| کد خبر: 148410 |

به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، با بیان اینکه سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده است، گفت: ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم.

تین نیوز

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، با بیان اینکه سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده است، گفت: ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد پیرامون بسته شدن مرزهای ترکیه و ایران بر روی کردستان عراق اظهار داشت: روز گذشته اعلام شد که ایران بنا به خواست رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه مرزهای خود را نسبت به کردستان مسدود کنیم ما هم این کار را انجام دادیم.

وی گفت: آن چیزی که روز گذشته توسط برخی رسانه های غربی منتشر شد اشتباه و یک فضا سازی در مورد همه پرسی کردستان بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و مواضع روشنی داشتیم. ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم و هرگونه اقدامی که در مسیر عکس این باشد از نگاه ما اشتباه است.

قاسمی در خصوص اینکه ظریف در یکی از اظهارات اخیر خود گفته آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و اینکه آیا پیش از این ما به آنها اعتماد داشتیم یا خیر، گفت: خیر، ما از ابتدا هم نسبت به آمریکایی ها اعتمادی نداشتیم و البته این امر عجیبی نیست که ما با کسانی که به آنها اعتمادی نداریم وارد مذاکره شویم چرا که تاکنون خیلی‌ها هم که به یکدیگر اعتمادی نداشتند پای میز مذاکره نشستند و احتمالا نتایج مثبتی را هم به دست آوردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که بسته پیشنهادی ایران در خصوص حل بحران همه پرسی در کردستان چه بود، اظهار داشت: ما همواره با کردها چه در دوران گذشته و چه در دوران جدید و حتی قبل از انقلاب اسلامی روابط و رایزنی های بسیاری داشته و داریم و قطعا طی هفته های اخیر هم از طریق سرکنسولگری ایران در اربیل و یا سفارت ما در بغداد این مذاکرات را با آنها ادامه داده و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما با مقامات کردستان مذاکرات مفصلی در مورد همه پرسی، تمامی ارضی عراق و لزوم نشستن پای میز مذاکره با دولت مرکزی بغداد داشته ایم که شاید با اتخاذ این شیوه آنها بتوانند منافع بیشتری را هم برای خود، هم برای عراق و هم برای کل منطقه به دست آورند.

قاسمی با تکذیب احضار سرکنسول ایران در اربیل اظهار کرد: انتشار اخباری غرض ورزانه در خصوص بمباران کردستان عراق از سوی ایران را تکذیب می کنم و این قبیل اقدامات صرفا در جهت سیاه نمایی چهره ایران صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدارهای دیپلماتیک ایران در نیویورک اظهار داشت: رایزنی های ایران در نیویورک از ابتدای آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در حد وسیع و گسترده ای شکل گرفت و همچنان هم ادامه دارد. سخنرانی آقای روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم در نوع خود منجر به بهبود چهره ایران نزد افکار عمومی جهان شد و همچنین تاثیرات مثبتی در بعد سیاست خارجی کشور به جای گذاشت.

وی با بیان اینکه تاکنون ظریف بیش از ۴۲ نشست، دیدار و کنفرانس مطبوعاتی را در نیویورک داشته، افزود: این نشست ها و دیدارها در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

قاسمی افزود: سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل هم بحث جدیدی نداشت و اساسا با آن سخنرانی ماهیت سیاسی و ماهیت هیات حاکمه جدید آمریکا بهتر نشان داده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون برگزاری نشست مشترک برجام در نیویورک بیان کرد: ما در دو سطح معاونین و وزرای امور خارجه نشست مشترک کمیسیون برجام را در نیویورک برگزار کردیم و نسبت به بدعهدی ها و نقض عهد آمریکا در قالب تعهدات خود نسبت به برجام طرح موضوع کردیم که این مساله با جدیت تمام از سوی هیات ایرانی مطرح شد.

وی گفت: ما اقدامات لازمی را که نیاز بود در خصوص کارشکنی های آمریکا در قبال برجام با طرف های ۱+۵ مطرح کنیم را با آنها در میان گذاشتیم و از طرفی در شورای عالی نظارت بر جام هم تاکنون تصمیمات متناسب اتخاذ شده و رفتار ما در آینده متناسب با رفتار شرکای ما در ۱+۵ و به خصوص با در نظر گرفتن رفتار آمریکا خواهد بود.

قاسمی پیرامون بازدید برخی از نمایندگان مجلس از چند سفارتخانه ما در خارج از کشور اظهار کرد: این مساله موضوع جدیدی نیست و نمایندگان مجلس در سفرهای خارجی خود به کشورهای مختلف معمولا توسط سفرای ما در آن کشورها همراهی می شوند و به نوعی میهمان آنها به حساب می آیند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در جهت جذب سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: بحث سرمایه گذاری خارجی یک مساله بسیار مهم است که جزو اولویت های اساسی دولت دوازدهم به حساب می آید و ما برای این موضوع طراحی های لازم را انجام داده ایم و ان شاءالله بتوانیم هر چه سریع تر در این مسیر حرکت کنیم. یکی از این روش ها در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور، موسسات و بنگاه های خارجی است که در این زمینه هم اقدامات لازم را انجام داده ایم.

وی پیرامون نشست مشترک وزارت خارجه ایران، ترکیه و عراق در نیویورک تصریح کرد: این سه کشور در خصوص مسائل مختلف و مشترکی با یکدیگر همکاری های گسترده ای دارند و هر از گاهی لازم است که آنها را مورد بازنگری قرار دهند که لازمه آن تماس ها و رایزنی های مداوم است.

قاسمی گفت: نشست مشترک وزرای خارجه این سه کشور در نیویورک هم در راستای همین مساله است که بیانیه ای شامل برخی تفاهمات صورت گرفته در آن نشست اعلام و رسانه ای شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون مواضع کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نسبت به برجام با توجه به سیاست اخیر آمریکا بیان کرد: ما چه در دیدارهایی که در نیویورک با مقامات کشورهای دیگر داشتیم و چه در مواضع اعلامی کشورهای مختلف نسبت به برجام به وضوح می بینیم که همه کشورها نسبت به پایبندی خود به برجام و اهمیت آن اعلام موضع کرده اند و به نوعی با این اقدام مخالفت خود را با سیاست های دولتمردان جدید کاخ سفید مطرح کرده اند.

برجام میان ایران و ۱+۵ صورت گرفته؛ به همین صورت خواهد ماند و یا کلا نخواهد بود

قاسمی با بیان اینکه برجام سندی غیرقابل مذاکره است و هیچ جایی برای باز کردن آن وجود ندارد، اظهار داشت: توافق نامه هسته ای که میان ایران و ۱+۵ صورت گرفته یا به همین صورت خواهد ماند و یا کلا نخواهد بود.

وی گفت: مواضع قریب به اتفاق کشورهای جهان در خصوص برجام مشخص است و آن را بارها اعلام کرده اند. سیاست ما در خصوص توسعه برنامه موشکی و افزایش توان دفاعی کشور بارها اعلام شده و ما با قوت و شدت تمام در راستای تقویت بنیه دفاعی خود حرکت خواهیم کرد و دیگران هم حتی ارائه نظر و یا دخالتی در این مساله ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران در آینده اقدام دیگری در قالب تحریم علیه کردستان عراق انجام خواهد داد و اینکه توصیه شما به ایرانیان مقیم در آن منطقه چیست، بیان کرد:همانطور که گفتیم ما بر اساس درخواست دولت عراق مرزهای خود را چه زمینی و چه هوایی مسدود کردیم که با توجه به مناسباتی که میان ایران و عراق وجود دارد ما به درخواست آنها توجه کردیم و آن را انجام دادیم.

قاسمی تصریح کرد: در خصوص رفت و آمد ایرانیان مقیم در کردستان عراق هم مکانیزم های لازم طراحی شده که توسط ارگان های ذیربط اطلاع رسانی خواهد شد.

وی پیرامون سفر اردوغان به ایران در آینده ای نزدیک اظهار کرد: روابط میان ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه خوب همچنان روند صعودی را طی می کند و ما در ارتباط میان یکدیگر وارد فازهای جدیدی شده ایم. ما در سطح عالی رایزنی های مختلف سیاسی در خصوص مسائل دوجانبه و بین المللی را داشته و خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با سفر سرلشگر باقری به ترکیه ما وارد فاز جدیدی از تعامل در عالی ترین سطح نظامی با ترکیه شده ایم، ادامه داد: این سفر و پاسخ زودهنگام همتای سرلشگر باقری و سفری که در آینده ای نزدیک خواهند داشت گام های مثبتی در جهت ایجاد ثبات و امنیت منطقه ای بود و همچنین نشان از تعمیق روابط دو کشور در سطح عالی و در موضوعات کلان دارد.

قاسمی ادامه داد: سفر آقای اردوغان به ایران هم پس از سفر همتای سرلشگر باقری به ایران خواهد بود که در ادامه دیدارهای سطح عالی دو کشور می تواند گامی مثبت در جهت توسعه روابط دو کشور به حساب آید.

وی درباره عدم فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران که در کنگره مطرح شده است، عنوان کرد: این مساله یک لایحه است که در کنگره آمریکا به طور طبیعی مطرح شده و ما در یک سال اخیر بیش از ۶۰ مورد از این لوایح را داشته ایم که هیچ کدام هم به سامان لازم نرسیده؛ چرا که وقتی آنها می توانند اجرایی شوند که روند بروکراسی لازم را طی و نهایتا به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد. از نظر ما این لفاظی ها صرفا در جهت ایران هراسی است که هر روز هم به آن دامن زده می شود.

قاسمی پیرامون طرح این ادعا که ژاپن از ایران برای ورود به بحث بحران شبه جزیره کره درخواستی را ارائه داده است، گفت: در اینکه ایران امروز صدای بلندی در جهان دارد و می تواند پیامهای خود و ملتش را در سطح منطقه و جهان مطرح کند و از جایگاه خوبی هم برخوردار باشد تردیدی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در دیدار وزرای خارجه ایران و ژاپن در نیویورک دو طرف دستور کار بررسی مسائل مختلفی را از جمله مسئله شبه جزیره کره داشتند، تصریح کرد: سیاستهای ایران نسبت به بحران شبه جزیره کره کاملا روشن است و ما خواهان حل و فصل مشکلات آن منطقه از طریق بازگشت به میز مذاکره هستیم.

وی افزود: هر گونه افزایش تنش را با توجه به وضعیت فعلی که در منطقه و در نظام بین الملل شاهد هستیم، باعث نگرانی می دانیم و امیدواریم که این بحران از طریق روشهای مسالمت آمیز کاهش یابد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اقدامات وزارت خارجه پیرامون مسئله همه پرسی کردستان عراق تاکنون چه بوده است، بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی در همه ادوار و در همه جهان بخشی از اقدامات صورت گرفته نیاز به اعلام رسمی و رسانه ای شدن ندارد و اگر هم سکوتی از سمت وزارت خارجه نسبت به این مسئله می بینید، نشان از انفعال این وزارتخانه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در همه حوزه ها به خصوص مباحث مرتبط با مسائل منطقه با توجه به اهمیت آن برای ثبات و امنیت کشور بسیار حساس هستیم و با همکاریهای خوبی که با دیگر دستگاههای ذیربط در این زمینه داریم، مسائل را پیش می بریم.

وی پیرامون کمکهای ارسال شده از طرف ایران به مردم میانمار تصریح کرد: در این رابطه تاکنون صحبتهای بسیاری را داشته ایم و ما از اولین کشورهایی بودیم که در این خصوص موضع گرفتیم و ابراز همدردی داشتیم. همچنین تقاضای ارسال کمکهای انسان دوستانه به دولت میانمار داشتیم. ما با اعضای سازمان همکاری اسلامی و دولت میانمار در تماس و رایزنی بوده ایم و سعی داشتیم کمکهایی را به آنجا در قالب کمکهای انسان دوستانه ارسال کنیم.

قاسمی با بیان اینکه سفیر آکردیته ایران با دولت میانمار مذاکره داشت و هشدارها و مواضع ما را به طور رسمی به آنها اعلام کرد، گفت: ما خواستار آن بودیم که مستقیما کمکها را به مردم میانمار برسانیم و البته همچنان این مذاکرات و پیگیریها ادامه دارد و منتظر نهایی شدن اجازه دولت میانمار هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمعه گذشته اولین محموله کمکهای انسان دوستانه ایران به مردم آواره میانمار در بنگلادش ارسال شد که این کمکها با حضور هیاتی سیاسی که در راس آن معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه هم حضور داشت، به آن منطقه ارسال شد.

وی تصریح کرد: دومین محموله کمک های ایران هم به بنگلادش ارسال شده و قرار است هر چند روز یکبار محموله هایی در قالب کمکهای ایران به مردم آواره میانمار در بنگلادش ارسال شود.

صداهای متفاوتی از ریاض می شنویم

قاسمی پیرامون برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه عمان به عنوان واسطه میان ایران با عربستان و آمریکا مطرح شده است، افزود: در خصوص رابطه با آمریکا که وضعیت روشن است و نیازی به میانجی گری کشوری نداریم و اگر بحث رابطه با عربستان مطرح است که ما در این خصوص هنوز نگاه دقیق و روشنی نداریم؛ چرا که صداهای متفاوتی را از ریاض می شنویم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بنابراین فعلا نیازی به ورود کشور دیگری به مسئله ارتباط ایران با عربستان نیست و ما منتظریم که عربستان در رفتار خودنسبت به منطقه و ایران تغییراتی را ایجاد کند و گامهای مثبتی را از جمله توقف جنگ و کشتار در یمن بردارد.

وی پیرامون آینده همه پرسی در اقلیم کردستان و موضع ایران در قبال آن اظهار داشت: باید صبر کنیم و نتیجه همه پرسی نامشروع و غیرقانونی که در حال برگزاری است را ببینیم و پس از آن مواضع خود را اعلام خواهیم کرد.

قاسمی گفت: باید دید چه اتفاقاتی متعاقب این مسئله رخ خواهد داد و بر اساس وضعیت جدیدی که ایجاد می شود، مسئله مرزها، منطقه اقلیم و دیگر مسائل نیاز به بازنگری دارد که احتمالا باید تصمیماتی را در این رابطه اتخاذ کنیم و در حال حاضر هر گونه پیشداوری را در این مسئله به صلاح نمی دانم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محتوای دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا در نیویورک چه بوده است، بیان کرد: ما مذاکرات خود را با دولت فعلی کانادا از مدتها پیش شروع کرده و همچنان ادامه خواهیم داد و دیدار وزرای خارجه این دو کشور در نیویورک در راستای تداوم تماسهای تلفنی میان این دو وزیر بوده است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات صورت گرفته در نیویورک مسائل مختلف دوجانبه و حوزه های مشترک و مورد علاقه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و همچنین در خصوص وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم کانادا هم بحثهای خوبی شد و قرار بر این شد که بتوانیم در آینده ای نزدیک در این خصوص مذاکراتی را ادامه دهیم که این توافق خوبی بود.

قاسمی در پایان با اشاره به روابط دیرینه و خوب میان ایران و همسایه شمالی خود آذربایجان، اظهار داشت: همواره ایران و آذربایجان در سطوح عالی تماسهایی را میان یکدیگر داشتند که این ارتباطات تداوم خواهد داشت، چراکه هم آذربایجان و هم قفقاز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ایران همواره برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه قفقاز تلاشهای گسترده ای را داشته و این تلاشها را همچنان با قوت و قدرت ادامه خواهد داد.

 

دیدگاه های مشترکی با ترکیه داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سیاست های ترکیه معمولا متزلزل و ناپایدار است، برنامه ایران در صورت کنار کشیدن ترکیه از اتحاد در برابر همه پرسی کردستان عراق چه خواهد بود، اظهار کرد: فرض محال که محال نیست. ممکن است یک فرضی را مطرح کنید و نسبت به آن تحلیلی را ارائه دهید، دیدگاه ما این است که با توجه به دیدگاه های مشترکی که داریم رایزنی ها، تماس ها و ارتباطات خود را با ترکیه در سطوح عالی ادامه خواهیم داد.

وی گفت: در روابط هر دو کشوری می تواند نقاط مشترکی وجود داشته باشد و یا اینکه در طی روند و زمان این نقاط مشترک کمرنگ شود اما هم اکنون در خصوص سیاست های ترکیه نسبت به اقلیم و همه پرسی قضاوت خاصی ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست هایی که در ترکیه اتخاذ می شود مربوط به آن کشور است و ما هیچ گونه دخالتی در آن نداریم. ایران به عنوان یک همسایه خوب برای ترکیه تا آنجا که بتواند بر اشتراکات و توسعه روابط دوجانبه با آن کشور تاکید دارد و تا جایی که اشتراکات و مواضع این دو کشور اجازه بدهد ما می توانیم همکاری های بیشتری را در زمینه های مختلف با یکدیگر داشته باشیم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.