| کد خبر: 166405 |

سمت و سوی حمل‌ونقل کانتینری در سال 2018

آینده حمل و نقل کانتینری چگونه خواهد بود؟ بر اساس پیش بینی ها، رشد تقاضا در سال جاری میلادی و در مقایسه با ۲۰۱۷ با روالی کند به مسیر خود ادامه می‌دهد.

تین نیوز

آینده حمل و نقل کانتینری چگونه خواهد بود؟ بر اساس پیش بینی ها، رشد تقاضا در سال جاری میلادی و در مقایسه با ۲۰۱۷ با روالی کند به مسیر خود ادامه می‌دهد.

علی رغم آنکه نرخ حمل و نقل تعیین شده از سوی خطوط کشتیرانی از آگوست تا پایان سال گذشته میلادی با افت همراه بود، نرخ‌های جدید در اوایل ژانویه ۲۰۱۸ میلادی بهبود یافت و صعود کرد. با این حال، رشد تقاصا در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته میلادی بسیار کند بود و شرکت‌ها تنها به دستاورد‌های خود متکی بودند. تقاضای ضعیف در تجارت خاور دور و اروپا و حمل و نقل درون آسیایی حاکم بود. 

شاخص حمل و نقل کانتینری شانگ‌های

جولای ۲۰۱۵- فوریه ۲۰۱۸

برابری رشد ناوگان و تقاضا در حمل و نقل کانتینری//

خطوط کشتیرانی در تعیین نرخ‌های بالاتر حمل و نقل در مرز‌های تجاری آمریکا و کرانه‌های شرقی و غربی موفق عمل کردند. افزایش نرخ کلی (GRI) نیز نشان داد تجارت در مسیر‌های پر حجم مدیترانه و اروپای شمالی افزایش نسبی را هرچند کم تجربه کرد. 

خطوط کشتیرانی همواره با ورود به ژانویه نرخ‌های حمل و نقل را افزایش می‌دهند، اما از آنجایی که رشد ناوگان بر رشد تقاضا و در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی پیشی گرفت، افزایش نرخ به مدت شش ماه سیری نزولی پیدا کرد. در مقابل و همزمان با فرا رسیدن سال نوی چینی میزان صادرات از اواسط فوریه سال جاری میلادی تقاضا را تقویت کرد و قیمت‌ها را در سیری صعودی قرار داد. 

بسیاری از کانتینر‌ها در سفر‌های دریایی کوتاه درون آسیایی جابه جا شدند. شرکت تامین کننده داده موسوم به CTS تعداد کانتینر‌های جابه جا شده بین بنادر آسیایی در سال گذشته میلادی را ۴۰.۹ میلیون TEU تخمین زد.

 در بسیاری از مسیر‌های تجاری طولانی میزان کانتینر جابه جا شده از خاور دور به آمریکای شمالی و اروپا به ترتیب ۱۸.۵ و ۱۵.۸ میلیون TEU رسید.

افزون بر آن، میزان تقاضا نیز از خاور دور به آفریقا در سال گذشته میلادی شاهد رشد ۵.۹ درصدی بود. همچنین، میزان تجارت در مسیری که سال ۲۰۱۷ با رشد همراه شد، مسیر خاوردور به خطوط آمریکای مرکزی و جنوبی بود که توانست توان عملیاتی کانتینری را به ۳.۶ میلیون TEU برساند و رشد ۱۰.۷ درصدی را تجربه کند؛ بنابراین نگاه به سال ۲۰۱۷ میلادی از هر منظر رشد قابل توجه و قدرتمندی را نشان می‌دهد.

تمرکز تحلیلگران به چند دلیل مناسب همواره بر سفر‌های رفتی شناور‌ها است، زیرا در سفر‌های برگشتی درآمد کمتری برای پوشش هزینه برگرداندن کانتینر‌ها به خاوردور حاصل می‌شود.

در نخستین روز ژانویه ۲۰۱۸ میلادی ممنوعیت چین بر واردات کالا‌های خاص اجرایی شد که شامل ۲۴ نوع مواد دور ریز مانند کاغذ باطله و پلاستیک باطله بود. کالا‌هایی مانند سنگ‌های معدنی و قطعات اوراقی، کاغد باطله و پلاستیک به شکل خام در حال حاضر در مرز‌های آسیایی پنج کالای برتر تجاری هستند. ممنوعیت واردات چین برای مدت کوتاهی توجه صنعت و حمل کنندگان بار را به سمت بار‌های ترانزیتی در سفر‌های بازگشتی جلب کرد.

در مسیر تجاری از آمریکای شمالی به آسیا، کالای رده نخست کاغذ باطله بود که ۱.۴۶ میلیون TEU را در سال گذشته به خود اختصاص داد. مقصد بسیاری از بار‌ها اندونزی، تایوان و ویتنام بود. اما انتظار می‌رود که تمامی این بار‌ها به کشور‌های مذکور ارسال نشوند چراکه در حال حاضر ظرفیت دورریز‌های غیرقابل دسترس در چین بیشتر از کشور‌های دیگر واقع در خاور دور است.

عرضه

ناوگان شناور‌های کانتینری در سه ماه نخست سال جاری میلادی همانند سال ۲۰۱۶ رشد ۱.۲ درصدی را تجربه کرد. تعداد زیادی شناور در ژانویه تحویل مالکان شد به گونه‌ای که از جولای ۲۰۱۰ میلادی تاکنون، اضافه شدن ظرفیت ۲۵۴ هزار و ۱۷۳ TEU تنها طی یک دوره سه ماهه بی سابقه بود. 

شناور‌های نوساز تحویلی شامل تعدادی فیدر و پنج فروند شناور کانتینری غول پیکر با ظرفیت بالای ۲۰ هزار TEU بود. در بخش اوراق شناور‌ها نیز سه فروند شناور با ظرفیت ۳۲۰، ۹۷۶ و سه هزار و ۸۰۲ TEU به ترتیب ساخت سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۸ میلادی روانه یارد‌های اوراق شدند. آمار مجموع اوراق در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۳۹۸ هزار TEU رسیده بود که نشان از کاهش این میزان در سال جاری میلادی می‌دهد و بر همین اساس بیمکو انتظار دارد ۲۵۰ هزار TEU شناور ناوگان را به مقصد نهایی یارد اوراق ترک کنند. در مقابل رشد ۳.۹ درصدی ناوگان با ورود شناور‌های جدید، ظرفیت را به یک میلیون و پنج هزار TEU می‌رساند.

 
رشد ناوگان کانتینربر

برابری رشد ناوگان و تقاضا در حمل و نقل کانتینری//

 

تمرکز بازار در سال جاری میلادی بر بهره مندی از شناور‌های غول پیکر کانتینری است. ۵۳ فروند شناور با ظرفیت بیش از ۱۳ هزار در لیست زمان بندی تحویل قرار دارند که طبق پیش بینی‌ها ۴۰ فروند بالافاصله فعالیت خود را آغاز می‌کنند. در سال گذشته میلادی ۵۵ فروند طبق زمان بندی باید به مالکان تحویل داده می‌شود که تنها به ۴۳ فروند رسید. 

میزان سفارش‌ها در بخش کانتینری پس از آنکه از دسامبر ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۷ میلادی وقفه طولانی را تجربه کرد، اما حال در سراشیبی قرار گرفته است. 

تعداد شناور‌های کانتینری بیکار نیز در این میان به شدت افت کرده و طبق اعلام آلفالاینر تا تاریخ پنج فوریه سال جاری میلادی تنها ۶۵ فروند با ظرفیت ۱۹۱ هزار و ۴۴۱ TEU در لیست بیکار‌ها قرار گرفت. به بیانی دیگر، این آمار نشان می‌دهد، رشد اسمی ناوگان تاثیر بزرگ تری بر ایجاد تعادل در بازار می‌گذارد چرا که تعداد شناور‌های بیکار و شناور‌هایی که فعالیت خود را مجدد از سر می‌گیرند برای مدت زمان کوتاهی و به صورت موقت کاهش می‌یابد.

مالکان و سرمایه گذاران در سال گذشته میلادی و در بازار دست دوم با ثبت رکود شلوغ‌ترین سال، فعالیت زیادی داشتند. ۲۹۷ فروند شناور در مجموع به ارزش چهار میلیون و ۱۷۸ هزار دلار در بازار معامله شدند. تقاضا برای شناور‌های پاناماکس به موجب بالا رفتن قیمت افزایش یافت و تعداد معاملات آن به ۹۳ فروند رسید. نرخ‌های فروش برابر با ارزش اوراقی شناور‌ها بود که خبر از روند کند و نزولی در بازار فروش می‌دهد. از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ‌های اوراق و شناور‌های دست دوم در بازار به طور کلی سیری صعودی داشت.

فعالیت خرید و فروش شناور‌های کانتینری بر حسب نوع

برابری رشد ناوگان و تقاضا در حمل و نقل کانتینری//

 

چشم انداز

این حقیقت که رشد تقاضا با پیشروی به سوی پایان سال ۲۰۱۷ میلادی روندی کندی داشت را می‌توان با توجه به نرخ چارتر زمانی و افزایش دو برابری آن در سال گذشته توجیه کرد. علی رغم این موضوع، روند افزایشی با اختلاف زیاد از قعر نمودار‌ها سرعتی کند داشت. به عنوان مثال، نرخ چارتر زمانی برای یک شناور کانتینری با ظرفیت شش هزار و ۵۰۰ TEU روزانه در آوریل ۲۰۱۷ میلادی ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار بود که در ژوئن به ۱۰ هزار دلار رسید و بار دیگر در سپتامبر ۲۰۱۷ رقم ۱۶ هزار و ۲۵۰ دلار را تجربه کرد. مجددا نرخ در اوایل فوریه روزانه به ۱۴ هزار دلار رسید؛ بنابراین با نگاهی اجمالی به آمار منتشر شده و مقایسه وضعیت دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی می‌توان به افزایش نرخ‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی علی رغم کاهش تقاضا پی برد.

 
نرخ‌های چارتر زمانی ۶-۱۲ ماه

برابری رشد ناوگان و تقاضا در حمل و نقل کانتینری//

به گزارش مانا، بیمکو اعلام کرد: در سال جاری میلادی رشد تقاضا و ناوگان به ترتیب ۳.۹ و ۴.۵ درصد خواهد بود. صندوق بین المللی پول نیز در ژانویه با پیش بینی چشم انداز اقتصادی جهان از رشد GDP در اقتصاد‌های پیشرفته در سال جاری و آتی میلادی داد. این رشد برای تقاضا در بازار حمل و نقل کانتینری مثبت خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.