| کد خبر: 174159 |

◄ روحانی خواستار پایبندی اروپا به برجام شد

رییس‌جمهور عصر سه‌شنبه به‌وقت نیویورک در دیدار با سران برخی کشورهای اروپایی به پایبندی ایران به برجام و ضد تروریست بودن ایران تاکید و اقدامات آمریکا مبنی بر خروج از برجام را محکوم کرد و خواستار پایبندی اروپا به برجام شد.

تین نیوز

رییس‌جمهور عصر سه‌شنبه به‌وقت نیویورک در دیدار با سران برخی کشورهای اروپایی به پایبندی ایران به برجام و ضد تروریست بودن ایران تاکید و اقدامات آمریکا مبنی بر خروج از برجام را محکوم  کرد و خواستار پایبندی اروپا به برجام شد.

به گزارش تین‌نیوز حسن روحانی در دیدار با ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ خروج دولت آمریکا از توافق برجام را غیرقانونی و نقض پیمان و قطعنامه شورای امنیت برشمرد و گفت: مشکل کنونی صرفا مربوط به ایران و آمریکا نیست چرا که دولت کنونی آمریکا در برابر قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آراء و ازجمله رای مثبت خود این کشور تصویب شده، ایستاده و آن را نقض کرده است.

اوتصریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصریح دارد که همه کشورها باید از مفاد برجام حمایت کنند و بسیار مهم است که دنیا در برابر زیرپا گذاشتن این قطعنامه توسط آمریکا، بی‌تفاوت نباشد.

رییس‌جمهور با اشاره به ۱۲ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همه آن‌ها پایبندی ایران به مفاد برجام را مورد تاکید قرار می‌دهند، اظهار داشت: ایران کاملا به تعهداتش پایبند است اما هر توافق دوطرفه است و ما در توافقی می‌مانیم که منافعمان را تامین کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی هم‌چنین در دیدار با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از توافق بین‌المللی برجام، این اقدام را موجب تعجب و مخالفت جامعه جهانی دانست و اظهار داشت: باید تلاش کنیم با توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌ها به چارچوب عملی مناسب برای حفظ و اجرای کامل این توافق به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی دست پیدا کنیم.

حسن روحانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آن‌ها عمل کرده است، اظهار داشت: در توافقات چندجانبه باید عمل به تعهدات از سوی طرفین تعادل و توازن داشته باشد.

رییس‌جمهور در دیدار شارل میشل نخست‌وزیر بلژیک، با تاکید بر این‌که فشارها علیه ایران، آمریکا را به اهدافش نمی‌رساند، گفت: حفظ برجام مسئولیت بین‌المللی است و کشورها باید نقش خود را در مسائل جهانی درست ایفا کنند و نقش اتحادیه به‌عنوان سیاسی و اقتصادی در این عرصه، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

روحانی با اشاره به این‌که ایران به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و این در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد قرار گرفته است، اظهار داشت: مواضع سیاسی و تبلیغاتی اروپا محکم و خوب است ولی ما خواهان اقدامات عملی این اتحادیه برای حفظ برجام هستیم.

او روابط تهران-بروکسل را رو به توسعه خواند و با اشاره به نقش برجام در تقویت و تعمیق این روابط، تاکید کرد: حفظ برجام مسئولیت سنگین و مشترک همه ما است و اتحادیه اروپا در برابر یک امتحان بزرگ نه صرفا در مقابل ایران بلکه در برابر جهان قرار دارد و همگان در انتظار عمل اروپا به تعهداتش هستند.

هم‌چنین رییس‌جمهور در دیدار نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفت: خوشبختانه اعتماد خوبی بین دو دولت و دو ملت وجود دارد اما به‌رغم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده دو کشور، سطح همکاری‌های اقتصادی تهران-ایروان مطلوب نیست.

روحانی بابیان این‌که در مورد سواپ انرژی، ایران آماده همکاری با ارمنستان است، اظهار داشت: ظرفیت‌های گسترده در دو کشور، ایجاب می‌کند که روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی ارتقا یابد.

او گفت: برای ارتباط با دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان اهمیت قائل هستیم و کریدور جنوب و شمال در این راستا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تهران ازنظر خدمات فنی و مهندسی آماده تکمیل این کریدور و شاهراه است.

رییس‌جمهور هم‌چنین تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور را ضروری خواند و افزود: آماده‌ایم بخش خصوصی را برای فعالیت تجاری در ارمنستان تشویق و برای سرمایه‌گذاری ارمنستانی تسهیلاتی فراهم کنیم.

هم‌چنین حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار جمعی از رهبران جوامع مسلمان در ایالات‌متحده آمریکا گفت: شما نقش مهمی در آشنایی مردم مسلمان به‌ویژه جوانان با فرهنگ واقعی اسلام دارید؛ جوانانی که هم‌زمان از طرف دشمنان و یا دوستان نادان مورد تهاجم قرارگرفته‌اند.

روحانی افزود: امروز وظیفه همه ما است که به نسل جوان یاری برسانیم و باید فرهنگ واقعی اسلام را برای آنان تشریح و تبیین و با زبان و عمل درست خود اسلام را تبلیغ کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای منطقه در مبارزه با تروریست‌ها و به‌ویژه داعش و جبهه‌النصره اظهارداشت: امروز در سوریه امنیت بیش‌تری برقرار است اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. تلاش ما این است که امنیت کامل به آن کشور بازگردانده شود تا به این ترتیب آوارگان سوری بتوانند به کشورشان بازگردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.