| کد خبر: 203237 |

آغاز نشست کارگروه ملی اجرایی سازی موافقتنامه ترانزیتی چابهار

نشست کارگروه ملی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران – هند – افغانستان به میزبانی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز به کار کرد.

تین نیوز

نشست کارگروه ملی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران – هند – افغانستان به میزبانی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز به کار کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مانا، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این نشست که با حضور نمایندگان اداره کل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور‌خارجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار در حال برگزاری است اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی پروتکل پیشنهادی هند در خصوص موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران – هند – افغانستان و نحوه اجرایی سازی این موافقتنامه است.

به گفته بهروز آقایی، با توجه به این که در این کارگروه در خصوص موضوع‌های مطرح شده در پروتکل پیشنهادی هند تبادل نظر می‌شود، نظرات تخصصی این کارگروه نیز به کشور‌های هند و افغانستان ارائه خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مذاکرات در خصوص نهایی‌سازی متن موافقتنامه چابهار از سال ۱۳۹۴ و طی دو نشست کارشناسی در تهران و دهلی نو صورت پذیرفت و نهایی شد و در نهایت متن این موافقتنامه سوم خرداد ماه سال ۹۵ با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند، به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور رسید.

آقایی ادامه داد: اولین نشست موافقتنامه سه جانبه ایران – هند – افغانستان آذر ماه سال گذشته در چابهار و دومین نشست نیز آذر امسال به میزبانی هند برگزار شد که درخصوص بخش‌های مختلف این موافقتنامه گفتگو و تصمیم‌های خوبی اتخاذ شد و با ارائه پروتکل پیشنهادی از سوی طرف هندی همراه بود.

وی حمل و نقل و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بندر چابهار بین ایران، هند و افغانستان، بهینه سازی هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت بین المللی، جذب کالای ترانزیتی و مسافر سایر کشورها، تسهیل دسترسی به بازار‌های بین المللی، تأمین امنیت سفر، ایمنی حمل و نقل و حفاظت محیط زیست میان طرف‌های قرارداد و ساده سازی، هماهنگی و استانداردسازی تشریفات حاکم بر حمل و نقل بین المللی میان سه کشور را از اهداف این موافقتنامه اعلام کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.