| کد خبر: 253438 |

◄ آخرین وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران/ خطوط بی آر تی بازنگری می شود

مطابق با پیش بینی ها، سالانه 1000 دستگاه اتوبوس تحویل داده خواهد شد.

تین نیوز

مطابق با پیش بینی ها، سالانه 1000 دستگاه اتوبوس تحویل داده خواهد شد. 

به گزارش تین نیوز، بر اساس اطلاعاتی که روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حاشیه نوزدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک در اختیار خبرنگار ما قرار داد؛ در بازه زمانی سال 1382 تا 1387، دولت سالانه 1000 دستگاه اتوبوس در اختیار این سازمان قرار گرفت که امروزه در بخش خصوصی از آن ها استفاده می شود. بعد از سال 87، سیر صعودی افزایش شمار ناوگان ناگهان با افت شدیدی مواجه شد، تا جایی که میانگین اتوبوس های تحویلی به زحمت به عدد 100 دستگاه در سال رسید.

همچنین باید توجه داشت که زمانی شهرداری تهران با اجرای ابرپروژه های عمرانی در تهران، سرمایه های زیادی را خرج اجرای این طرح ها کرد و اکنون با بدهی های سنگین مواجه شده است. اوج بازسازی و رونق پایتخت که در اواخر دهه 80 و ابتدای دهه 90 بود، از محل عوارض ساخت و ساز و درآمدهای فروش تراکم ساختمانی محقق شد. 

این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

توسعه خطوط در یک برهه کاملا افزایش بود، چرا ادامه پیدا نکرد؟

تا اوایل سال 92 و 93، تعداد قابل توجهی خطوط ایجاد و ناوگان به خوبی تزریق شد، اما از آن زمان به بعد با افت شدید ناوگان اتوبوسرانی تهران مواجه شدیم. اتوبوس ها معمولا بعد از 10 سال نیاز به نوسازی دارند و همچنین باید بعد از طی این دوره زمانی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار قرار گیرد که در طول سالهای اخیر این مهم عملی نشده است. 

امسال طبق گفته های شهردار تهران، 45 درصد بودجه یک سال تهران در بخش عمرانی به توسعه و تجهیز حمل و نقل عمومی در تهران اختصاص خواهد یافت. پیش بینی می شود که تقریبا 60 الی 65 درصد این بودجه به اتوبوسرانی اختصاص یابد. این نگاه ویژه به اتوبوسرانی تهران به علت فرسودگی بسیار زیاد ناوگان است. 

سازمان های متعدد در بحث آلودگی هوای تهران همدیگر را مقصر می دانند، شما سهم اتوبوسرانی را به چه اندازه می دانید؟

معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران مطالعه ای را در ارتباط با آلودگی هوای پایتخت انجام داد که سهم اتوبوسرانی در انتشار ذرات آلاینده هوا یک درصد اعلام شده بود. اتوبوس های شهر تهران از سوخت یورو 4 استفاده می کنند. 

با توجه به این توضیحات فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی اگر در آلودگی هوا تاثیری ندارد، در چه زمینه ای مشکل ساز است؟

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در بحث آلودگی هوا مشکل ساز نیست، بیشتر در حوزه خدمات ایجاد مشکل می کند. بدین شکل که یک اتوبوس به جای آنکه در روز 15 ساعت فعال باشد، نهایتا پنج ساعت کار می کند. به کلام دیگر با حداقل کارایی فعالیت می کند.  

نوسازی ناوگان به چه شکل انجام خواهد شد؟

در حال حاضر 6000 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی تهران موجود است که نزدیک به 4000 هزار دستگاه در وضعیت فرسودگی قرار دارند. در صورت اضافه شدن 6000 دستگاه جدید علاوه بر دو هزار دستگاه فعال، تعداد ناوگان فعال اتوبوسرانی به 8000 دستگاه خواهد رسید. 

در حال حاضر معاونت حمل و نقل طرح مطالعاتی را دست انجام دارد که در یک افق چند ساله، کلیه خطوط بی آر تی، خطوط جانبی اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو به صورت کل واحد بازنگری خواهند شد. به طوریکه خطوط فعلی اتوبوسرانی مجدد مورد مطالعه قرار گرفته و احتمالا خطوط جدید نیز اضافه خواهند شد. 

برخی از خطوط بی آر تی کارایی لازم را ندارند، مثلا خط بزرگراه امام علی (ع)، در صورت حذف چنین خطی چه بسا ترافیک بزرگراه روان تر خواهد شد.

این خط بی آر تی بیشتر در محدوده خاوران تا میدان امام حسین (ع) کارایی دارد و بخش های بالایی کشش جذب مسافر ندارد. برخی متخصصان و کارشناسان پیشنهاد داده اند که این خط بی آر تی به دو بخش تقسیم شده و بخش دوم آن به بزرگراه رسالت (شهید سلیمانی) ادامه پیدا کند. 

رقم تقریبی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران چقدر است؟

با احتساب پول امروز، هر اتوبوس تک کابین رقمی بالغ بر 5 الی 6 میلیارد تومان هزینه در پی دارد. اتوبوس های دو کابین نیز حدود 10 الی 12 میلیارد تومان ارزش دارند. با توجه به وابستگی قیمت اتوبوس ها به دلار، نمی توان قیمت ثابتی را در نظر گرفت. 

پیش بینی ما این است که سالانه هزار دستگاه اتوبوس تحویل ناوگان شده و در این صورت تا پنج سال آینده بازسازی اساسی ناوگان اتوبوسرانی تهران صورت گیرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.