| کد خبر: 182385 |

◄ فاصله چند ده میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

رضا رحمانی از ابتدای تکیه زدن بر جایگاه وزارت صنعت، در پی افزایش قیمت رسمی خودرو بود و اعلام کرده بود که با افزایش قیمت و بالارفتن تیراژ خودروسازان، قیمت در بازار آزاد کاهش خواهد یافت؛ اما باوجود افزایش قیمت خودرو قیمت نه‌تنها در بازار کاهش نیافت بلکه قیمت در این بازارگاهی افزایش هم یافته است و همچنان آشفتگی براین بازار حاکم است.

تین نیوز

رضا رحمانی از ابتدای تکیه زدن بر جایگاه وزارت صنعت، در پی افزایش قیمت رسمی خودرو بود و اعلام کرده بود که با افزایش قیمت و بالارفتن تیراژ خودروسازان، قیمت در بازار آزاد کاهش خواهد یافت؛ اما باوجود افزایش قیمت خودرو قیمت نه‌تنها در بازار کاهش نیافت بلکه قیمت در این بازارگاهی افزایش هم یافته است و همچنان آشفتگی براین بازار حاکم است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، حدود یک ماهی می‌شود که با خواسته چندین و چندساله خودروسازان مبنی‌بر کنار زدن شورای رقابت و جایگزینی مکانیسم بازار بر تعیین قیمت خودرو، موافقت شده و اگرچه خروج مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو از دست مراجع نظارتی، مورد مخالفت بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران قرار داشت؛ اما رحمانی بدون درنظر گرفتن این مخالفت‌ها، همه تلاش خود را به کاربست تا قیمت‌های رسمی خودرو افزایش پیدا کند و خودروسازان به خواسته‌شان برسند.

البته وزیر صنعت وعده داد که با افزایش رسمی قیمت خودرو، خودروسازان تولید خود را سرعت بخشیده و کنترل بازار را به دست می‌گیرند و اگر هم قرار است سودی از افزایش قیمت خودرو به جیب کسی برود، آن افراد دلالان نباشند و خودروسازان از این افزایش قیمت منتفع شوند. این تمام حمایت وزیر صنعت از خودروسازان نبود، بلکه او تلاش کرد از دولت مصوبه‌ای بگیرد که با حمایت بانک مرکزی چهارهزارمیلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت شود تا مطالباتشان به قطعه‌سازان را بپردازند و چرخه تولید خودرو همچنان به کار خود ادامه دهد.

متأسفانه این حمایت‌های دولتی، فقط به سود خودروسازان و البته دلالان تمام‌شده و بازار خودرو همچنان آشفته است و قیمت‌های عجیب‌وغریب آن، بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرده است. به این معنا که طی روزهای گذشته و البته مطابق با طبیعت هرساله که قیمت خودرو در هفته‌های منتهی به پایان سال رو به افزایش می‌گذارد و افزایش تقاضا، بالا رفتن قیمت را رقم می‌زند، این روزها نیز قیمت خودرو علیرغم وعده‌های متعدد مسئولان و خودروسازان سیر صعودی به خود گرفته است.

البته سال‌های گذشته، نظارت در بازار وجود داشت و خودروسازان نیز با افزایش عرضه تلاش می‌کردند تا قیمت را در بازار کنترل کنند؛ اما امسال، علیرغم افزایش رسمی قیمت خودرو در بازار وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر کنترل حاشیه بازار قیمتی انواع خودروهای تولید داخلی، قیمت انواع خودرو هرروز رکورد و شگفتی تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.

در این میان مشخص نیست سازمان‌ عریض و طویلی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، چه نقشی در این آشفته‌بازار دارد و چه نظارتی بر عرضه خودرو قیمت‌های آن در برخی نمایندگی‌ها می‌کند؛ نمایندگی‌هایی که این روزها خودشان آتش‌بیار افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شده‌اند. تا پیش‌ازاین، همواره سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مدعی بود که باوجود شورای رقابت، دخالتی در بازار خودرو ندارد، حال هم که شورای رقابت از سر راه دلالان و خودروسازان کنار رفته است، مشخص نیست که متولی نظارت براین قیمت‌های بی‌ضابطه و عدم عرضه از سوی خودروسازان و نحوه فروش‌ آنها چه سازمانی است؟

هم‌اکنون هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی خودروسازان ۴۳ میلیون و ۵۹۷ هزارتومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵SLX در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزارتومان و در بازار ۷۵ میلیون تومان، هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان و در بازار ۱۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک در نمایندگی ۸۵ میلیون تومان و در بازار ۱۱۷ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه دانگ‌فنگ رینگ آلومینیومی در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، سوزوکی ویتارا اتوماتیک در نمایندگی ۲۵۱ میلیون تومان و در بازار ۳۱۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX در نمایندگی ۴۲ میلیون و ۸۲۹ هزارتومان و در بازار ۶۹ میلیون تومان، پیکاپ دوکابین فوتون در نمایندگی ۱۶۳ میلیون تومان و در بازار ۲۱۵ میلیون تومان است.

هر دستگاه پژو پارس ال ایکس در بازار ۹۹ میلیون تومان و هر دستگاه رنو کپچر در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است درحالی‌که این دو خودرو در نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شوند، همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو در نمایندگی ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزارتومان و در بازار ۷۱ میلیون تومان است.

هر دستگاه پژو پارس در نمایندگی ۵۳ میلیون تومان و در بازار ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، رنو تندرپیکاب در نمایندگی ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان و در بازار ۸۷ میلیون تومان است. همچنین سمند سورن و سمند سورن توربو نیز دیگر در نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شود ولی قیمت آنها به ترتیب در بازار ۸۵ میلیون و ۹۵ میلیون تومان است.

قیمت هر دستگاه دنا پلاس در بازار ۱۲۰ میلیون تومان است که در نمایندگی عرضه نمی‌شود؛ ضمن اینکه هر دستگاه دنا پلاس توربو نیز در بازار ۱۳۴ میلیون تومان قیمت خورده است.

همچنین هر دستگاه قیمت پراید ۱۳۱ ای ایکس در نمایندگی ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزارتومان و در بازار ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، پراید ۱۵۱ اس ال در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و در بازار ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، پراید ۱۳۲ ای ایکس در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و در بازار ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، تیبا اس ال در نمایندگی ۳۹ میلیون و ۴۲۵ هزارتومان و در بازار ۴۶ میلیون تومان است، ضمن اینکه ساینا دنده‌ای با توقف فروش مواجه شده که در بازار قیمت آن به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه کوئیک در نمایندگی ۶۹ میلیون تومان و در بازار ۷۴ میلیون تومان و ساینا اتومات نیز در نمایندگی ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزارتومان و در بازار ۶۴ میلیون تومان است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.