| کد خبر: 173451 |

در نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در کابل بررسی شد؛

استفاده سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان از بندر چابهار/ بندر چابهار توان پذیرش همه کشتی‌ها با اوزان را مختلف دارد

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت: همکاری سه کشور ایران، هند و افغانستان در حوزه چابهار نمادی از تجلی هم‌افزایی در سطح منطقه است.

تین نیوز

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت: همکاری سه کشور ایران، هند و افغانستان در حوزه چابهار نمادی از تجلی هم‌افزایی در سطح منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدعباس عراقچی، که در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس سه جانبه معاونین وزارت خارجه هند، افغانستان و ایران به کابل پایتخت افغانستان رفته بود، افزود: هیات‌های سه کشور روی این نکته که چگونه می توانند در بخش حمل و نقل و بندر چابهار که اکنون تبدیل به نماد همکاری سه جانبه شده است،صحبت کردند و مذاکرات بین سه کشور در این خصوص ادامه دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مورد چابهار بحث ویژه ای داشتیم از این جهت که این بندر الان در ایران به یک بندر مهم تبدیل شده و با تسهیلاتی که بعد از توافق نامه برجام فراهم شد این بندر توسعه خوبی پیدا کرد و تقریبا توان پذیرش همه کشتی ها را با اوزان مختلف دارد و در شش ماه گذشته به نحو مناسبی فعال بوده و مقادیر متنابهی کالا را از مبدا هندوستان به مقصد افغانستان تخلیه و بارگیری کرده است.

عراقچی ادامه داد: هندی ها نسبت به بندر چابهار به جهت اپراتوری حساب ویژه بازکردند و علاوه بر کمک، می خواهند مشارکت جدی در توسعه آن داشته و سرمایه گذاری کنند. طرح همکاری سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان در همین رابطه تعریف شد و افغانستان نیز از این طرح (اپراتوری هندی‌ها در فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار) استقبال کرد زیرا یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها با هزینه کم و امنیت خوب برای دسترسی این کشور به آب های آزاد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.