| کد خبر: 152576 |

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی مطرح کرد

◄ چرا الزامات ساخت شناورهای بزرگ را نداریم؟

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: ورود به حوزه ساخت شناورهای اقیانوس پیما نیازمند الزاماتی است که ما فاقد آن هستیم.

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: ورود به حوزه ساخت شناورهای اقیانوس پیما نیازمند الزاماتی است که ما فاقد آن هستیم.

حسین ابراهیم زاده فاضل در گفتگو با خبرنگار تین‌نیوز گفت: این الزامات از چند زاویه قابل طرح هستند. از نظر زیرسخت ما تقریبا زنجیره تامین نداریم. ورود به این حوزه نیازمند شبکه گسترده تامین در کشور است تا دسترسی‌های ارزان، سریع و مناسب را برای شناور تامین کند.

او با بیان اینکه مونتاژ تنها بخش ساخت کشتی نیست تاکید کرد: اگر کل صنعت شناورسازی اقیانوس‌پیما را در نظر بگیریم مونتاژ و نصب تجهیزات یک بخش از نیازهاست. بالاتر از آن اما ساخت تجهیزات مورد نیاز است. در دنیا هم همین‌گونه است. ساخت کشتی‌ها در غیر این صورت سود بالایی ندارد.

ابراهیم‌زاده فاضل افزود کشورهایی که این کار را می‌کنند و شناورهای بزرگ می‌سازند حتما این زنجیره تامین یعنی بخش صنعتی آن را در نظر دارند. این کار باید در حوزه وزارت و صنعت و معدن برنامه‌ریزی شود. ما فاقد این بخش هستیم.

او تاکید کرد: مجموعه این فقدان‌ها سبب می‌شود تا نتوانیم به موقع و رقابتی شناور را عرضه کنیم. در نتیجه به نظر من در شرایط فعلی از نظر زیرساخت‌های زنجیره تامین صلاح نیست به سراغ این حوزه برویم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی تصریح کرد: ما نیازمند دسترسی و توانمندی جذب مشتری هستیم. درست است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش وجود دارند اما چون نمی‌توانیم رقابتی تولید کنیم این دو شرکت هم چندان حاضر به سفارش نیستند.

ابراهیم‌زاده فاضل تعمیرات شناور را یک حوزه مناسب برای کشور دانست و گفت: شاید اگر بتوانیم  بر روی تعمیر متمرکز شویم آن هم با راهکارها و روند مناسب بهترین گزینه باشد. به عبارت دیگر زیرساخت‌های کنونی را به حوزه تعمیرات اختصاص دهیم و به شکل حرفه‌ای با ویژگی‌های خاص خودش این کار را انجام بدهیم.

او تاکید کرد: سازوکار تامین اقلام به شکل شبکه‌های حرفه‌ای که در دسترس باشد الزامی است. شناورهایی که می‌خواهند تعمیر شوند باید به شکل منظم تحویل شوند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: این امر هم نیازمند آن است که برندهایی را وارد کشور کنیم و با جوینت‌های فنی و مالی تعمیرات به موقع وبه قیمت را انجام بدهیم. به مرور هم مشتریان خارجی را جذب کنیم. برای همین به نظر حوزه تعمیرات برای ما بهتر است. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.