| کد خبر: 207505 |

◄ راهکار رانندگان برای جبران ضرر و زیان‌ در روزهای رکود مسافر

گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون شهری بین 30 تا 80 درصد کاهش پیداکرده است.

تین نیوز

گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون شهری بین 30 تا 80 درصد کاهش پیداکرده است. 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان مسئولان دستگاه‌های متولی مختلف ازجمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند مردم سفرهای خود را به حداقل ممکن برسانند و اگر ضرورتی ندارد سفرهایشان را لغو کنند تا بتوان هرچه سریع‌تر از گسترش شیوع این ویروس جلوگیری کرد.

در پی لغو سفرها از سوی مردم و همچنین تذکرهایی که از سوی دولت به مردم داده‌شده، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری کاهش شدیدی  داشته است.

 گزارش‌ها از پایانه‌های مسافری در شهرهای کشور نشان می‌دهد، تقاضا برای سفر بسیار کاهش پیداکرده و پایانه‌ها خلوت‌تر از همیشه است. 

یک فعال حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای گفت: از مدت‌ها پیش صنف مسافربری و در مجموع صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است اما متأسفانه نه‌تنها تدبیری نشده بلکه باوجود مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا مشکلات زیادی به مشکلات قبل، اضافه‌ هم شده است. 

وی در خصوص مشکلاتی که برای رانندگان این صنف در هفته‌های اخیر به وجود آمده است گفت: رانندگان باید هرماه هزینه‌هایی ازجمله، هزینه بیمه، هزینه آزمایش عدم اعتیاد، هزینه شارژ کارت هوشمند و هزینه‌های جانبی ازجمله پرداخت اقساط وام ناوگان را پرداخت کنند. 

انصاری افزود: اما به دلیل وجود این بیماری اکثر راننده‌ها بیکار در خانه نشسته‌اند یا خالی تردد می‌کنند که این موضوع  موجب بروز مشکلات زیادی برای رانندگان شده است. 

وی گفت: در این مدت اکثر سرویس‌ها چه از مسیر مبدأ چه از مسیر مقصد بدون مسافر بوده است. یک راننده در روزهای پرمسافر مخارج زندگی‌اش برحسب کارکرد روزانه‌اش تأمین می‌شود اما متأسفانه در این چند هفته اخیر هیچ کارکردی نداشته‌ایم و تأمین مخارج زندگی برایمان مشکل شده است.

وی رانندگان را از جمله اقشاری دانست  که در این روزها بالاجبار فعالیت روزانه خود را ادامه می‌دهند و اظهار کرد: برخی رانندگان با وجود شیوع بیماری کرونا مجبور به ادامه فعالیت بوده و با وجود کمبود مسافر برای تامین هزینه‌های بالای ناوگان کار خود را تعطیل نکرده اند.

وی در خصوص نگرانی‌های رانندگان از احتمال ابتلا به کرونا بیان کرد: نه تنها تاکنون هیچ ماسک، دستکش، اسپری ضدعفونی و ...برای رانندگان در نظر گرفته نشده، بلکه خود خودرو هم به معنای واقعی می تواند مرکز انتقال کرونا باشد؛ زیرا هیچ‌گونه ضدعفونی در آن  انجام نمی‌شود.

مجید حاجی‌زاده یکی دیگر از فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافری جاده ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در مسیر تهران-کاشمر 5 سرویس فعال بود که روزانه هر 5 سرویس هم از مبدأ و هم از مقصد با اشغال تمام صندلی ها تردد می‌کردند. اما با شیوع ویروس کرونا مسیر رفت‌وبرگشت با حداقل مسافر پیموده می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی تردد اتوبوس‌ها می تواند موجب شیوع ویروس کرونا شود بیان کرد: در مسیر برگشت از تهران به سمت کاشمر تعداد اندکی مسافر جابه‌جا می‌شوند که همین جابجایی ممکن است عامل انتقال بیماری باشد.

وی همچنین در خصوص امکانات  بهداشتی که در اختیار رانندگان قرار گرفته گفت: تاکنون هیچ‌ یک از اتوبوس‌ها را ضدعفونی نکرده‌اند و همچنین وسایل بهداشتی نیز در اختیار اتوبوس‌ها قرار داده نشده است. 

این فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای  در خصوص ضرر و زیان‌هایی که رانندگان دیده‌اند گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا  بیشتر درآمدی که داشتیم  هزینه‌ ناوگان می‌‌شد، اما اکنون همان  هزینه‌ها را هم باید از جیب بدهیم.

وی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیشنهاد داد: باید در اولین اقدام پایانه‌ها تعطیل شوند که هم این ویروس منتقل نشود و هم اینکه جلو ضرر و زیان رانندگان گرفته شود. 

حاجی‌زاده گفت: در چند روز گذشته تصمیم گرفته شد که دیگر این مسیر پیمایش نشود اما تعاونی‌ها در اقدامی ماشین‌های دیگر را جایگزین می‌کنند. پس باید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دستور تعطیلی پایانه‌ها بدهد.   

پیشنهادها برای جبران ضرر و زیان‌ها

 انصاری درمورد جبران خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا گفت:  اولین اقدام در جهت رفع مشکل هزینه بیمه است. 

وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی مهلت پرداخت هزینه بیمه را سه ماه لحاظ بفرمایند .

همچنین این فعال حمل و نقل جاده ای در تقاضایی از انجمن صنفی رانندگان خواست تسهیلاتی را جهت گذراندن امورات سه ماه رانندگان به‌عنوان قرض‌الحسنه پرداخت کنند. 

وی همچنین افزود:  اگر بخشنامه‌ای  جهت رفاه حال رانندگان مبنی بر اینکه برای شارژ کارت هوشمند نیاز به مراحل قبل نیست صادرشده است، هماهنگی لازم انجام شود  تا رانندگان با مشکل مواجه نشوند. همچنیناگر بخشنامه‌ای جهت جریمه نشدن در صورت تاخیر در پرداخت اقساط بانک‌ها صادر می‌شود حتماً به بانک‌ها  هم ابلاغ شود که متأسفانه این هماهنگی‌ها انجام‌نشده است.

 حاجی‌زاده نیز گفت: بعد از اتمام این بیماری باید، وامی برای رانندگان در نظر گرفته شود تا رانندگان بتوانند خسارت‌های وارده را جبران کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.