| کد خبر: 157002 |

لاریجانی انتقاد کرد؛

عدم همکاری اقتصادی انگلیس پس از برجام

انگلیس پس از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام نداده است. این انتقاد را علی لاریجانی در دیدار بوریس جانسون مطرح کرد.

تین نیوز

 انگلیس پس از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام نداده است. این انتقاد را لاریجانی در دیدار بوریس جانسون مطرح کرد.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا و هیات همراه از ابراز همدردی دولت و ملت انگلیس در مورد زلزله اخیر تشکر کرد و گفت: ما خواهان گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا هستیم، روابط ایران و انگلیس اگرچه تاریخ طولانی دارد اما همیشه با فراز و فرود روبه رو بوده است.

 علی لاریجانی افزود: ما مخالف لشگرکشی به سایر کشورها هستیم؛ از سال 2000 که ارتش های آمریکا و انگلیس ابتدا به افغانستان و سپس عراق حمله کردند منطقه شاهد آشفتگی شد و هر روز این آشفتگی بیشتر می شود. این حملات عامل مهمی در گسترش تروریسم بود. باید به جای ایران هراسی به آنچه در واقعیت کشورهای منطقه می گذرد توجه کرد.

وی تصریح کرد : مردم بحرین جز دموکراسی چیز دیگری نمی خواهند، آن ها خواهان حق رأی منصفانه هستند. چرا شما از سرکوب آنان حمایت می کنید، شما خود را مدافع حقوق بشر معرفی می کنید اما در اینجا از کسانی که حقوق مردم بحرین را ضایع می کنند حمایت می کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یمن هم همین گونه است چرا اجازه داده نمی شود که مردم یمن خودشان برای خود تصمیم بگیرند. شما برای کسانیکه مردم یمن را بمباران می کنند سلاح و امکانات می‌دهید.

وی افزود: ما در مبارزه با تروریسم جدی هستیم در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت های آن کشورها وارد مبارزه با تروریسم شدیم. ما راه حل مشکلات منطقه را سیاسی و از طریق گفت وگو و مذاکره می دانیم. برجام که از نظر شما یک اقدام درست و موفق بود چه کشورهایی در منطقه با آن مخالفت می کنند؟ و حداکثر تلاش خود را به کار بردند که به نتیجه نرسد.

لاریجانی در این دیدار،با اشاره به موضوع برجام نیز تاکید کرد : شما بعد از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده اید.

وی افزود: تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به بیت المقدس یکی دیگر از اشتباهات بسیار بزرگ دولت آمریکا است که میزان اشتباه بودن آن در آینده مشخص می شود.

وزیر خارجه بریتانیا: انگلیس پشتیبان اجرای برجام است

بوریس جانسون گفت: این اولین باری است که به ایران سفر می کنم و تسلیت مردم انگلیس را به خاطر زلزله اخیر به ملت ایران ابراز می دارم.

وی افزود: ما از برجام به عنوان یک توافق نامه بین المللی حمایت می کنیم زیرا این یک توافقنامه خیلی مهم است و ما علاقمندیم نه تنها در بخش هسته ای، بلکه در بخش اقتصادی نیز مردم ایران از آن بهره ببرند.

وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت: در حال حاضر توافق میان ایران و انگلیس در حد کافی نیست و ما در مقایسه با آلمان و فرانسه مبادلات تجاری کمتری داریم.

وی تصریح کرد: ماموریت من در این سفر، افزایش سطح همکاری ها در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی و برداشتن موانع موجود میان گسترش این روابط است و خواستار آن هستیم که هیئت های بیشتری میان دو کشور در تبادل باشد و توریست های بیشتری از ایران به انگلیس بیایند.

وی از گروه دوستی ایران و انگلیس هم که تلاش های خوبی در جهت ارتقای سطح روابط داشتند، تشکر کرد.

وی افزود: این درست است که ما در خصوص انحلال رژیم ها در منطقه اشتباهاتی داشتیم ولی نیتمان ایجاد ثبات در منطقه بود و اکنون هم بر این اعتقادیم که باید آرامش و امنیت به منطقه برگردانده شود.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به روابط کنونی میان ایران و عربستان تصریح کرد: تنش میان ایران و عربستان به نفع هیچ کشوری نیست و فقط باعث ایجاد جو ناپایداری می شود و باید مسایل میان دو کشور حل شود و ما قصد داریم تا تلاش ایران در جهت استقرار ثبات را به گوش سایر کشورها برسانیم.

بوریس جانسون ضمن ابراز تاسف از حضور گروهک های تروریستی در منطقه، خاطرنشان کرد: متاسفانه پارلمان ایران و مجلس عوام انگلیس هر دو تحت حملات تروریست ها قرار گرفتند ما علاقمند به همکاری با ایران در خصوص مبارزه با تروریسم هستیم و مطمئنا از تجارب شما در این زمینه می توانیم بهره مند شویم.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.