| کد خبر: 229726 |

مذاکرات برجام وارد مقطع جدیدی شد

سفیر چین گفت:مذاکرات برجام وارد مقطع جدیدی شد.

تین نیوز

رئیس هیات چین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت که مذاکرات درباره فعال شدن برجام وارد مقطع جدیدی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «ونگ گون» در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین تصریح کرد که رفع تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران و طرف‌های ثالث، کلید موفقیت مذاکرات برجام است.

وی رایزنی‌های برجامی طی دو هفته اخیر در وین  را سودمند خواند و گفت که دولت پکن از تهیه پیش‌نویس توافق در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات ایران حمایت می‌کند.

دیپلمات ارشد چین با بیان اینکه دولت پکن خواستار از سرگیری هرچه سریع‌تر برجام است، تصریح کرد که این کشور آمادگی دارد تا با طرف‌های مرتبط در خصوص تهیه متن توافق با هدف رسیدن به نتیجه مورد قبول تمام طرف‌ها همکاری کند.

دور پنجم از هجدهمین نشست‌های کمیسیون مشترک برجام امروز در گراندهتل وین برگزار شد. در این نشست، روسای هیات های مذاکره کننده کشورهای طرف‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

آن‌ها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام  ایجاد شود.

سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی در این نشست ضمن تصریح مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به رغم دشواری ها و چالش های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد.‌

عراقچی در عین حال تأکید کرد که هیات ایرانی هر زمان که روند گفت و گوها به سمت زیاده خواهی، وقت کشی و چانه زنی های غیرمنطقی برود، گفت و گوها را متوقف خواهد کرد.

وی در گفت‌وگویی بیان داشت: تلاش ما این است که مجموعه اقداماتی که باید آمریکا برای رفع تمامی تحریم‌ها انجام دهد, عملی شود. رفع تحریم‌ها باید راستی‌آزمایی شود و در گام بعد ایران اقدامات خود را انجام دهد

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: مجموعه این اقدامات در حال کار شدن است. پیش‌نویس‌های مختلفی توسط تمامی هیات‌ها ارائه و مورد تبادل قرار گرفت. درباره آنها کار انجام می‌شود. تمام تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی که دقیقا وظایف آمریکا را مشخص کند و اقداماتی هم که ایران برای اینکه به برجام برگردد را روشن کند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با بیان اینکه آن سند نحوه راستی‌آزمایی و ترتیب و تقدم اقدامات طرفین را مشخص خواهد کرد، اظهار داشت: البته این موضوع از نظر ما کاملا روشن است و این آمریکا است که باید ابتدا اقدامات خود را انجام بدهد. مذاکرات سخت است اما ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم، همانطور که از شتاب در مذاکرات نیز پرهیز خواهیم کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، هیات ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.​

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.