| کد خبر: 177737 |

◄ هند و افغانستان برای معافیت از تحریم ایران با آمریکا مذاکره کردند

معاون بندری سازمان بنادر معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا را به دلیل مذاکرات این دو کشور با آمریکا عنوان کرد.

تین نیوز

معاون بندری سازمان بنادر معافیت  بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا را به دلیل مذاکرات این دو کشور با آمریکا عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، هیچ یک از بنادر ایران جز تحریم جدید آمریکا نیستند واین خطوط کشتیرانی که کشتی‌هایشان به بنادر ایران بیایند، از ادامه حضور در مبادلات با آمریکا منع می‌شوند.

بااین‌حال آمریکایی‌ها در آخرین مرحله از اعمال تحریم‌ها، چند کشور را از بخش‌هایی از تحریم‌های ایران معاف کرده‌اند که در بخش نفت و انرژی، معافیت ۸ کشور از تحریم خرید نفت ایران و مستثنا شدن هند و افغانستان از حضور در بندر چابهار در بخش حمل‌ونقل دریایی ایران است.

محمدعلی حسن‌زاده، درباره علت پشت پرده معاف شدن بندر چابهار از تحریم‌های اخیر آمریکایی‌ها علیه حمل‌ونقل دریایی ایران اظهار داشت: بر اساس آنچه آمریکایی‌ها رسما اعلام کرده‌اند، علت معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است.

او گفت:کارشناسان مطالعات راهبردی داخلی و خارجی معتقدند علت اعطای این معافیت این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند با معاف کردن بندر چابهار، از تقابل چین و هند، هند و پاکستان و چین و آمریکا سود ببرند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: معاف شدن چابهار از تحریم‌ها هرچقدر هم میزان اثرگذاری آن برای کنترل چینی‌ها از سوی آمریکا کم باشد، نوعی تقابل آمریکا با چین به حساب می‌آید .

حسن‌زاده افزود: از سوی دیگر چینی‌ها با هندی‌ها و نیز هند با پاکستان رقابت دیرینه‌ای دارد ضمن اینکه آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند فاصله اقتصادی چین با آمریکا در حجم قابل‌ملاحظه‌ای حفظ بشود.

او در پاسخ به این پرسش که عامل رایزنی با آمریکایی‌ها برای معاف کردن چابهار از تحریم‌ها، هند بوده یا افغانستان، گفت: هر دو کشور گفتگوهایی با مقامات آمریکایی برای مستثنا کردن چابهار برقرار کرده بودند. البته این موضوع نیز به‌طور رسمی اعلام نشده و مانند معافیت بخش نفتی ایران از تحریم‌ها برای ۸ کشور، رایزنی‌های معافیت بندر چابهار نیز غیررسمی بوده است.

این مقام مسئول  درباره احتمال اعمال نفوذ آمریکایی‌ها با این معافیت‌ها گفت: به‌هیچ‌عنوان چنین احتمالی وجود ندارد و ما به‌جز کالاهایی که به‌عنوان کالای ممنوعه در قانون یا بخشنامه‌ها تصریح شده و تجارت آن‌ها قاچاق محسوب می‌شود، اجازه ورود و خروج سایر کالاها را صادر خواهیم کرد. 

در حال حاضر چینی‌ها سرمایه‌گذاری سنگین ۴۶ میلیارد دلاری در بندر گواتر پاکستان داشته و این بندر را برای ۴۳ سال از پاکستانی‌ها اجاره کرده‌اند. این میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند منافع هندی‌ها از یک‌سو و آمریکایی‌ها از سوی دیگر در این منطقه حساس از آسیا را به مخاطره بیندازد. همین موضوع می‌تواند انگیزه بالایی برای مستثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.