین در اتخاذ تصمیم صحیح دچار تردید شده است.

به گزارش تین‌نیوز، از همان روزهای ابتدایی آتش‌سوزی در نفتکش سانچی انگشت اتهام به سمت چین گرفته شد. انگشتی که البته خیلی زود پایین آمد و مقامات ایران گفتند چین همه تلاش خود را کرده است و جای هیچ گلایه‌ای از چین نیست.

پیچیدگی و ابهام‌های مکرر در حادثه سانچی البته راه را برای گمانه‌زنی‌های گوناگون باز کرد. از سناریوی حمل نفت خام به کره شمالی یا اهمال چین در نجات دریانوردان ایرانی برای جلوگیری از نشت نفت در دریای چین. در هر حال نفتکش سانچی 24 دی‌ماه به اعماق آب رفت و حالا مسئله بزرگ نشت محموله نفتی عظیم این نفتکش است.

خبرها حاکی از این است که لکه نفتی احتمالا به سواحل ژاپن رسیده است. اما مهم‌ترین تصمیم را چین باید بگیرد. روش‌های متعددی برای مهار نشت وجود دارد و چین باید بهترین تصمیم را بگیرد. تصمیمی که ظاهراً با تردید همراه است.

البته در این بین واقعیت تلخ این است که پیکر دریانوردان ایرانی نیز همراه با سانچی به اعماق آب رفته است و خانواده‌ها هنوز نیز امیدوارند که بتوانند پیکرهای عزیزانشان به آنها برگردانده شود. موضوعی که چینی‌ها نیز از آن آگاه هستند.

ظهر دیروز سخنگوی وزارت حمل و نقل چین گفت: «پس از غرق شدن کشتی نفتکش سانچی، ما چشم خود را بر آن حادثه نبسته ایم و همچنان به جستجوی مفقودان ادامه می دهیم.»

«وو چون گنگ» در نشستی خبری درباره اقدامات انجام شده در خصوص حادثه نفتکش سانچی که از تلویزیون پکن پخش شد افزود: با توجه به وجود خطرات و برای تضمین امنیت کشتیرانی دریایی، منطقه کنترل کشتیرانی تعیین کرده ایم و پیوسته پیام هشدار پخش می کنیم تا از وقوع حوادث دیگر ناشی از این حادثه جلوگیری شود.

او درباره کار پاکسازی آلاینده ها نیز گفت: پس از غرق شدن سانچی تلاش ها را برای پاک کردن آلاینده‌ها در محل افزایش دادیم.

«وو چون گنگ» از ارسال ربات به اعماق آب خبر داد و  تصریح کرد: در روزهای ۲۰ و ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۸ اداره امدادرسانی شانگهای وابسته به وزارت حمل و نقل چین برای بررسی لاشه کشتی سانچی ربات زیردریایی فرستاد و نتیجه بررسی های انجام شده نشان داد بش‌تر قسمت‌های این کشتی مانند دریچه تهویه از بین رفته است.

ژی گوانگلو، معاون جانشین رئیس مرکز جستجو و نجات دریایی چین هم  گفته بود: «ما باید این موضوع را بررسی کنیم که آیا نفت آتش گرفته و منفجر خواهد شد یا موجب بروز مسائل دیگری خواهد شد.»

یک مقام چینی نیز پیشتر اعلام کرده بود چین به منظور اطمینان از ایمنی ناوبری و جلوگیری از وقوع فجایع ثانویه، پیرامون منطقه‌ای که نفتکش سانچی غرق شده، کنترل ترافیکی برقرار شده است.

او نوشته بود: مقامات ورود به محدوده‌ای به شعاع ۱۰ مایل دریایی اطراف مکانی که نفتکش سانچی دو هفته پیش غرق شد را ممنوع کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که پیچیدگی سانحه و محموله نفتی عظیم نفتکش سانچی تصمیم‌گیری درباره این شناور غرق‌شده را دشوار کرده است. تصمیمی که هر چه زودتر باید گرفته شود. چرا که در صورت تعلل یکی از بزرگ‌ترین فجایع زیست‌محیطی دریایی رقم خواهد خورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.