| کد خبر: 219200 |

توقف نوسازی تاکسی‌های بوشهر در بن بست خودرو جایگزین

با وجود اینکه مدت زیادی است طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در بوشهر به عنوان موضوعی اولویت دار برای شهروندان و مسئولان مطرح است اما موانعی همچون افزایش قیمت خودروها و اختلاف نظر در انتخاب نوع خودروی جایگزین مانع تحقق این مهم شده‌است.

تین نیوز

با وجود اینکه مدت زیادی است طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در بوشهر به عنوان موضوعی اولویت دار برای شهروندان و مسئولان مطرح است اما موانعی همچون افزایش قیمت خودروها و اختلاف نظر در انتخاب نوع خودروی جایگزین مانع تحقق این مهم شده‌است.

ناوگان تاکسیرانی بوشهر که اکنون عمری ۱۲ ساله دارد و فرسودگی برخی خودروها باعث شده تا برخی از آنها نتوانند خدمات دهی مطلوبی به شهروندان داشته باشند آن هم در شهری که بیشتر ایام سال مسافرانش روشن بودن کولر خودرو را حداقل خواسته خود از رانندگان می‌‎دانند.

سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر برای حل این مشکل طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی این شهر را در دستور کار قرار داده و در این ارتباط زمینه پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با سود ۴ درصد را  برای خرید خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند و جایگزین کردن آنها به جای تاکسی‌های پراید فرسوده فراهم کرده‌است.

این درحالی است که رانندگان تاکسی‌های شهری در بوشهر در وهله اول میزان این تسهیلات را با توجه به افزایش قیمت خودروهای جایگزین بسیار کم می‌دانند و از طرفی بر این باورند که هزینه‌های خوردوهای پژو و سمند برای حمل و نقل درون شهری بالا است و درآمد آنها پاسخگوی پرداخت تسهیلات و هزینه‌های این خودروها نیست و آنها نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوشهر با خودروهای پراید نو را با توجه به مصرف سوخت و هزینه‌های پایین آن ترجیح می دهند.

یکی از رانندگان تاکسی بوشهر گفت: مدت طولانی است که بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی مطرح است اما هنوز به نتیجه‌ نرسیده‌است.

نیکنام زارعی افزود: خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ در نظر گرفته شده برای جایگزینی تاکسی‌های پراید درون شهری بوشهر مورد قبول رانندگان نیست زیرا این خودروها برای ترددهای خارج شهر مناسب است ولی برای درون شهری با توجه به هزینه‌‌های بالا به هیچ وجه پاسخگو نیست.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون خودروهای شخصی آزادانه در شهر بوشهر فعال هستند و فرصت کار را از تاکسی‌ها می‌گیرند، پایین بودن کرایه مسافر و قیمت بیش از یک میلیارد ریالی پژو ۴۰۵ و سمند، این میزان سرمایه گذاری برای رانندگان مقرون به صرف نخواهد بود.

زارعی اظهار داشت: در شرایط کنونی پیشنهادم به عنوان راننده تاکسی در بوشهر بکارگیری پراید و خودرویی مشابه آن است که از صرفه اقتصادی لازم برای رانندگان برخوردار باشد.

وی یادآورشد: در شرایط کنونی که فعالیت ناوگان تاکسیرانی با شیوع کرونا مختل شده‌است، پرداخت تسهیلات کم بهره می‌‌تواند گشایشی در زندگی آنها ایجاد کند.

زالرعی  ادامه داد: باید تاکسی‌‌های درون شهری بوشهر ساماندهی شوند زیرا در برخی از مسیرها خودروهای شخصی برای جابه جایی مسافر در مواردی حتی با رانندگان تاکسی درگیر می‌‌شوند.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در بوشهر گفت: امسال تاکسی‌‌ها با وجود بالارفتن سر و سام آور قیمت اجناس افزایش کرایه به صورت قانونی نداشتند که این رویه منجر به بیکاری شماری از آنها شده‌است.

مهدی هاشمی افزود: مسئولان برای ارج‌‎گذاری به مردم باید بهترین خودرو را با ارزان‎ترین قیمت ممکن برای جابه جایی آنها درنظر بگیرند زیرا پراید خودرویی ضعیف برای مسافرکشی است و پژو ۴۰۵ و سمند نیز با توجه به اینکه در بیشتر ایام سال باید از کولر در بوشهر استفاده کنیم، هزینه بالایی دارند.

هاشمی ادامه داد: در این ارتباط برخی رانندگی پیشنهاد دارند که خودرو تویوتا وارداتی بدون دریافت گمرکی برای تاکسی درون شهری بوشهر به رانندگان ناوگان حمل ونقل درون شهری بوشهر واگذار شود زیرا با توجه به پایین بودن هزینه استهلاک گزینه مناسبی است.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری بوشهر گفت: با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوشهر خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ به عنوان خودرو جایگزین پیشنهاد شد که رانندگان تاکسی به دلیل آنچه که بالا بودن هزینه استهلاک و قیمت این خودروها می‎دانند تاکنون حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشده‌اند

حسن شجاعی پور افزود: رانندگان خواستار دریافت مجدد پراید به عنوان تاکسی هستند اما این درحالی است که شرکت خودرو ساز برای ناوگان درون شهری تولید تاکسی پراید ندارد.

وی ادامه داد: با وجود در نظر گرفتن تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با سود ۴ درصد اما نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری بوشهر با بن بست روبرو شده‌است.

شجاعی پور افزود: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت شهری، نیاز است که مقوله توسعه حمل و نقل درون شهری به عنوان یک مساله اولویت‎دار مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی که برخی تاکسی‌‌های ناوگان درون شهری بوشهر فرسوده‌است و نوسازی آنها نیز  به دلایل مطرح شده وجود ندارد، استفاده از تاکسی‌‌های موقت مورد توجه قرار گرفته‌است که امیدواریم بتواند بخشی از مشکلات حمل و نقل شهری بوشهر را برطرف کند.

شجاعی پور یادآورشد: ناوگان تاکسیرانی شهر بوشهر شامل ۴۸۰ دستگاه تاکسی بود که از این شمار ۲۸۰ دستگاه به دلیلی فرسودگی از رده خارج و ۲۰۰ دستگاه دیگر  فعال است.

وی بیان کرد: از ۲۰۰ تاکسی فعال نیز ۵۰ درصد نیاز به نوساری دارند.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری بوشهر گفت: هم اکنون کمبود تاکسی در بوشهر از طریق تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی جبران می‌شود. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.