| کد خبر: 161690 |

◄ آیا تحریم‌های کشتیرانی نباید برداشته می‌شد؟

همچنان این پرسش مطرح است که موضع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحریم‌ها چیست؟ آیا کشتیرانی ج.ا.ا توانسته بود تحریم‌ها را بی‌اثر کند؟ آیا اخذ عوارض 10 درصد نوعی سهم‌خواهی است؟ و اینکه چه کسانی خواستار تداوم تحریم‌ها بوده‌اند؟

تین نیوز

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که «حق پرچم نباید حذف شود.» او تاکید کرده است: در جلسات بررسی برجام «بسیاری از کارشناسان  متخصصین کشتیرانی این کمیسیون» خواستار تداوم تحریم‌ها بوده‌اند «چرا که با تلاش فراوان توانستیم ساختاری را ایجاد کنیم که بر تحریم ها فایق آئیم.»

به گزارش تین‌نیوز، روشن نیست در شرایطی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان برجام به شمار می‌رود، چنین حرف‌هایی چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنان تلاش می‌کند تا اجرای قانون عوارض 10 درصدی را مهم و کارآمد نشان دهد. در تازه‌ترین تلاش این مجموعه، رسانه این شرکت در گفت‌وگو با سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به همین موضوع پرداخته است.

روشن است که در این گفت‌وگوها قرار است تاکید شود که «حق پرچم نباید حذب شود». کاری که اغلب با همان کلمات کلیدی «حمایت از ناوگان» انجام می‌شود. کلماتی که تنها طوطی‌وار تکرار می‌شوند و هرگز چگونگی تحقق آنها مورد پرسش نیست.

با این حال نکته مهم گفت‌وگوی نقوی تکرار این جملات نیست. او حرف‌های مهم دیگری را مطرح کرده است.

سید حسین نقوی در این گفت‌وگو با اشاره به جلسات تصمیم‌گیری درباره برجام گفته است: به خاطر دارم زمانی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلساتی برای تصمیم گیری توافقات برجام برگزار شد و سخن از لغوتحریم‌ها در حوزه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به میان می آمد، بسیاری از کارشناسان و متخصصین کشتیرانی در این کمیسیون معتقد بودند که ما موافق لغو این تحریم ها نیستیم چرا که با تلاش فراوان توانستیم ساختاری را ایجاد کنیم که بر تحریم‌ها فایق آئیم. بنابراین، این نشان‌دهنده توانمندی و تعهد کاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

آنچه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از آن سخن گفته است، برای اولین بار است که با این صراحت مطرح می‌شود. باید روشن شود چه کسانی خواستار تداوم تحریم‌ها بوده‌اند؟ آیا ایجاد ساختاری که می‌تواند برتحریم‌ها فائق آید دلیل مناسبی برای تداوم تحریم‌هاست؟

قطعاً دوران تحریم‌ها سبب شود تا بخشی از توان داخلی در جستجوی خلاقانه برای رفع اثر تحریم‌ها، به راه‌حل‌هایی رسید. راه‌حل‌هایی که به شکل مقطعی البته در سطوح متفاوتی اثربخش بودند و باید این تجربیات جمعبندی و بررسی شود.

اما آیا این توانایی حتی قابل مقایسه با شرایط بعد از تحریم‌ها است؟ آیا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم شرایطی بهتر از اکنون خود داشت؟

هنوز تکلیف بسیاری از مسائل پیش امده در دوران تحریم در صنعت کشتیرانی روشن نشده است. سازوکارهایی که برای رفع اثرات تحریم‌ها تعریف  شده بود، دشواری‌های فراوانی را به این صنعت تحمیل کرد.

علی‌رغم همه این‌ها نقوی تاکید کرده است: یکی از سازمانهای که در دوران تحریم انصافا مدبرانه توانست عمل کند و گلیم خود را در عصر فشار تحریم ها بخوبی از آب بیرون آورد، ناوگان ملی بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این راستا به عوارض 10 درصدی موسوم به حق پرچم نیز اشاره کرد و گفته است: اخذ عوارض ده درصدی بعنوان حق پرچم می تواند سبب تقویت، حمایت و کمک کننده منابع مالی این ناوگان باشد.

نقوی حسینی تصریح کرده است: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مدیریت متعهدانه و مدبرانه در امور اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرده است: با اخذ عوارض ده درصدی، اولویت حمل محمولات نسبت به کشتی های خارجی، بر عهده ناوگان ملی است، لذا با حذف عوارض این ناوگان با مشکل روبرو خواهد شد لذا عوارض نباید حذف شود و معتقد هستیم که روند دریافت عوارض ده درصدی بعنوان حق پرچم با قاطعیت باید ادامه یابد.

با این حال همچنان این پرسش مطرح است که موضع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحریم‌ها چیست؟ آیا کشتیرانی ج.ا.ا توانسته بود تحریم‌ها را بی‌اثر کند؟ آیا اخذ عوارض 10 درصد نوعی سهم‌خواهی است؟ و اینکه چه کسانی خواستار تداوم تحریم‌ها بوده‌اند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.