| کد خبر: 149556 |

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

◄ چابهار سهم بیشتری از سرمایه خارجی را جذب می‌کند

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در نخستین سفر خود به تنها بندر اقیانوسی کشور، ضمن بازدید از پروژه‌های در دست اجرا، افتتاح چند طرح و کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید، در جمع مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار حضور یافت تا در جریان عملکرد و روند اقدامات و مشکلات حوزه‌های مختلف منطقه قرار گیرد

تین نیوز

 مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در نخستین سفر خود به تنها بندر اقیانوسی کشور، ضمن بازدید از پروژه‌های در دست اجرا، افتتاح چند طرح و کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید، در جمع مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار حضور یافت تا در جریان عملکرد و روند اقدامات و مشکلات حوزه‌های مختلف منطقه قرار گیرد.

مرتضی بانک در  این نشست بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار تأکید کرد و گفت: چابهار یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک کشور است و می‌تواند نقطه ارتباطی داخل و خارج از کشور باشد. انتخاب این نقطه از کشور برای ایجاد منطقه آزاد، بسیار حائز اهمیت و درست بوده و می‌توان گفت این منطقه با هدف توسعه اقتصادی انتخاب شده است. دسترسی چابهار به دریای عمان و آب‌های آزاد، بهترین ابزار برای توسعه ارتباطات بین‌المللی است و همین حساسیت سبب توجه قدرت‌های اقتصادی به منطقه آزاد چابهار شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: رسیدن به اقتصاد شکوفا و کارآمد در مناطق آزاد نیازمند تلاش، جدیت و اجرای دقیق برنامه‌ها طبق اهداف چشم‌انداز و قانون است.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای گسترش تعامل با همسایگان و قدرت‌های نوظهور اقتصادی گفت: فراموش نکنیم که اگر قدر فرصت‌ها را ندانیم، دیگر قابل بازگشت و بازسازی نیستند. امروز شرایط بین‌الملل به سود ایران تغییر کرده است و چابهار می‌تواند از فرصت‌های ایجاد شده در اقتصاد جهان استفاده کند.

بانک به جهش‌های بلند کشورهای چین، هند و پاکستان در اقتصاد اشاره کرد و افزود: چابهار ظرفیت و استعداد بهره‌برداری مناسب از خیز توسعه‌ای کشورهای یاد شده را دارد و باید از این جهش نهایت بهره را ببرد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر، گفت: ما معتقدیم که منطقه آزاد چابهار با وجود ظرفیت‌های بسیاری که دارد می‌تواند سهم بزرگی در جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشد و سهم خودش را در ارتقای این شاخص به‌خوبی ایفا کند. آن‌چه در گزارش‌ها منعکس شده هم نشان می‌دهد که در طول دولت دوازدهم، این منطقه میزبان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیشتری خواهد بود و سهم بزرگ‌تری از جذب سرمایه خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

رشد 45 درصدی اشتغال

عبدالرحیم کردی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست گفت: تنها راه اتصال کشورهای اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و بخشی از اروپا چابهار است. این نقطه بهترین، نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای جهانی است و بنابراین امکان تبدیل به بارانداز کالای منطقه‌ای، ورود به بازار افغانستان و آسیای میانه و امکان ایجاد پایگاه‌های سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از جمله مزیت‌های منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در سازمان منطقه آزاد چابهار، پنج راهبرد اصلی را دنبال می‌کنیم. این راهبردها که هرکدام می‌توانند منجر به ایجاد تغییرات کلان در منطقه شوند عبارت‌اند از: «ایفای نقش در اقتصاد ملی»، «اثر بر اقتصاد محلی»، «انتقال دانش و فنّاوری»، «گسترش تعاملات بین‌المللی» و «جلب مشارکت جوامع محلی». ما برای پیشبرد هر یک از این راهبردها، برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

کردی با تأکید بر اینکه تغییر روش و رویکرد از تجارت به تولید در منطقه آزاد چابهار اجرایی شده است، گفت: می‌توان گفت چابهار در حال ایفای نقش خود به‌عنوان یک منطقه تولیدی است.

او ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اهداف ما تقویت اقتصاد محلی و به‌ویژه کمک به افزایش اشتغال بوده است. آمارها از هدف‌گذاری درست خبر می‌دهند و در شش ماه اول امسال با رشد 45 درصدی اشتغال در منطقه روبه‌رو بوده‌ایم که می‌توان آن را در کشور کم‌نظیر دانست.

کردی بر تغییر نگرش‌ها از آمارسازی به آماده‌سازی تأکید کرد و گفت: در ابتدای کار با پروژه‌های بر زمین‌مانده بسیار زیادی مواجه بودیم که سرمایه‌های زیادی را در معرض اتلاف قرار داده بود. اتمام این پروژه‌ها در اولویت‌ قرار گرفت و دنبال شد و امروز بخش زیادی از آن‌ها تا مراحل نهایی پیش رفته‌اند.

کردی به مشکلات موجود نیز اشاره کرد و گفت: روشن نبودن مرزهای منطقه آزاد چابهار از سویی و عدم وجود هماهنگی بین دستگاه‌های گوناگون و تعارض در قوانین از سوی دیگر، سبب شده که سازمان منطقه آزاد نتواند آن‌گونه که انتظار می‌رود، در ریل توسعه حرکت کند و بنابراین از شما به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد می‌خواهیم با تلاش مضاعف برای غلبه بر این مشکلات، ما را در رسیدن به اهداف توسعه‌ای نظام یاری کنید. ژ

بانک در واکنش به این سخنان گفت: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که با برگزاری جلسات متعدد بین دستگاه‌ها، هماهنگی بیشتری را به وجود بیاوریم. یکپارچه‌سازی مدیریت منطقه و اصلاح قوانین هم از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند مشکل تداخل و تعارض را کاهش دهد. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.