| کد خبر: 176678 |

◄ چرا جهان به نفت ایران نیاز دارد؟

ترامپ با انتشار خبر معافیت هشت کشور آسیایی به بازار این پیام را داد که ما با کمبود عرضه روبرو نخواهیم شد . ضمن اینکه شمار زیادی از کشورهای نفت خیز هم برای جبران کسری ایران تولید خود را افزایش دادند.

تین نیوز

ترامپ با انتشار خبر معافیت هشت کشور آسیایی به بازار این پیام را داد که جهان با کمبود عرضه روبرو نخواهیم شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبر آنلاین، سایت MSN در گزارشی نوشت: تصمیم آمریکا برای معاف کردن هشت کشور ازتحریم  نفتی ایران و تداوم خرید نفت توسط این کشورها از ایران اولین و اصلی ترین عامل کاهش قیمت نفت است.

برخی از رسیدن قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار خبر می دادند و برخی دیگر ادعا می کردند که احتمال تجربه قیمت ۲۰۰  دلاری برای هر بشکه نفت وجود دارد ولی علیرغم نوسان های اخیر قیمت نفت در بازار، در استانه بازگشت تحریم های نفتی قیمت در این بازار روند نزولی به خود گرفته است.

برخی از رسانه های امریکایی از جمله واشنگتن پست در گزارشی بر این باورند که اقتصاد دنیا نیازمند  نفت ایران است و درگیری با ایران و ایجاد اختلال در بازار نفت به نفع اقتصاد امریکا نیست. این رسانه از ترامپ خواسته است که به جای مخالفت مستمر با ایران، به همکاری اقتصادی با این کشور بپردازد .

نکته دیگر فشارهای سیاسی  روی ترامپ در آستانه انتخابات میان دوره ای در این کشور است  ولی  بحران در بازار نفت می تواند محبوبیت او را کاهش دهد.

اما مساله دیگر این است که کدام کشورها از این تحریم ها معاف شده‌اند.از جمله  کشورهایی که اسمشان در این فهرست قرار دارد دو کشور چین و هند دیده می شود که اصلی ترین خریداران نفت ایران هستند و سهم زیادی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند.

البته باید در نظر داشت که بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است که این هشت کشور  خرید نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده‌اند و آنها تا چند ماه اینده باید جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند ولی خبر گزاری‌های  چینی و هندی از خرید نفت در سطح قبلی و حتی افزایش خرید در برخی از ماه ها خبر داده‌اند.

با وجود تمامی این اخبار ضد و نقیض، به نظر می‌رسد وضعیت به نفع ایران باشد. ایران حداقل تا چند  ماه آینده می‌تواند از درامد صادراتی خود بهره بگیرد و بزرگترین و اصلی‌ترین خریدارانش یعنی کشورهای چین و هند و ژاپن و کره جنوبی و عراق و ترکیه را در کنارش داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.
    الف) در حال حاضر اوپک کمی بیش از 30 میلیون بشکه در روز تولید میکند و تولید روزانه ی نفت جهان 100 میلیون بشکه است. تولید نفت ایران در بهترین حالت 4 میلیون بشکه است که در حدود نصف آن را صادر میکند. لذا سهم ایران در بازار جهانی و تاثیر گذاری آن بر قیمت در حدود همین 4 درصد است.نه بیشتر و نه کمتر .
    ب) معافیت هشت کشور از تحریم ، کوتاه مدت است و ایران فقط تا چند ماه آینده می‌تواند بزرگترین و اصلی‌ترین خریدارانش یعنی چین و هند و ژاپن و کره جنوبی و ترکیه را در کنارش داشته باشد.اما برای دوران پس از آن باید فکر دیگری بکند که البته فکر هایی کرده که وزیر نفت صلاح ندانست آنها را فعلا اعلام کند .
    انشاالله خیر است.