| کد خبر: 173052 |

◄ 4 تهدید‌ بزرگ حمل‌ونقل دریایی ایران از نگاه آخوندی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی فرصت‌ها و تهدیدهای دریانوردی و کشتیرانی ایران را تشریح کرد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی فرصت‌ها و تهدیدهای دریانوردی و کشتیرانی ایران را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی گفت: ازجمله مهم‌ترین تهدیدهایی که حمل‌ونقل دریایی ما و واردات و صادرات ما را تهدید می‌کند، عدم پایبندی دولت آمریکا به برجام، گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و اخلال آن‌ها در رفت‌وآمد آزاد کشتی‌ها و پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه‌زنی آن‌ها را بالا می‌برد، از تهدیدهای پیش‌روی صنعت دریانوردی و کشتیرانی در کشور است.

او با اشاره به فرصت‌های پیش‌روی صنعت دریانوردی گفت: امکان گسترش ترانزیت از خاک کشور برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه، امکان گسترش ترانشیپ کالا به سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی، امکان یافتن شرکای جدید با عنایت به سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا و تمایل بلوک‌های قدرت در جهان برای ایجاد توازن قوا و مقابله با یکجانبه‌گرایی و ایجاد نظام بین‌المللی چندجانبه‌گرایانه، ازجمله فرصت‌های پیش‌روی صنعت دریانوردی ما است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقاط ضعف کشور در صنعت دریانوردی گفت: ضعف در اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور، نظام مدیریتی غیر روزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری صورت گرفته، بروز مشکل در صنعت دریانوردی که منجر به کاهش رغبت جوانان به کار دریانوردی می‌شود و وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی، ازجمله نقاط ضعف ما در این صنعت محسوب می‌شود.

آخوندی اذعان داشت: توسعه پایدار، توسعه و بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آن نقش و جایگاه صنعت دریانوردی در ایجاد رفاه و رشد اقتصادی و زدودن فقر، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، حفاظت از محیط‌زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی ازجمله موضوعاتی هستند که در برنامه‌های پنجگانه توسعه کشور جهت تحقق آن‌ها برنامه‌ریزی‌شده و دستگاه‌های اجرایی کشور موظف به اجرایی کردن آن‌ها هستند.

او با بیان اینکه فعالیت‌های دریایی در یک کلام در ریشه‌کن کردن فقر نقش کلیدی ایفا می‌کنند، گفت: تامین نیروی مورد نیاز کشتی‌ها، بازیافت کشتی‌ها، کشتی‌سازی، تعمیرات و همچنین ارائه خدمات ایمنی و سایر فعالیت‌ها می‌تواند برای اقشار مختلف جویای کار ایجاد اشتغال کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم سهم کشتی‌ها در جابه به‌جایی کالا را ۹۰ درصد کل تجارت جهانی عنوان کرد و ادامه داد: جابه‌جایی کالا در کل قاره همسایه در سال ۲۰۱۷ عدد ۱۰.۳ میلیارد تن بوده است و حمل‌ونقل دریایی به‌وسیله ناوگانی با ۱.۶ میلیارد تن ظرفیت بوده است.

آخوندی ادامه داد: نقش حیاتی حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه در حمل‌ونقل نفت و مشتقات آن بسیار بیشتر است. بر اساس آمار موجود بیش از ۶۰ درصد مصرف سالانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می‌شود که عمدتا نیز تا حد ۹۹.۹ درصد آن به صورت ایمن تحویل داده می‌شود.

او همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۲۵۰۰ سال سابقه دریانوردی شناخته شده در امر دریا و دریانوردی و بیش از ۵ هزار کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر، ۱۵ جزیره و ۹۰ بندر بزرگ و تجاری کوچک و صیادی جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل دریایی دارد.

آخوندی به ترافیک بالای دریایی در خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: سالیانه بیش از ۱۲ هزار کشتی اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز تردد می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: ناوگان تجاری ایران با داشتن بیش از ۶.۵ میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال ۲۰۱۷ دارای رتبه سی و یکم در جهان است و بزرگ‌ترین ناوگان تجاری و نفت‌کش رادر سطح منطقه در اختیار داریم.

آخوندی ادامه داد: ایران به اکثر کنوانسیون‌هایIMO و به تمامی کنوانسیون‌های مهم دریایی و کنوانسیون کار دریایی سازمان بین‌المللی کار ملحق شده و قوانین داخلی خود را از حیث انطباق با استانداردهای روز بین‌المللی کاملاً به روز کرده است.

او تاکید کرد: حضور ایران در لیست سفید کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، نگهبانی و گواهینامه‌های دریانوردان، امکان ادامه ارائه آموزش دریایی مطلوب و اعطای گواهینامه به دریانوردان ایرانی را استمرار می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از سوی دیگر، فراهم کردن زمینه‌های استفاده از حداکثر توان داخلی در مدیریت ترمینال‌های کانتینری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL هند با مشارکت شرکت‌های داخلی و کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل‌ونقل بین‌المللی شامل تا ۵۰ درصد تخفیف بر کشتی‌های با محموله ترانزیت خارجی و تا ۷۰ درصد تخفیف بر کالاهای ترانزیت خارجی در عملیات باربری و خنکاری از دیگر نقاط قوت ما محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.