| کد خبر: 187452 |

باج‌گیری آمریکا از عراق برای معافیت از تحریم‌های ایران

یک روزنامه عربی‌زبان چاپ لندن گزارش داد که آمریکا به عراق پیشنهادی برای معافیت بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران مطرح کرده است.

تین نیوز

یک روزنامه عربی‌زبان چاپ لندن گزارش داد که آمریکا به عراق پیشنهادی برای معافیت بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران مطرح کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، آمریکا از نزدیک نتایج تحرکات عراق در اروپا را زیر نظر دارد که «برای یافتن شرکای مورد اعتماد در زمینه انرژی» صورت می‌گیرد. از جمله این تحرکات، سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به آلمان و فرانسه بود.

برخی از منابع که ارتباط نزدیکی به دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دارند، اعلام کردند که «واشنگتن به بغداد پیشنهادی برای تعامل با تحریمهای تحمیلی علیه ایران داده است».

این منابع تأکید کردند که که آمریکا «از تلاش عراق برای کاهش تکیه بر ایران در بخش انرژی حمایت می‌کند، ولی نمی‌خواهد که آن (عراق) را در آغوش شرکت‌های اروپایی مانند "زیمنس" آلمان قرار دهد که رقیب شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال الکتریک هستند».

 منابع مذکور به روزنامه «العرب» چاپ لندن گفتند که «دولت آمریکا در تلاش است که از ماهیت توافقاتی اطلاع پیدا کند که عادل عبدالمهدی در جریان سفیر اخیر خود به اروپا از جمله فرانسه و آلمان، منعقد کرده است».

به گزارش العرب، زمانی که عبدالمهدی به بغداد باز می‌گردد، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با وی تماس تلفنی می‌گیرد. نخست وزیر عراق در این تماس بر «اهمیت افزایش همکاری بین دو کشور دوست، تعمیق روابط اقتصادی، تمایل عراق برای انتقال تکنولوژی و تجارب آمریکا به عراق، ایجاد فرصت‌های کاری در داخل عراق و توسعه بخشهای مهم آن» تأکید کرد.

عبدالمهدی همچنین به اهمیت افزایش تلاش دو طرف برای تعیین تکلیف نهایی مذاکرات و امضای قرارداد با شرکت «اکسون موبایل» آمریکا برای توسعه بخش انرژی عراق اشاره کرد.

عبدالمهدی در جریان تماس با پامپئو همچنین نتایج سفر خود به اروپا و پرونده‌های مهم مشترک‌المنافع را تشریح کرد. وزیر خارجه آمریکا نیز با تأکید بر «حمایت آمریکا از دولت و سیاست خارجی عراق»، از ایفای نقش جدید آمریکا و افزایش همکاریهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور استقبال کرد.

منابع نزدیک به عبدالمهدی در ادامه اعلام کردند که پامپئو به نخست وزیر عراق گفته است که در صورتی بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران مستثنی خواهد شد که «شرکت‌های آمریکایی [در عراق] تسهیلاتی به دست آورند تا در بخش انرژی برق قراردادهایی را اجرایی کنند».

به گفته این منابع، آمریکا بر این باور است که «چهار سال طول خواهد کشید که عراق مشکل کمبود انرژی برق را تأمین کند و در این بخش حدود 20 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد، نه 14 میلیارد دلار... لذا واشنگتن بین اینکه شرکت‌هایش تسهیلاتی به دست آورند تا طرح‌های خود را اجرا کنند با پرونده تحریم‌های ایران ارتباطی نمی‌بیند».

العرب در ادامه گزارش داد که بر اساس پیشنهاد آمریکا به عراق، بغداد می‌تواند تا زمانی به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد که شرکت‌های آمریکایی بتوانند طرح‌های خود را در این کشور اجرایی کنند.

عراق اخیرا اعلام کرد که نخسیتن قرارداد را با شرکت زیمنس امضا کرده است تا عملکرد سیستم برق خود را بهبود بخشد و بتواند تولید خود را افزایش دهد. ارزش قراردادهای اولیه عراق با این شرکت آلمانی 700 میلیون یورو خواهد بود.

این گمانه‌زنی‌ها و اخبار در حالی منتشر می‌شود که دولت عراق بارها تأکید کرده است (+) که هیچ گاه بخشی از سیستم تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

در همین ارتباط، واثق الهاشمی، رئیس موسسه تحقیقات استراتژیک عراق هفته جاری گفت (+) که عراق نمی‌تواند از ایران بخصوص در زمینه واردات گاز بی نیاز باشد و اگر فشار آمریکا بر عراق تداوم پیدا کند آمریکا باید خوب فکر کند که امکان دارد یک متحد راهبردی و مهم خود نظیر عراق را ازدست بدهد همان گونه که قبلا ترکیه را از دست داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.