| کد خبر: 131298 |

یک وعده انتخاباتی نجومی بازی با دغدغه سرپناه

تین نیوز

در روزنامه گسترش تجارت می‌خوانیم: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که حضوری جنجالی در مناظره‌های انتخاباتی داشت و در هفته جاری از حضور در انتخابات انصراف داد، پیش از انصراف، در ادامه روند وعده‌های انتخاباتی نجومی مانند پرداخت کارانه به بیکاران و پرداخت یارانه ۳ برابری به یارانه‌بگیران، دست روی نقطه ضعف دیگر مردم یعنی دغدغه داشتن سرپناه گذاشته و کمتر از یک هفته مانده به انتخابات، سامانه مسکن را راه‌اندازی کرده است.

 

جمله «آیا می‌دانستید بیش از ۳میلیون مسکن خالی در کشور داریم» بر بالای این سایت قرار گرفته و کمی پایین‌تر، نوشته شده «سامانه سامان‌دهی به متقاضیان مسکن مهر». 


مشخص نیست شهردار تهران چه ارتباطی بین ۵/۲میلیون خانه خالی کشور (که به اشتباه بیش از ۳میلیون بیان شده است) و مسکن مهر دیده است؛ اولی موضوعی سوداگرانه است که همواره یکی از معضلات بازار مسکن در کشور بوده و به لطف میراث شوم اقتصادی دولت گذشته، در سال‌های اخیر تشدید شده است. 
 دومی، طرحی برای تامین مسکن کم‌درآمدها و دهک‌های پایین جامعه است که به اعتراف کارشناسان به بدترین شکل ممکن اجرا شده و دولت یازدهم نیز با وجود مخالفت با آن، کار را تا جایی که توانسته پیش برده است. 


اگرچه هم خانه‌های خالی به دلیل حبس سرمایه و هم مسکن مهر به‌دلیل شیوه بد اجرا و جانمایی نامناسب، از معضلات فعلی حوزه مسکن کشور هستند، اما نمی‌توان ارتباط منطقی میان این دو یافت تا یکی را بتوان زمینه ساماندهی به دیگری دانست؛ مگر اینکه شهردار تهران-که به تازگی از کاندیداتوری استعفا داده و حالا دیگر کاندیدا نیست- می‌خواسته متقاضیان مسکن مهر را در خانه‌های خالی اسکان دهد که این جز یک شوخی تلخ نیست! 


کاهش قدرت خرید مسکن و ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضا را از جمله دلایل افزایش آمار خانه‌های خالی در سال‌های اخیر می‌دانند. 


دولت در سال‌های اخیر راهکارهای مالیاتی برای جلوگیری از افزایش این واحدها در دستور کار قرار داده، اما شناسایی این خانه‌ها و روند اعمال راهکارهای مالیاتی، دشوارتر از چیزی است که در سخن می‌آید و از این جهت، هنوز عملیاتی نشده است. 


از سوی دیگر وجود ۱۱۷هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی، نشان می‌دهد مسکن مهر دیگر نمی‌تواند وعده انتخاباتی جذابی برای مردم و حتی کسانی باشد که سال‌هاست پول خود را در این واحدها سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما به دلیل بی‌تدبیری دولت گذشته در انتخاب مکان ساخت و امکان‌پذیر نبودن رسیدن زیرساخت‌ها به آنها، هنوز در سردرگمی و معطلی به سر می‌برند. 


همه این احتمالات را در یک سو می‌گذاریم و این پرسش از شهردار را در سوی دیگر که «سرنوشت این سامانه بعد از انصراف آقای قالیباف از کاندیداتوری چه خواهد شد؟» 


به هر حال باید احتمال دهیم در چند روز گذشته تعدادی از مردم، باور کرده باشند بتوان با راه‌اندازی یک سایت، مشکلات مسکن مهر را ساماندهی کرد. 


آنها به احتمال زیاد وارد این سامانه شده‌اند و ثبت‌نام کرده باشند اما تکلیف سرخوردگی آنها بعد از انصراف آقای قالیباف چه می‌شود؟


آیا بعد از این انصراف کسی پاسخگوی متقاضیان ثبت نام کرده در این سایت خواهد بود؟
 آیا کسانی که به دلیل زیرساخت‌های نامناسب مسکن مهر، بعد از سال‌ها هنوز کلید واحد خود در یکی از بیابان‌های اطراف شهر را تحویل نگرفته‌اند، تحمل یک وعده نجومی و بی‌سرانجام دیگر را دارند؟ 


اگر گوش شنوایی در وعده‌دهندگان نیست؛‌ شاید زمان آن است که شنوندگان، خود عاقل باشند...

اکرم امینی - روزنامه‌نگار

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.