| کد خبر: 238937 |

وضعیت بحرانی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی کشور، خواستار بازبینی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جهت حمایت از مدیریت شهری و عموم شهروندان شد.

تین نیوز

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی کشور، خواستار بازبینی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جهت حمایت از مدیریت شهری و عموم شهروندان شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی کشور، خواستار بازبینی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جهت حمایت از مدیریت شهری و عموم شهروندان شد. بر اساس این گزارش، متن این نامه بدین شرح است:

«حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیّات الهی

حفظ کرامت، پرداختن به امور و گره‌گشایی از زندگی روزمره مردم، همواره جزو تأکیدات و شعارهای جنابعالی بوده است و همچنان به‌درستی از سوی شخص شما در سفرهای هفتگی هیئت محترم دولت تکرار می‌شود، امری که به‌گواه نتایج نظرسنجی‌های اخیر در امیدوار شدن مردم به حل مشکلات مؤثر واقع شده است.

نیک می‌دانید که محل به ثمر نشستن و عملیاتی شدن وعده‌های خرد و کلان مسئولان به مردم، برنامه و بودجه سالانه کشور است که انصافاً بخشی از این وعده‌ها به‌ویژه در حوزه محرومیت‌زدایی و برقراری توسعه متوازن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به‌درستی مورد توجه قرار گرفته و حقیقتاً هم جای تقدیر و تشکر دارد.

در کنار نقاط قوت لایحه بودجه، در بخش توجه به حقوق عامه که سهم عظیمی از آن در لوای بودجه عمرانی شهرها مرتفع خواهد شد به غفلتی سهوی دچار شده است؛ غفلتی که سبب چشم‌پوشی بر اهمیت زیست شهری و ضرورت فراهم آوردن امکانات اولیه برای شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی، محیط زیست، سلامت اجتماعی و توسعه زیربنایی شهرها شده و اگر مورد اصلاح و جبران قرار نگیرد، زندگی شهروندان را در پایتخت و شهرهای دور و نزدیکش با دشواری‌های آنی و آتی بسیاری مواجه خواهد کرد که حتماً جبران آن پس از تصویب قانون بودجه به عنوان سند مالی یک‌ساله کشور امری کم‌ثمر، فرسایشی و پرهزینه خواهد بود.

سهم توسعه شهرها، زیرساخت‌های شهری و به‌صورت مشخص ناوگان حمل و نقل عمومی، در حالی در لایحه بودجه سال آتی از سوی کارشناسان امر، مورد غفلت واقع شده است که جنابعالی به‌درستی و مکرراً در دیدارهای خصوصی و گروهی با نمایندگان بر ضرورت فراگیری، توسعه، نوسازی و حتی بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، با هدف اجرای قانون هوای پاک و رعایت کرامت، شأن و حقوق شهروندی هموطنان تأکید داشته‌اید.

در همین فضا و بر اساس تأکیدات حضرتعالی بر پرداختن به اصل کرامت شهروندان، کاهش آسیب‌های حوزه اجتماعی و توسعه زیرساخت‌های شهری است که عقب‌ماندگی بودجه توسعه‌ای و عمرانی شهرها در لایحه پیشنهادی دولت سیزدهم نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که از سوی دولت قبلی تهیه و تنظیم شده بود، سهوی می‌نمایاند و تعجب متخصصان حوزه مدیریت شهری را به‌دنبال داشته است. آن هم در شرایطی که به‌خوبی می‌دانید اوضاع و احوال ناوگان حمل و نقل عمومی کشور مطلوب نیست و به صورت حداقلی و در نازل‌ترین سطح و کیفیت خود در سال‌های اخیر مشغول خدمات‌رسانی به مردم است.

از سوی دیگر نیز به‌خاطر شیوع بیماری کرونا استقبال از حمل و نقل عمومی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و ناگفته پیداست که بعد از اتمام پاندمی کرونا مطالبه شهروندان جهت تقاضای سفرهای درون‌شهری افزایش می‌یابد و شرایط باید به‌نحوی مدیریت شود که پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد.

با این مقدمه ضروری است که جهت تأمین نیازهای اولیه شهروندان، سهم توسعه و بهسازی زیرساخت‌های ناوگان حمل ونقل عمومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به‌صورت واقع‌بینانه مورد بازبینی قرار گیرد.

آنچه این ضرورت را دو چندان می‌کند آسیب عظیمی است که این ناوگان در اثر تحریم‌ها و عدم مسئولیت و ترک فعل مدیران ذی‌ربط در سال‌های اخیر متحمل شده است و حواله رفع و ترمیم آن به آینده، بیش از این روا و ممکن نیست.

بر همین اساس خواهشمندم که دستور فرمائید نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق با نگاه اصلاحی و عزم حمایتی - جبرانی پیشنهادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را دنبال کرده و موارد پیشنهادی به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد تا جهت حمایت از مدیریت شهری و عموم شهروندان اصلاح و ابلاغ شود.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.