| کد خبر: 140166 |

◄ اولین توضیحات رئیس اداره بندر کنگان پس از حادثه آتش‌سوزی

رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان درباره ازدحام شناورها در بندر کنگان که عامل سرایت آتش به شناورهای دیگر بود گفت: چندسال قبل، زمین‌های لایروبی شده در اختیار نهادهای دیگر قرار گرفت و حتی بازار ماهی‌فروشان شد، شرکت نفت هم به تعهدات خود درباره ساخت اسلکه عمل نکرد و و پیگیری این مصوبات هم بر عهده فرمانداری است و در هر حال متاسفانه مشکل کوچک بودن اسکله همچنان پابرجا ماند.

تین نیوز

رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان درباره ازدحام شناورها در بندر کنگان که در حادثه اخیر عامل سرایت آتش به شناورهای دیگر بود گفت: چندسال قبل، زمین‌های لایروبی شده در اختیار نهادهای دیگر قرار گرفت و حتی بازار ماهی‌فروشان شد، شرکت نفت هم به تعهدات خود درباره ساخت اسلکه عمل نکرد و پیگیری این مصوبات هم بر عهده فرمانداری است و در هر حال متاسفانه مشکل کوچک بودن اسکله همچنان پابرجا ماند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، احمد محمودی رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان در توضیح خبری که چهارم مردادماه در تین‌نیوز منتشر شد گفت: در جلسه‌ای که چند روز قبل از آتش‌سوزی برگزار شد من از تمام عوامل دخیل در تخلیه و بارگیری خواستم که در جلسه شرکت کنند و در این جلسه نمایندگان محترم از گروه‌های کارگری، وانت‌داران، اپراتور تخلیه و بارگیری بندر، شرکت لنجداران، کسبه و مالکین کالا، رئیس محترم گمرک شرکت داشتند.

او درباره مباحث مطرح شده در این جلسه نیز گفت: در این جلسه بنده تمام چرخه تخلیه و بارگیری بندر را تبیین و تشریح و ضعف‌های نهفته در هر فعالیت را کردم که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم داشت.

محمود با اشاره به اینکه این جلسه حول محور کالای ملوانی یا همان ته‌لنجی برگزار شده بود تاکید کرد: در تخلیه کالای ملوانی حضور کارمند گمرک بر روی اسکله مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد که ساعات حضور نماینده گمرک بر روی اسکله افزایش یابد و ماحصل آن دو شیفت شدن تخلیه و بارگیری بود.

او افزود: لذا این موضوع باعث شد که آمار خروج خودروی حامل کالای ملوانی رشد حدود 70 درصدی پیدا کند.

 رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان روند تخلیه وبارگیری را مناسب توصیف و تصریح کرد: باید یادآوری کنم که از مجموع 13 شناوری که دچار حریق شد تنها یک شناور حامل کالا بوده است و این نشان‌دهنده روند مناسب تخلیه و بارگیری است. همچنین گفتنی است که کالای تجاری شناور موصوف تخلیه شده بود و صرفا کالای ملوانی آن شناور باقیمانده بود که این موضوع نیز در توضیح بنده قابل تبیین است.

محمودی با بیان اینکه ازدحام شناور در بندر کنگان را باید از یک مجرای تاریخی دید افزود: چند سال قبل اداره بندر قصد داشت از زمین استحصالی ناشی از لایروبی صورت‌گرفته بهره‌برداری کند تا از این طریق تاسیسات دریایی و بندری احداث کرده و شناورها در آن مکان پارک کرده و حتی بارانداز کالا شود.

او ادامه داد: اما مسئولین وقت شهر و استان در این زمینه با اداره بندر همکاری نکردند و متاسفانه آنجا محل زمین ورزش و محل بزرگداشت شهدای گرانقدر شد. در حالیکه این کاربری را در زمین‌های سایر نقاط شهر می‌توانستند اجرا کنند.

محمودی تصریح کرد: همچنین از سوی دیگر در این محل  شهرداری بازار ماهی فروشی احداث کرده که این محل را نیز می‌توانستند در جای دیگری مستقر کنند. همین موضوع باعث شد که اداره بندر متاسفانه نتواند به‌طور بهینه از این کرانه استفاده کند.

رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان از عدم انجام تعهدات شرکت نفت نیز سخن به میان آورد و گفت: علاوه بر اینها متعاقب استقرار پارس جنوبی و مهاجرت مردم شهر و روستاهای شهرستان کنگان مقرر شده بود که شرکت نفت نسبت به ساخت اسکله و حوضچه مناسب اقدام کند.

او ادامه داد: اما این مصوبات می‌باید از طرف ارگان‌های دخیل نظیر استانداری و فرمانداری پیگیری شود که متاسفانه ابتر ماند. در نتیجه به طور کلی فقدان زیرساخت‌های مربوطه شهرستان باعث ازدحام شناور در حوضچه بندرکنگان شده است.

محمودی تصریح کرد: مضافا به صرفه نبودن سفر دریایی برای شناورها می‌تواند باعث عدم خروج و ازدحام شناوران در بندر کنگان باشد که این موضوع نیز در تصمیمات مختلف گمرک و اجازه سفر یافتن و میزان بارگیری کالای ملوانی قابل ذکر است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.