| کد خبر: 207451 |

نوسازی اتوبوس‌های پایتخت در پیچ و خم موافقت وزارت صنعت

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از عدم موافقت وزارت صنعت با واردات اتوبوس گلایه کرد.

تین نیوز

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از عدم موافقت وزارت صنعت با واردات اتوبوس گلایه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی همتی مقدم با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد اتوبوس های پایتخت با داشتن سنی بیش از ده سال فرسوده هستند و هر لحظه احتمال وقوع حادثه ای همچون دانشگاه آزاد می رود گفت: در ۲ سال گذشته برای نوسازی اتوبوس های شهر تهران تلاش زیادی صورت گرفته است اما بنا به دلایل مختلفی، اتفاق خوبی در این حوزه رخ نداده است و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت در نوسازی اتوبوس ها، تصمیمات وزارت صنعت بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرحی موسوم به طرح ریاست جمهوری جهت نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوس های شهری و بین شهری آغاز شد اما به نتیجه نرسید، افزود: متاسفانه باید اعلام کنم که عدم موفقیت در نوسازی اتوبوس های پایتخت تنها ۳۰ درصد به دلیل تحریم ها است و ۷۰ درصد آن مربوط به مشکلات داخلی است.

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده دولت می بایست برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۴۲ دلار پرداخت کند و وشهرداری تهران نیز با توجه به تزریق بهای اوراق مشارکت سال ۹۸ توانایی خرید ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را دارد اما با اینکه از نظر نقدینگی تامین هستیم ولی تاکنون موفق نشدیم حتی یک دستگاه اتوبوس نیز خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات اتوبوس را نمی دهد و تاکید می کند که حتما می بایست از توان خودروسازان داخلی استفاده شود، ادامه داد: علی رغم این موضوع، شواهد حکایت از آن دارد که خودروسازان داخلی توان تولید اتوبوس را ندارند.

همتی مقدم با بیان اینکه چندی پیش شهرداری منطقه ۲ مناقصه ای را برای خرید ۱۳ دستگاه اتوبوس آن هم دو مرتبه برگزار کرد ولی هیچ تولیدکننده ای در این مناقصه شرکت نکرد، گفت: چندی پیش معاونت حمل و نقل نیز مناقصه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را برگزار کرد و علی رغم آنکه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود و به تمامی تولیدکنندگان نیز نامه نگاری کرده بود، اما هیچکدام حاضر به شرکت در این مناقصه نشدند و این نشان می دهد حتی با وجود نقدینگی، ظرفیت تولید در کشور وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شهرداری تهران منابع لازم برای خرید ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ دستگاه را دارد اما توانایی تولیدکنندگان به این میزان نیست و از سوی دیگر وزارت صنعت نیز اجازه نمی دهد اتوبوسی وارد کشور کنیم و باید اعلام کنم با توجه به سن فرسودگی اتوبوس های پایتخت و همچنین عدم موافقت وزارت صنعت، اگر حادثه ای رخ دهد مسئولیت آن با وزارت صنعت است.

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پس از افزایش نرخ بنزین از مردم درخواست شد که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند گفت: مردم از اتوبوس و مترو استقبال کردند اما شهرداری نیز باید نواقص خود را در این زمینه رفع کند ولی می بینیم که همراهی لازم در این خصوص انجام نمی گیرد.

همتی مقدم با تاکید بر اینکه در این خصوص با معاول اول رئیس جمهوری و وزارت صنعت نامه نگاری شده است گفت: ما معتقدیم خودروسازان می توانند نسبت به واردات اتوبوس اقدام کنند و سود این واردات نیز به جیب کارگران آنها برود؛ چراکه مساله مهم برای ما ورود اتوبوس های نو به تهران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.