| کد خبر: 207587 |

کاهش سفرها در حمل و نقل عمومی

با وجود شیوع گسترده کرونا در بیشتر استان‌های کشور، خبری از قرنطینه یا تعطیلی شهرها نیست، با این حال به طور پیوسته از مردم در شهرهای مختلف خواسته می‌شود در خانه بمانند و تا حد امکان با قرنطینه خانگی به جنگ کرونا بروند.

تین نیوز

شواهد میدانی نشان می‌دهد مردم علاقه چندانی به حضور در مراکز عمومی و خصوصی ندارند و براین اساس افرادی که به ناچار باید به بیرون از منزل بیایند هم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از حمل و نقل، حدود سه هفته از اعلام نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و تا این لحظه، ابتلای 12 هزار و 729نفر و جان باختن 611 نفر در ایران بر اثر ابتلا به این ویروس از سوی وزارت بهداشت تایید شده است.

با وجود شیوع گسترده کرونا در بیشتر استان‌های کشور، خبری از قرنطینه یا تعطیلی شهرها نیست، با این حال به طور پیوسته از مردم در شهرهای مختلف خواسته می‌شود در خانه بمانند و تا حد امکان با قرنطینه خانگی به جنگ کرونا بروند. این مسئله اگرچه روند ابتلا به کرونا را کند کرده اما بر کسب و کارهای بسیاری نیز تاثیر منفی گذاشته و درآمد آنها را کاهش داده است. همچنین درآمد شهرداری ها نیز به دلیل کاهش سفر با وسایل نقلیه عمومی نیز کاهش پیدا کرده است.

کمبود مسافر موجب کاهش درآمد رانندگان تاکسی شد

گزارش ها از سطح شهر نشان می دهد، در این میان اما وضع رانندگان تاکسی وخیم‌تر است. افزایش 25درصدی نرخ کرایه‌ها برای سال آینده اگرچه اعتراض برخی شهروندان را به همراه داشته است، اما نتوانسته حال بد این روزهای رانندگان را تسکین دهد. رانندگان تاکسی در طول این 2 هفته همچون سایر بخش‌های حمل‌ونقل عمومی با کاهش چند درصدی مسافران روبه‌رو بوده‌اند. به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، این کاهش مسافر تا 35 درصد هم پیش رفته است. این درحالی است که آنها همچنان در انتظار دریافت ملزومات بهداشتی هستند.

در این خصوص نسرین شکرایی، عضو انجمن تاکسیرانان تهران گفته بود: برخی همکاران ما از به دلیل مشکلات بهداشتی ، خانه‌نشین شده‌اند. او با بیان اینکه تعداد مسافران تاکسی به‌شدت کاهش یافته و برای افرادی که روزمزد هستند، مشکلات مالی جدی ایجاد کرده است، می‌گوید: جز مسافرکش‌ها که حالا تعدادشان کمتر شده، حدود دو سوم رانندگان تاکسی شغل دیگری ندارند و حالا در پرداخت اقساط و کرایه خانه مانده‌اند. چرا کسی به این شرایط فکر نمی‌کند؟ ما پیش از این روزانه حدوداً 170 هزار تومان درآمد داشتیم که حالا به کمتر از 50هزار تومان در روز رسیده است و شخصاً همین فردا باید یک میلیون تومان هزینه بیمه پرداخت کنم.

وی همچنین در خصوص سرویس مدارس گفت: در تهران حدود 10 درصد دانش‌آموزان از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، با تعطیلی مدارس، اغلب رانندگان از کار بیکار شده‌اند و هنوز نمی‌دانند که تکلیفشان با حقوق اسفند چیست؟ حدود 28 درصد سرویس‌های مدرسه دست زنان است. زنانی که بیشترشان سرپرست خانوار یا بد سرپرستند و حالا در خرج زندگی مانده‌اند، چراکه حقوق‌ها به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود. پیمانکاران هنوز هیچ جوابی به این سؤال نداده‌اند.

کاهش 60 درصدی درآمد رانندگان تاکسی

گزارش ها نشان می دهد تعداد مسافرانی که از تاکسی ها شهری استفاده می کردند دو سوم کاهش پیدا کرده است. کاهش مسافران موجب شده درآمد رانندگان 60 درصد کاهش پیدا کند و زندگی تاکسیرانان با این شرایط دچار بحران شده است.

همپنین به دلیل کمبود مسافر، مسافرگیری طولانی مدت شده است. این درحالی است که رانندگان تاکسی شهری 17 ساعت در محل کار حضور دارند و فقط پنج ساعت کار جابجایی مسافران را انجام می دهند و بقیه وقت آن ها به بیهوده هدر می رود.

شیوع کرونا سفرهای تاکسی اینترنتی را کاهش داد

شیوع کرونا و خانه‌نشینی شهروندان سبب تأثیرات گستره‌ای بر کسب‌وکارهای اینترنتی شده است. در این میان تنها بخش پنهان تأثیرات کرونا برکسب‌وکارهای آنلاین مربوط به تاکسی‌های اینترنتی است.

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در صفحه توییتر شخصی خود نوشته است: «تحلیل داده پایانه‌های هوشمند تهران نشان می‌دهد تقاضای خطوط تاکسیرانی نسبت به هفته‌های قبل ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته که این میزان در مورد تاکسی‌های اینترنتی تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد. هشداری برای بحران معیشت در طبقه ضعیفی از جامعه که این روزها باید بیشترین درآمد سالش را داشته باشد.»

اما ژوبین علاقه مند مدیرعامل اسنپ در پی کاهش سفرهای اسنپ در پی شیوع ویروس کرونا گفت: سفرهای اسنپ در این مدا کاهش پشمگیری داشته است اما این کاهش درصد نیست. 

کاهش سفر ها با مترو

علی‌رغم ضدعفونی مکرر واگن‌های مترو، اما کارشناسان همچنان مردم را ترغیب به‌کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌کنند. ظاهراً شهروندان تهرانی هم به این هشدارها تا حدودی پاسخ مثبت داده‌اند. آن‌طور که سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک اعلام کرده، در این روزها آمار مسافران مترو تا 60 درصد کاهش یافته است. پیش از این برخی‌ها از کاهش 40 درصدی مسافران مترو و اتوبوس خبر داده بودند که با اوج گرفتن زمان شیوع ویروس، این میزان کمتر و کمتر شده است. در تهران حدوداً هزار و 200 واگن فعال است.

به گفته یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک سرفاصله حرکت قطار ها تغییری نکرده است و مسافران باید فاصله استاندارد را با یکدیگر رعایت کنند. 

همچنین در خصوص کاهش سفر اتوبوس های درون شهری باید گفت: مردم بازهم ترجیحشان ماندن در خانه است و اکثر ایستگاه های BRT و ایستگاه های اتوبس خالی از مسافر شده اند.

 بر اساس گزارش ها اگرچه درابتدای کار بسیاری از رانندگان شرکت اتوبوسرانی از عدم توزیع ماسک و ژل بهداشتی گلایه داشتند، اما در ادامه کار شرکت اتوبوسرانی تمهیدات لازم را برای رانندگان فراهم کرد. 

در این خصوص، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران نیز از دولت خواسته بود تا ماسک و مواد ضدعفونی مناسب برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی فراهم شود. 

گفتنی است ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها که در روزهای اول تنها در دو نوبت انجام می‌شد، حالا حداقل به 4 نوبت افزایش یافته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.