| کد خبر: 188969 |

کشف دریای اسرار آمیز زیر زمینی در سیاره پلوتو

شبیه سازی رایانه‌ای تصاویر سیاره پلوتو در منظومه شمسی توسط محققان دانشگاه هوکایدوی ژاپن از احتمال وجود یک دریای زیرزمینی در این سیاره حکایت دارد.

تین نیوز

شبیه سازی رایانه‌ای تصاویر سیاره پلوتو در منظومه شمسی توسط محققان دانشگاه هوکایدوی ژاپن از احتمال وجود یک دریای زیرزمینی در این سیاره حکایت دارد. هنوز مشخص نیست سرمای شدید باعث یخ زدن این دریا شده یا وجود لایه‌ای گاز در زیر زمین به عنوان عایق عمل کرده و باعث گرم ماندن فضای زیر پلوتو و مایع بودن دریای مذکور شده است.

به گزارش تین نیوز  به نقل از گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، حرکت فضاپیمای رباتیک افق‌های جدید ناسا به سمت پلوتو در جولای سال ۲۰۱۵ بسیاری از ایده‌های اولیه و قدیمی را در مورد این سیاره دوردست منظومه شمسی به طور کامل تغییر داد.

یکی از جالب‌ترین اکتشافات این فضاپیما شناسایی حوضچه‌ای استوایی و سفیدرنگ در ابعاد ایالت تگزاس در سطح پلوتو به نام Sputnik Planitia بود. وجود این حوضچه موجب گمانه زنی در مورد وجود دریایی اسرارآمیز در زیر سطح پلوتو شد.

در عین حال برخی دانشمندان گمانه زنی‌ها در این مورد را رد کرده و می‌گویند با توجه به فاصله بسیار زیاد پلوتو از خورشید، این سیاره فاقد یک هسته گرم و سوزان بوده و گرمای کافی برای وجود مایعات در آن وجود ندارد. این افراد می‌گویند دریای یاد شده در صورت وجود هم میلیاردها سال قبل یخ زده است.

محققان ژاپنی فعلاً در حال بررسی دقیق ماهیت گاز موجود در این سیاره هستند تا مشخص شود آیا این گاز می‌تواند موجب تبدیل یخ‌ها به آب شود یا خیر.

منبع: خبرگزاری دانشجو
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.