◄ مکانیسم ماشه؛ تهدیدی جدی برای تجارت دریایی ایران با خسارت روزانه ۲۰ هزار دلاری
با افزایش تنش های سیاسی و تحولات اقتصادی در سطح بین المللی، فعال سازی مکانیسم ماشه می تواند تهدیدی جدی برای تجارت دریایی ایران باشد. کارشناسان حوزه حمل ونقل هشدار می دهند که اجرای این مکانیسم نه تنها موجب اختلال در روند صادرات و واردات خواهد شد، بلکه خسارات مالی سنگینی را نیز به ناوگان دریایی کشور تحمیل می کند.

با احتمال فعالسازی مکانیسم ماشه، تجارت دریایی ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته است. عضو هیأت مدیره کانون مؤسسات حمل و نقل هشدار داد که توقف کشتی های ایرانی در بنادر خارجی می تواند روزانه تا ۲۰ هزار دلار خسارت به همراه داشته باشد؛ موضوعی که با استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت، حتی با «ظن» ارتباط محموله با ایران نیز امکان پذیر است.
خسارات روزانه توقف کشتی های ایرانی در بنادر خارجی
به گزارش تین نیوز، مسعود دانشمند، عضو هیأت مدیره کانون مؤسسات حمل ونقل، با اشاره به آثار احتمالی اجرای مکانیسم ماشه، اعلام کرد: «توقف هر کشتی ایرانی در بنادر خارجی می تواند روزانه حداقل ۲۰ هزار دلار خسارت به همراه داشته باشد و در صورت طولانی شدن بازرسی ها، این رقم به بیش از ۳۰۰ هزار دلار نیز خواهد رسید.»
وی با استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کرد که کشورهای عضو این سازمان حتی با «ظن» ارتباط محموله یا مالکیت کشتی با ایران، مجاز به توقیف و بازرسی هستند؛ موضوعی که در گذشته نیز موجب توقیف کشتی های ایرانی در بنادر مختلف جهان شده است.
دانشمند تاکید کرد: در ۶ قطعنامه شورای امنیت مواد غذایی و دارو معاف از این تحریم ها هستند اما برای مثال اگر یک کشتی حامل بار گندم باشد و کشوری تردید داشته باشد که تمام بار کشتی گندم است، می تواند برای رفع تردید خود؛ کشتی را متوقف کند.
عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل ونقل با اشاره به میزان خسارت توقف کشتی اظهار داشت: در زمان توقف کشتی و بازرسی، کالا آسیب می بیند و دچار خسارت خواهد شد و ممکن است که یک کشتی را برای بازرسی و رفع ظن، بیش از ١٠ روز هم متوقف کنند و خسارت این میزان توقف، حداقل ٣٠٠ هزار دلار است.
دانشمند با یادآوری تجربه سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، گفت: «در آن دوره چندین کشتی ایرانی در بنادر جنوا، سریلانکا و سنگاپور بازرسی یا توقیف شدند؛ بنابراین این تهدید کاملاً واقعی است.»
دانشمند تاکید کرد: باید توجه داشت در هر مسیری از تردد کشتی امکان بازرسی از آن وجود دارد، برای مثال اگر از کشور آرژانتین کشتی بار سویا به سمت ایران در حال حرکت باشد، تمام کشورهای حاضر در این مسیر می توانند بازرسی را انجام دهند و تمام کشورهای عضو سازمان ملل با ظن اینکه کشتی ارتباطی با ایران دارد، با مجوز شورای امنیت می توانند کشتی را برای بازرسی متوقف کنند.
وی در پایان پیشنهاد کرد که برای کاهش این خسارت ها، مذاکرات چندجانبه با کشورهای مختلف در دستور کار قرار گیرد و تیمی دیپلماتیک برای پیگیری حقوقی و سیاسی این موضوع تشکیل شود. به گفته او، هماهنگی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی می تواند نقش مؤثری در کاهش ریسک های ناشی از اجرای مکانیسم ماشه ایفا کند.