| کد خبر: 224318 |

مرگ کرونایی در تاکسیرانان حاشیه‌ شهر بیشتر بود

تاکسی‌ می‌تواند یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا باشد، چراکه مشخص نیست مسافری که در کنارمان نشسته، یک ناقل خاموش هست یا نه...

تین نیوز

تاکسی‌ می‌تواند یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا باشد، چراکه مشخص نیست مسافری که در کنارمان نشسته، یک ناقل خاموش هست یا نه...

به گزارش تین نیوز، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: از همان روزهای نخست برخی تاکسی‌ها از پوشش‌های پلاستیکی استفاده کردند که فضای بین راننده و مسافر را از هم جدا کنند و در صندلی عقب نیز تنها دو مسافر سوار می‌شدند. از میان ۲۳ هزار تهرانی که تا به حال جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند، رانندگان تاکسی هم به دلیل شغلی که این روزها یکی از پرخطرترین شغل‌هاست، سهمی از این مرگ و میرها داشته‌اند.

«محمد روشنی»، رییس سازمان تاکسیرانی تهران می‌گوید: از ابتدای شیوع این ویروس تا به حال 514 نفر از رانندگان تاکسی مبتلا به کرونا شده‌اند که از این تعداد 86 نفر فوت کرده‌اند. او در گفت‌وگو با «اعتماد» از اقداماتی که از اسفند 98 تا به امروز برای بزرگ‌ترین ناوگان تاکسیرانی دنیا انجام شده می‌گوید.

از اسفند ماه که تهران درگیر کرونا شده، تاکسیرانی چه اقدامی در حوزه پیشگیری و حفاظت از جان تاکسیرانان و مسافران کرده است؟

از سوم اسفند سال گذشته که ستادهای مبارزه با کرونا در این سازمان شکل گرفت، وضعیت این ناوگان به طور دایم رصد و آسیب‌های احتمالی در این حوزه پیش‌بینی شد. تلاش ما بر این بود تا تصمیماتی برای ایمن‌سازی این ناوگان انجام شود و در گام نخست شدت وضعیت بحرانی از طریق جمع‌آوری و آنالیز داده‌های معتبر پایش شد و دستورالعمل‌های استاندارد از جمله نظافت فردی سازمانی محیطی بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی تهیه و تدوین شد. در ادامه اولویت‌های اجرایی تعیین و به صورت لحظه‌ای ابلاغیه‌های نهادهای بالادستی در این حوزه پایش و به‌روزرسانی ‌شد. همچنین تلاش شد از تجارب سایر کشورها برای مقابله با بیماری کرونا در حوزه تاکسیرانی بهره ببریم. در این مدت پنل درخواست خدمات اداری غیرحضوری و اپلیکیشن پیشخوان تاکسی برای تاکسیرانان راه‌اندازی شد. همچنین پروانه‌های تاکسیرانی منقضی شده، تمدید شد و در سطح پایانه‌ها و ایستگاه‌ها، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم با حضور نماینده اداره کل سلامت شهرداری و کارشناسان بهداشتی صورت گرفت.

به نظر می‌رسد در زمینه مراقبت‌های بهداشتی هم با توجه به حضور مسافران، اقدامات مختلفی صورت گرفت که سبب‌ساز اعتماد مسافران به حضور در تاکسی‌ها (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) شد...

یکی دیگر از موضوعاتی که در این مدت مورد توجه قرار گرفت، طرح پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها به جهت کاهش تبادل پول نقد داخل تاکسی‌ها بود. شست‌وشوی روزانه تاکسی‌ها و نظارت دقیق و سختگیرانه بر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. در این مدت بیش از 41 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده بین تاکسی‌ها توزیع شد و بیش از 234 هزار ماسک، 53 هزار دستکش و 21 هزار کاور محافظ جداکننده توزیع شد.

هزینه‌هایی که برای فعالیت‌ها داشته‌اید، چقدر بوده؟

10 میلیارد و 500 میلیون ریال بابت هزینه خرید تعداد 15 هزار عدد کاور جداکننده، 3 میلیارد و 200 میلیون ریال بابت هزینه خرید تعداد 40 هزار عدد ماسک قابل شست‌وشو، 620 میلیون ریال بابت هزینه تعداد 62 هزار عدد ماسک یک ‌بار مصرف، 10 میلیارد و 800 میلیون ریال بابت هزینه 12 هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده دست و 12 میلیارد و 600 میلیون ریال بابت هزینه 14 هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده سطوح، بخشی از هزینه‌های تخصیص یافته در این ماه‌هاست. تهیه و توزیع بسته کمک ‌معیشتی برای رانندگان مبتلا همچنین خانواده تاکسیرانان فوت شده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به تعداد 500 بسته شامل مواد غذایی و بهداشتی با هزینه‌ای بالغ‌ بر یک میلیارد و 440 میلیون ریال همچنین پوشش بیمه تکمیلی درمان برای 23420 نفر از تاکسیرانان و خانواده و 65000 نفر پوشش بیمه عمر و حوادث با سرمایه غرامت به‌ مبلغ 10 میلیون تومان بخشی دیگر از هزینه‌هایی بود که در این مدت انجام شد.

در دوره‌هایی به ‌شدت مسافران تاکسی کاسته شد، در این دوره حمایت از رانندگان داشته‌اید؟

بله، ما براساس مصوبه‌ای که از شورای شهر دریافت کردیم تعداد مسافران تاکسی به 3 نفر کاهش پیدا کرد و کرایه نفر چهارم بین 3 نفر دیگر تقسیم شد. همین موضوع موجب کاهش زمان توقف در ایستگاه‌ها برای تاکسی شد. تمدید 3 ماهه پروانه‌های تاکسیرانی بدون دریافت هزینه و بدون مراجعه رانندگان تاکسی، کاهش هزینه‌های دریافتی از تاکسیرانان در ایستگاه‌های ویژه مانند پایانه‌ها، فرودگاه و... از جمله اقدامات حمایتی ما بوده است. ما همچنین تاکسیرانان را راهنمایی کردیم تا با ثبت‌نام در سامانه کارا(وزارت کار) جهت اخذ تسهیلات ۶ میلیون تومانی مشاغل آسیب‌پذیر از کرونا، اقدامات لازم را انجام دهند که در این بخش حدود ۲۵۰۰۰ نفر این تسهیلات را دریافت کردند.

در این مدت چند راننده تاکسی مبتلا شده و چند راننده فوت شده‌اند؟

براساس پیامکی که به کلیه تاکسیرانان ارسال شد یک فرم فراخوان و خوداظهاری طراحی شد که رانندگان تاکسی که خود یا همکاران‌شان به کرونا مبتلا شدند، اطلاع‌رسانی کنند که براساس آمار ثبت ‌شده در سایت سازمان حدود 514 نفر اطلاع‌رسانی کرده‌اند که از این تعداد 86 نفر فوت کردند که ما این تعداد را با آمار سازمان بهشت‌زهرا(س) مطابقت دادیم. براساس اطلاعات دریافتی از تاکسیرانان مشخص شده که تاکسیرانان ساکن حاشیه شهر تهران بیشترین آمار مبتلایان را نسبت به تاکسیرانان ساکن در شهر تهران دارند. همچنین 33 نفر از پرسنل سازمان تاکسیرانی نیز مبتلا به کرونا شده‌اند...

جامعه ۸۰ هزار نفری رانندگان تاکسی بسیار کار را سخت می‌کند چه از نظر حمایت و چه پایش و... آیا حمایت‌ها و اقدامات شما توانسته کل این جامعه را پوشش بدهد؟

مسلما، حمایت از این خانواده 80 هزار نفری کار بسیار سختی است و نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها داشت که شهرداری‌های مناطق 22 گانه در این زمینه هماهنگی خوبی با سازمان تاکسیرانی داشتند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.