| کد خبر: 200360 |

◄ چالش‌های اساسی صنعت دریا از نگاه شرکت‌کنندگان در یک همایش

بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی 11 تا ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ در جزیره قشم برگزار می‌شود.

تین نیوز

 بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی 11 تا ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ در جزیره قشم برگزار می‌شود.

به گزارش تین نیوز، برای برگزاری این همایش چهار کمیته از جمله کمیته قطعنامه، تشکیل است. این کمیته در فراخوانی از فعالان حوزه صنایع دریایی و دریانوردی خواسته موضوعات مرتبط و مورد نظر خود را در خصوص قطعنامه پایانی این همایش، به کمیته مذکور ارسال کنند.

pster

بر اساس خبرهای منتشر شده، تا کنون چندین محور برای تدوین پیش‌نویس مفاد قطعنامه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی پیشنهاد شده که اصلی‌ترین پیشنهادات شامل موارد زیر بوده است:

– شفافیت و پاسخگویی در عرصه فعالیت‌های دریایی

– حفظ سرمایه‌های اجتماعی و جلوگیری از تخریب آن

– سیاست‌های کلی نظام در حوزه دریاها

– توسعه و پیشرفت متوازن مناطق ساحلی و جزایر

– مقابله با تحریم‌های دریایی و فشارهای خارجی

– دیپلماسی عمومی دریایی و نقش متخصصان دریایی

– حضور بخش خصوصی واقعی در حوزه کسب و کارهای دریایی و بندری

– واکاوی رفتار ایران در فرایند تصویب کدها و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی

– علل انفعال مراکز تصمیم‌سازی و قانونگذاری داخلی در دریا

– سرمایه‌های انسانی و شرایط احراز در انتخاب مدیران دریایی ایران

– بیمه‌های دریایی؛ بیمه های مرتبط با کسب و کارهای  دریایی و بندری

– مدیریت ریسک در فرایند انواع بیمه‌های دریایی

– بررسی فناوری‌های نوین دریایی و مورد نیاز صنایع دریایی

– توسعه مراکز علم و فناوری و شرکت‌های نوپای دریایی (Startups)

– اقتصاد دریا و موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی

– توسعه گردشگری ساحلی و دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور

– «تعطیلات زمستانه» برای توسعه گردشگری در مناطق ساحلی جنوب

 – تقسیمات کشوری و تغییرات استانی در جنوب کشور

– توسعه و پیشرفت جنوب شرق کشور، سواحل مکران و بندر جاسک و بندر چابهار

– کشتی‌سازی حلقه اصلی زنجیره توسعه فعالیت‌های دریایی و صنعت فراموش شده

– تعمیرات کشتی در سواحل مکران

 – ارتقاء شناورهای سنتی

– دانشجویان دریایی؛ بیم‌ها و امیدها

– لزوم تدوین یک نقشه راه برای دانشکده­‌های دریایی و جذب دانشجویان

– بازبینی سیلابس درسی رشته مهندسی دریایی

– روش‌های نوین جلوگیری از خوردگی

– تأمین سوخت کم سولفور

– بازگشت به رویکرد علمی در حوزه صنایع دریایی

– نقد و بررسی عملکرد ارگان‌های دریایی ایران

13970424093951884677583

به گزارش تین نیوز، قطعنامه بیستمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی که 26 تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۷ در جزیره کیش به شرح زیر بوده است:

۱ – به‌منظور تحقق اهداف توسعه پایدار دریایی و هم‌افزایی، همدلی و همراهی همه کشور با آن، پیشنهاد می‌شود سیاست‌های کلی نظام در دریاها تدوین شود و اسناد توسعه‌ای حوزه‌های مختلف دریایی، همگرا و عملیاتی گردد.

۲ -صنایع ساخت شناور و سازه‌های دریایی، صنایع فراساحلی، کشتیرانی و بنادر به‌عنوان یک بخش استراتژیک، اولین هدف تحریمی دشمن قرار گرفته است و سازوکارهای موجود برای حمایت از آن کافی نیست. بنابراین، ضروری است این بخش استراتژیک با ایجاد یک سازوکار خاص و کارآمد از حمایت همه‌جانبه و ویژه ارکان کشور به‌منظور ایجاد وحدت نظر برخوردار باشد تا بتواند نقش بایسته خود را در صنعت، اقتصاد، اشتغال و خدمات ایفاء نموده و با فشارهای خارجی مقابله موثر نماید.

۳ – ارتقای سهم صنایع دریایی در اقتصاد کشور مورد تاکید است. در این راستا جهت توسعه اقتصاد دریا ضروری است تا قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور، به‌صورت کامل و یکپارچه اجرا گردد. همچنین طراحی سازوکارهای تحریک تقاضا و نیز حرکت موثر  شورای عالی صنایع دریایی و صندوق توسعه صنایع دریایی در مسیر مأموریت‌های قانونی و تحقق اهداف پیش بینی شده برای آن‌ها، مورد تاکید است.

۴ – با توجه به مسئولیت اجتماعی موسسات رده‌بندی داخلی در تحقیقات علمی و توسعه کیفی استانداردهای دریایی، اداره و مدیریت این موسسات با استفاده از سیستم‌های جمعی و تضمین کننده اجرای صحیح قوانین، شفافیت مالی و ارتقاء سطح کیفیت و ایمنی مورد تاکید است. در این راستا رفع ابهامات اساسنامه‌ای و برگزاری انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان که تاخیر چندساله دارد مورد درخواست است.

۵- در زمینه‌های علمی در حوزه صنایع دریایی به کمک اساتید، محققین و دانشجویان دانشگاه‌ها، رتبه‌های بسیار خوب بین‌المللی از نظر تعداد مقالات منتشره در حوزه “مهندسی دریایی” حاصل شده است. بدین‌وسیله بر مشارکت همه دانشگاهیان دریایی در زمینه توسعه کیفیت مقاله و افزایش میزان ارجاعات به مقالات ایرانی تاکید می‌شود.

۶- از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تقاضا می‌شود تا با توجه به ادغام ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، سازوکار جدید حمایت از فناوری‌های دریایی را با مشارکت دانشگاه‌ها و انجمن مهندسی دریایی ایران و سایر انجمن‌های مرتبط ایجاد نماید. مشارکت همه دانشگاهیان دریایی در زمینه توسعه تکنولوژی در قالب توسعه محصول از طریق استارت آپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست می‌گردد.

۷- برنامه‌ریزی برای مدیریت تعمیرات و نگهداری تخصصی از زیرساخت‌ها و دارایی‌های دریایی کشور، حفاظت از محیط‌زیست دریایی، توسعه بیمه‌های تخصصی دریایی و استفاده از سیستمهای نوین جلوگیری از خوردگی مورد تاکید است.

۸ – ضروری است سازمان بنادر و دریانوردی، نسبت انجام وظایف حاکمیتی و توسعه‌ای خود اهتمام ورزد و از تصدی‌گری و مداخله در امور بخش غیردولتی پرهیز نماید.

۹- توسعه انسانی مهم‌ترین فاکتور توسعه در هر بخش است لذا تاکید می‌شود که همه ارکان کشور باید در حفظ سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش دریایی میهن عزیزمان تلاش نمایند و  ظرفیت‌های دانشجویان دریایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۱۰ – ضروری است دارایی‌های معنوی و مادی انجمن مهندسی دریایی ایران در اختیار هیات مدیره منتخب قرار گیرد تا تشتت به وجود آمده در جامعه دریایی ایران خاتمه یابد. در این راستا تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای مصادره به مطلوب نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی ایران که مالکیت آن متعلق به انجمن مهندسی دریایی ایران است، مورد اعتراض جدی است. زمان و محل برگزاری نمایشگاه سال آتی راسا توسط انجمن مهندسی دریایی ایران و بر اساس منافع اعضای انجمن تعیین خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.