| کد خبر: 40819 |

اقتصاد دریا محور راهبردی برای توسعه پایدار هرمزگان

تین نیوز | موضوع توسعه اقتصاد دریا محور به قدری حائز اهمیت است که مدتی گفتمان غالب مدیران ارشد، میانی کشور و حتی استانی شد به طوری که در سخنرانی ها و مصاحبه معاون اول رییس جمهوری و هیات همراهش در سفر به بندرعباس، بارها به عنوان یک راهبرد تکرار و مورد تاکید قرار گرفت.
 
توسعه اقتصاد دریا محور در هرمزگان که 900 کیلومتر از مرزهای آبی جنوب کشور در سواحل مکران و خلیج فارس ( با جزایر 14گانه به 1400کیلومتر می رسد) به آن تعلق دارد بیشتراز سایر استان های ساحلی محقق وشدنی است.
 
معاون اول رییس جمهوری دوشنبه هفته گذشته در جلسه شورای اداری هرمزگان طی سخنانی با تاکید بر توسعه اقتصاد دریا محور از پایتخت اقتصادی به عنوان بهترین تعبیر استفاده شده برای این استان نام برد.
 
اسحاق جهانگیری با بیان این که قلب اقتصادی کشور دراین استان می تپد و مهم ترین واحدهای صنعتی کشور نیز دراینجا مستقر هستند از هرمزگان به عنوان بهترین نقطه برای کمک به توسعه اقتصادی کشور نام برد.
 
به گفته وی سواحل مکران گنجی فراموش شده بود که پس ازتذکر رهبر معظم انقلاب، دولت تدبیر و امید آن را به عنوان یک محور سرلوحه کارهای خود قرار داد.
 
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: بایستی با برنامه های منسجم از جمله فعالیت های شیلاتی، ایجاد صنایع انرژی بر و همچنین فعالیت های تجاری در قالب مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی نسبت به عمران و آبادانی مناطق ساحلی این استان به خصوص سواحل مکران اقدام کرد.
 
جهانگیری ادامه داد: باید با ایجاد زیر ساخت های لازم و توسعه مراکز ذکر شده و همچنین توجه به عمران جزایر چهارده گانه زمینه های لازم را برای ایجاد کانون های جمعیتی در نوار ساحلی هرمزگان آماده کنیم.
 
مدیران از وجود صنایع وابسته به آب فراوان از جمله فولاد، نیروگاه برق، پالایشگاه نفت و گاز و کشتی سازی به عنوان مهم ترین پیش نیازهای توسعه اقتصاد دریا محور نام برده و می گویند: هرمزگان نسبت به مناطق دیگر مزیت های بیشتری دارد.
 
معاون برنامه ریزی استانداری هرمزگان از مجتمع بندری شهید رجایی با فعالیت 700شرکت (بخش خصوصی) به عنوان بزرگ ترین بندر کانتینری کشور با ظرفیت فعلی دو میلیون و 500 هزار تی ای یو کانتینر، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس، صنایع فولادی، کشتی سازی، صنایع فراساحل خلیج فارس و همچنین تولید شمش آلومینیوم از جمله مزیت های این استان نام برد.
 
صالح دریانورد از اشتغال به عنوان محوری ترین نیاز برای اسکان هرچه بیشتر جمعیت در نوار ساحلی این استان یاد کرد و گفت: لازمه آن ایجاد زیرساخت هایی با اشتغالزایی بالا است.
 
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز از توسعه متوازن به عنوان مهم ترین پیش نیاز توسعه اقتصادی دریا محور در هرمزگان نام برد.
 
محمد عاشوری افزود: اگر مجموعه مزیت ها را برشمارید در واقع خواهید دید هیچ کم و کاستی برای توسعه پایداردرهرمزگان وجود ندارد اما همه آنها در بندرعباس متمرکز شده اند در حالی که مناطق شرقی، غربی و شمال این استان با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
 
این نماینده مجلس ابراز داشت: در توسعه اقتصاد دریا محور باید همه نقاط این استان با توجه به ظرفیت هایشان مورد توجه قرار گیرند.
 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هرمزگان را قلب تپنده اقتصادی کشور دانست و گفت: با مشاهده اتفاقات اقتصادی رخ داده در این استان در خواهیم یافت انتظار مورد نظر مردم در خصوص توزیع متوازن امکانات منطقی است.
 
استاندارهرمزگان داشتن برنامه، پشتکار، مدیریت قوی و همراهی مردم(سرمایه گذاران) را به عنوان اسباب لازم برای ایجاد رونق و آبادانی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه هرمزگان همه اینها را دارد.
 
جاسم جادری به اشاره به درپیش بودن همایش بین المللی توسعه سرمایه گذاری هرمزگان ابراز داشت: مقدمات کار برای جذب سرمایه گذاران خارجی به خصوص هرمزگانی های مقیم خارج از کشور برای سرمایه گذاری دراین استان درحال فراهم شدن است.
 
وی از جمله این مقدمات به موافقت دولت تدبیر و امید با منطقه آزاد صنعتی و تجاری جاسک، ایجاد دومین پایانه صادرات نفت خام کشورپس از خارک درسواحل این شهرستان، توسعه واحدهای فولادی استان در سواحل میناب و سیریک و همچنین از سرگیری فعالیت منطقه انرژی برپارسیان( گاوبندی) اشاره کرد.
 
رییس شورای تامین هرمزگان ازعمران جزایر، توسعه فعالیت های بندری و گمرکی بندرلنگه و همچنین ایجاد بازارچه های مرزی با فعال کردن شرکت های تعاونی مرزنشینان بعنوان دیگر برنامه های اقتصادی دریا محور برای توسعه غرب این استان ذکرکرد.
 
هرچند شعارتوسعه اقتصاد دریا محور، بدون داشتن صنایع محوری و پیشرو در بخش دریایی کشور تقریبا بسیار سخت است اما وجود زیرساخت هایی ازقبیل کشتی سازی وصنایع فراساحل (ایزوایکو) با منطقه ویژه اقتصادی اختصاصی و دیگر امکانات می تواند پذیرای چندین هزارنیروی انسانی باشد.
 
با توجه به اینکه اشتغال یکی ازمحوری ترین و ابتدایی ترین نیازها برای اسکان مردم در نوار ساحلی محسوب می شود توسعه فعالیت های شیلاتی شامل سایت های پرورش میگو، تولید ماهی در قفس، پرورش میگوی مولد و تولید لارو میگو و همچنین صید فانوس ماهیان و فعال کردن صنایع وابسته به آن، با توجه به زیر ساخت های موجود در هرمزگان می تواند بیشترین توجیه را داشته باشد.
 
از آنجایی که درآستانه تهیه و تدوین قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی قرارداریم با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور و توجه ویژه به عمران سواحل مکران، می طلبد دراین زمینه اقدامات وسیع تری صورت پذیرد.
 
در اجرای تهیه طرح های لازم برای توسعه اقتصاد دریا محور از هم اکنون بایستی نسبت به ایجاد امکانات و ارائه تکالیف برای دستگاههای مختلف و مرتبط اقدام کرد.
 
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس از توسعه اقتصادی دریا محور به عنوان یک ضرورت ملی نام برد و گفت: باید ازطریق فعالیت های مختلف ازجمله ایجاد صنایع مرتبط زمینه استقرار جمعیت را در سواحل جنوبی کشور فراهم کرد.
 
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی اضافه کرد: دولت بایستی به سواحل هرمزگان بعنوان منبعی خدادادی برای توسعه همه جانبه بنگرد و جایی درتوسعه اقتصادی کشور برای آن در نظر گیرد.
 
وی ادامه داد: اگر کشور پنج منبع و موتورمحرکه اقتصادی داشته باشد قطعا سه مورد آن در هرمزگان وجود دارد که از جمله آنها می توان به سواحل بکرمکران و خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر چهارده گانه و همچنین مجتمع بندری کانتینری شهید رجایی، صنایع فولادی و پالایشگاهی و بخش گردشگری اشاره کرد.
 
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری با تشریح توانایی های این استان گفت: در صورتیکه دیدگاه برنامه نویسان و برنامه ریزان به اقتصاد دریا محور باشد، این خطه با ظرفیت های طبیعی، مهم و ارزشمندی که دارد می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشورعمل کند.
 
مهم ترین مساله این است که ما جایی زندگی می کنیم که می تواند نیرو محرکه و به تعبیری ساده هیزم زیردیگ اقتصاد کشور باشد، باید نگاهمان به اقتصاد دریا محور باشد تا بهتر بتوانیم از این امتیازات و توانایی های منحصر بفرد اما مغفول مانده و استفاده نشده دربرنامه ریزی ها استفاده کنیم.
 
کشوری که صادرات و قیمت نفت خام آن در بازارهای جهانی دچار وضعیت آشفته ای است و تحریم های ظالمانه نیز فشارهایی را بر آن وارد آورده، اقتصاد دریامحور می تواند عامل حرکت خوبی برای پیشبرد اهداف آن باشد.
 
هفت منطقه ویژه اقتصادی دو منطقه آزاد تجاری فعال و یک منطقه آزاد صنعتی تجاری مصوب به همراه صنایع فولاد، آلومینیوم، گاز و نفت، شیلات و گردشگری تنها بعنوان بخشی از توانمندی های این استان در ارتباط با فعالیت های اقتصادی دریا محور محسوب می شود.
 
به اینها می توان جاسک را نیز اضافه کرد زیرا موقعیت طبیعی آن به گونه ای است که در طول دریای عمان و خلیج فارس تنها جایی که خطوط کشتیرانی بین المللی کمترین فاصله را با سرزمین اصلی پیدا می کنند همین سواحل جاسک است.
 
بندر جاسک کمترین فاصله را با خطوط کشتیرانی بین المللی دارد به طوری که شناورها برای تردد در آب های دریای عمان باید به سواحل ایران نزدیک شوند که این یک امتیاز محسوب می شود و به همین دلیل منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک یکی از مناسب ترین انتخاب های کشور باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.