| کد خبر: 150249 |

ثبت رکورد جدید عملیاتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور؛

نفتکش 25هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج‌فارس پهلو گرفت

‌با پهلوگیری یک کشتی نفتکش 183 متری با ظرفیت 25 هزار تن در بندر خلیج‌فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به‌عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

تین نیوز

‌با پهلوگیری یک کشتی نفتکش 183 متری با ظرفیت 25 هزار تن در بندر خلیج‌فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به‌عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

‌به گزارش ایسنا، ‌مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت‌ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال 96 موضوع خدمات‌دهی و پذیرش کشتی‌های تانکر نفتکش بالای 25هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان‌سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.

الله مراد عفیفی پور افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما برای استفاده بهینه از اسکله‌ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگ‌ترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی (MARONI) در اسکله‌های 56 و 57 بندر خلیج‌فارس پهلو گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تصریح کرد: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله‌های بندر خلیج‌فارس، پهلو دهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی بود که با تکیه‌بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک‌کش‌های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش‌ازاین کشتی‌های با طول حداکثر 125 متر و ظرفیت 3 هزار تن در بندر خلیج‌فارس پهلوگرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آن‌ها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله‌ها می‌شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.

به گفته عفیفی پور، کشتی نفتکش مارونی با حدود 183 طول و بیش از 31 متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و 25هزار و 738 تن ظرفیت دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی 200 تا 280 تن در ساعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.

وی ادامه: بندر خلیج‌فارس با ظرفیت یک‌میلیون و 500 هزار مترمکعب نگهداری فرآورده‌های نفتی باهدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت این‌گونه محموله‌های تجاری در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.

عفیفی پور بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها را ازجمله فرآورده‌های نفتی دانست که عملیات تخلیه و بارگیری آن‌ها در این بندر انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان عنوان کرد: بندر خلیج‌فارس با احتساب اراضی پشتیبانی آن دارای 320 هکتار وسعت و 9 پست اسکله به طول مجموع 1200 متر است.

به گزارش ایسنا، بندر خلیج‌فارس به‌عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع‌شده است و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرارگیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین هم‌جواری با پالایشگاه‌ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم‌ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.