| کد خبر: 199307 |

◄ مزایای الحاق دو بندر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار

با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از مطرح شدن بحث الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری به بندر چابهار بالاخره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

تین نیوز

با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از مطرح شدن بحث الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری به بندر چابهار بالاخره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

علیرضا چشم جهان، عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفت: بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری نه جزو منطقه آزاد هستند و نه منطقه ویژه اقتصادی. این اتفاق باعث شده است چالش هایی برای صاحبان کالا به وجود آید. در مرحله اول زمانی که کالا به این دو بندر وارد می شود صاحبان کالا باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. در حالی که در سایر بنادر مالیات بر ارزش افزوده از صاحبان کالا دریافت نمی شود.

او افزود: اخذ مالیات بر ارزش افزوده باعث شده است که هزینه‌های این بنادر 9 درصد از دیگر بنادر ایران مانند کیش و قشم و غیره گران تر باشد.

چشم جهان در خصوص مزیت‌های بندر چابهار گفت: بندر چابهار از طرفی منطقه آزاد تجاری است اما بنادری که تحت مدیریت این بندر هستند از مزیت های بندر آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی بهره مند نیستند و صاحبان کالا در این بنادر نمی توانند از مزیت منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد تجاری بهره مند شوند. زیرا قوانین منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری اجرایی و پیاده نمی‌شود.

این کارشناس حوزه دریایی در خصوص مزیت های الحاق بندر شهید بهشتی و بندر کلانتری به بندر آزاد چابهار گفت: طبعا زمانی که هزینه ها کاهش باید، می توان آن هزینه را برای توسعه بندر خرج کرد. توسعه بنادر منجر به کسب و کار بیشتر، افزایش اشتغال و افزایش سطح رفاه مردم آن منطقه می‌شود. از طرفی زمانی که این دو بندر جز مناطق آزاد شوند و قوانین منطقه آزاد اجرایی شود، تجهیزات بندری لازم را بدون مراحل سخت گمرگی وارد منطقه آزاد شود. اما زمانی که جز منطقه آزاد به شمار نیایند و سرزمین اصلی باشد باید تجهیزات را به سختی از گمرگ ترخیص کنند و این چالش بزرگی برای صاحبان کالا به شمار می رود.

چشم جهان افزود: در این بنادر هزینه های زیادی برای زیرساخت‌ها و روبناها توسط سازمان بنادر ایجاد شده است اما مهم ترین کار که اداری و اسنادی است از طرف دولت و سازمان‌های دیگر انجام نشده است که منجر به عقب ماندگی و هدر رفتن هزینه ها در این بنادر می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهزاد 0 0

    هیچ مزایایی نداره ،فقط دزدیها بیشتر خواهد شد .