◄ آخرین وضعیت طرح نوسازی تاکسیهای شهری
با توجه به آلودگی کلانشهرها و سهم بالای خودروهای عمومی در این مشکل، از 12 بهمن سال 1394 طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در شهرها آغاز شد.

با توجه به آلودگی کلان شهرها و سهم بالای خودروهای عمومی در این مشکل، از 12 بهمن سال 1394 طرح نوسازی ناوگان تاکسی رانی در شهرها آغاز شده است.
آن گونه که روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانی شهری ایران اعلام کرده، تاکنون تعداد 79 هزار و 6 تاکسی فرسوده در این طرح ثبت نام کرده اند و 78 هزار و 455 درخواست بررسی و تأییدشده است.
65 هزار و 645 متقاضی در این طرح شعبه بانک و نمایندگی ایران خودرو را انتخاب و معرفی نامه خود را دریافت کرده اند. از این تعداد 52 هزار و 472 نفر برای خرید تسهیلات و 8 هزار و 566 متقاضی برای خرید نقدی تاکسی به ایران خودرو معرفی شده اند.
تاکنون 57 هزار و 580 پیش فاکتور از طرف ایران خودرو صادرشده و 56 هزار و 922 خودرو شامل سمند و پژو به متقاضیان تحویل داده شده است.
53 هزار و 594 خودرو اسقاط و 52 هزار و 787 پرونده اسقاط نیز توسط نیروی انتظامی تأییدشده است.
7 هزار 440 مورد در سایر طرح ها شرکت کرده اند که شامل خودرو آریو و اسقاط بدون جایگزین بوده است.
همچنین ثبت نام برای نوسازی تاکسی های فرسوده مدل 1386 هم از 16 تیر سال جاری شروع شده است که متقاضیان می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت نسبت به ثبت نام و انجام فرآیند مربوطه اقدام کنند.
در ایران تاکسی فرسوده حداقل باید 10 سال از عمرش گذشته باشد. برخی دیدگاه ها جایگزینی تاکسی های فرسوده را با خودروهای سمند و پژو نادرست دانسته و خواستار استفاده از خودروهای به روزتر و ایمن تر هستند.
به گفته فعالان صنف تاکسیرانی نوسازی ناوگان تاکسی رانی به کندی پیش می رود. شاید بسیاری از مردم هنوز تاکسی های پیکان مدل 80 را در خیابان ها ببینند که این خود نشانگر عدم نوسازی ناوگان تاکسی رانی در شهرهاست.