| کد خبر: 157550 |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

◄ مطالعه برای احداث یک بندر جدید در چابهار

یکی از برنامه‌های مهم در سازمان بنادر و دریانوردی این است که در حوزه روبناها و تجهیزات بتوانیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب کرده و کمتر به منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و منابع دولتی اتکا داشته باشیم که این رویکردی بود که تاکنون به جد آن را دنبال کردیم و خوشبختانه توانستیم توفیقات مناسبی را نیز در این زمینه داشته باشیم.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح جزئیات ۱۴ تفاهم‌نامه جذب ده هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر کشور تا پایان سال از سرمایه‌گذاری ۸ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان بخشی خصوصی در بنادر بازرگانی کشور خبر داد.

به گزاش خبرنگار تین‌نیوز، محمد راستاد در برنامه توسعه ترانزیت دریایی؛ بایدها و نبایدها در شبکه خبر گفت: مطالعات احداث بندر اقیانوسی جدیدی در کنار بندر شهید بهشتی چابهار در سواحل مکران آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از برنامه‌های مهم در سازمان بنادر و دریانوردی این است که در حوزه روبناها و تجهیزات بتوانیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب کرده و کمتر به منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و منابع دولتی اتکا داشته باشیم که این رویکردی بود که تاکنون به جد آن را دنبال کردیم و خوشبختانه توانستیم توفیقات مناسبی را نیز در این زمینه داشته باشیم.

او افزود: تاکنون در حدود ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل دریایی مرتبط با بنادر بازرگانی کشور انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم حجم سرمایه‌گذاری را تا پایان سال به حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان برسانیم که دستاورد مهم و خوبی برای حمل و نقل دریایی کشور است.

راستاد تصریح کرد: برنامه‌های عنوان شده قرار است در قالب سند راهبردی توسعه بنادر کشور، طرح جامع بنادر بازرگانی کشور، اهداف کمی که در اسناد بالادستی برای توسعه حمل و نقل دریایی پیش‌بینی شده است، اجرایی و عملیاتی شوند.

بندر چابهار

بهره‌مندی از توان بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بنادر

راستاد تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال آن است تا در حوزه حمل‌ونقل دریایی به ویژه در فعالیت‌های لجستیکی و پس‌کرانه‌های بنادر از توان بخش خصوصی استفاده بهینه و بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در مورد خدماتی که در بنادر انجام می شود برای تخلیه و بارگیری انواع کشتی‌ها، سرمایه‌گذاری زیربنایی عمدتاً توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود. در بخش روبناها و تجهیزات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعالیت دارد و  در عین حال، تصدی کار نیز عملا به جز جنبه‌های حاکمیتی توسط بخش خصوصی در بنادر کشور در حال انجام است.

راستاد با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی به منظور سهولت در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی که نیاز اصلی کشور است، گفت: بخشی از محموله‌هایی که وارد بنادر کشور می‌شود طبعاً کالاهای اساسی است که حساسیت بالایی نیز دارد. قاعدتاً بنادر کشور باید توان ارایه سرویس منظم، به موقع و بالا را در رابطه با این نوع از کالاها داشته باشند.

او افزود: در همین راستا، علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که خود سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده است سعی شده تا امکانات مورد نیاز برای اینگونه محموله‌ها را برای بنادر اصلی خود تامین کنیم که شامل سیلوها، انبارهای مکانیزه، انبارهای سرپوشیده و روباز و تجهیزات خاص تخیله و بارگیری کالاهای اساسی می‌شود.

انجام تخلیه و بارگیری با کمترین اتلاف وقت

راستاد گفت: تلاش کردیم تا  عملکرد مناسب و با کارایی بالایی را برای این نوع از محموله ها ایجاد کنیم که خوشبختانه بنادر ما در این مورد مشکلی ندارند و جزو بنادری هستند که می‌توانند با حداقل زمان ممکن و بالاترین کیفیت با توجه به روبناها، تجهیزات و زیرساخت‌هایی که در اختیار داریم کالاهای اساسی را در بنادر کشور تخلیه و بارگیری کنیم.

او ادامه داد: با توجه به برنامه زیرساخت‌ها در بنادر کشور به مرور به دنبال بسط سرمایه‌گذاری‌های روبنایی هستیم. یکی از مقولاتی که در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم شرکت‌های خصوصی است تا در این حوزه بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری را جذب کرده که در دستور کار است.

کانتینر حمل و نقل کانتینری

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان سیاست‌های سازمان بنادر به منظور توسعه و نوسازی بنادر کشور به ویژه در شرایط پساتحریم نکاتی را ارایه کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم تا ظرفیت کشور را در حوزه بنادر و نقاطی که برای تخلیه و بارگیری کالاها متعاقب حمل‌ونقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند بالا برده و بتوانیم ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد کنیم و فضا را علاوه بر آنکه کالای وارداتی برای توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین ترانزیت و ترانشیپ بهبود بخشیم این فضا را فضای مناسب‌تری کرده که طبعاً نیاز به توسعه و افزایش ظرفیت داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: دستاورد مهمی که سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه داشته ، افزایش ظرفیت بنادر بازرگانی کشور به میزان ۲۱ درصد از حدود ۱۸۰ میلیون تن در سال به ۲۱۷ میلیون تن رسانده است.

رشد ۱۳ درصدی حمل‌ونقل کانتینری

راستاد گفت: در حمل‌ونقل کانتینری نیز در فاصله زمانی ۵ تا ۶ سال ۱۳ درصد افزایش ظرفیت داشتیم و توانستیم ظرفیت را از ۴.۶ میلیون TEU به حدود ۵.۲ میلیون TEU برسانیم و پیش‌بینی می‌شود تا ۳ سال آینده ظرفیت کانتینری بنادر کشور را از ۵.۲ به ۸ میلیون تن TEU با یک فاز توسعه ای در بندر شهید رجایی برسانیم.

او تصریح کرد: طول اسکله ها ۱۲ درصد رشد داشت و از حدود ۳۳ کیلومتر به ۳۷ کیلومتر ارتقا پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از نظر ظرفیت انبارهای سرپوشیده ۱۲ درصد رشد از ۱۱۳ هکتار به ۱۲۶ هکتار را داشتیم. همین امرسبب شد تا خوشبختانه شاهد روند مناسب رشد و تخلیه و بارگیری کانتینری را در بنادر کشور داشته و بالغ بر ۳۰ درصد رشد و ۲.۶ میلیون تن TEU  عملکرد کانتینری است که دستاورد مهمی برای کشور محسوب می‌شود.

راستاد گفت: در حوزه ترانزیت کالاهای غیرنفتی نیز خوشبختانه امسال شاهد  روند مناسبی بوده است. حدود ۲۵۶ درصد رشد از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ترانزیت کالاهای غیرنفتی بوده که نشان می‌دهد در آینده شرایط بسیار مناسب‌تری را در زمینه ترانزیت کالاهای غیرنفتی در کشور داشته باشیم.

او با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر برای توسعه سواحل مکران توضیح داد: روند توسعه ترانزیت در بندر شهیدبهشتی چابهار به دلیل موقعیت آن بندر آغاز شده است. عمده ترین طرح سازمان بنادر برای توسعه سواحل مکران بندر شهیدبهشتی چابهار بود که فاز نخست آن چندی پیش به افتتاح رسید و ظرفیت آن بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن ارتقا یافت ودر نظر داریم تا ظرفیت آن بندر را به حدود ۸۰ میلیون تن و مشخصا ۷۷ میلیون تن ارتقا دهیم.

عملیات کانتینری در بندر لنگه

راستاد تاکید کرد: به منظور توسعه همه جانبه در سواحل مکران، مطالعات طرح یکپارچه مناطق ساحلی ICZM که اخیرا تدقیق آن برای سواحل مکران اتفاق افتاد را در دستور کار قرار دادیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه فاز نهایی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در افق ۱۴ ساله نهایی می‌شود از ایجاد و احداث بندر اقیانوسی دیگر در ۱۰ سال آینده در سواحل مکران خبر داد و گفت: در همین رابطه نیز مطالعات فاز شناخت شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده بندر بزرگ دیگری علاوه بر بندر شهیدبهشتی در سواحل مکران ایجاد شود.

تجهیز پایانه‌های مسافری دریایی

راستاد همچنین  برنامه‌های سازمان را برای توسعه گردشگری تشریح کرد و گفت: توسعه گردشگری به ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کند. در همین راستا تلاش کردیم تا ناوگان مسافری کشور را از نظر کمیت و کیفیت بهبود و ارتقا دهیم و در حال حاضر بالغ بر ۷ هزار صندلی مناسب وجود دارد و برای تردد دریایی پایانه‌های مسافری مناسبی احداث و تجهیز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: به منظور توسعه گردشگری دریایی، حمایت از سرمایه گذاران داخلی و تولیدکنندگان شناورهای مناسب گردشگری در دستور کار جدی سازمان قرار دارد و در تلاش هستیم تا کشتی‌های کروز بین‌المللی را برای تردد در سواحل جنوبی کشور جذب کنیم که تمام این اقدامات با مطالعه دنبال می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.