| کد خبر: 250397 |

سرمایه گذاری روسیه در کانال ولگا - دن برای رونق تجارت با ایران از طریق دریای خزر

روسیه و ایران بر روی برنامه توسعه زیرساخت ها، از جمله سرمایه گذاری قابل توجه در مسیر ولگا-دن که دریای آزوف را به دریای خزر متصل می کند، کار می کنند.

تین نیوز

روسیه و ایران بر روی برنامه توسعه زیرساخت ها، از جمله سرمایه گذاری قابل توجه در مسیر ولگا-دن که دریای آزوف را به دریای خزر متصل می کند، کار می کنند. این برنامه، روابط تجاری دو کشور را افزایش می دهد.

به گزارش تین نیوز ، کانال کوچک اما استراتژیک ولگا - دن دو سیستم رودخانه ای را با یک راه آبی به هم متصل می کند و به کشتی های کوچک اجازه می دهد تا بین دریای خزر و دریای آزوف (و سپس به دریاهای آزاد) حرکت کنند.

در کانال ولگا-دن، مجموعه ای متشکل از ۱۳ حوضچه متصل به هم، ترافیک دریایی را روی شیب ملایم بین دو آبراه هدایت می کند.

کشتی های باری شوروی سابق که دقیقا بر مبنای ابعاد کانال ساخته شده اند، نمادی از تجارت داخلی روسیه محسوب می شوند.

با این حال عمق آبخور این کشتی ها سه و نیم متر و حداکثر ظرفیت آنها حدود ۵ هزار تن است که به گفته بلومبرگ گاهی فقط کشتیهایی تا ظرفیت ۳ هزار تن در برخی از بخش های کم عمق ولگا - دن امکان تردد دارند.

تا پیش از بروز بحران اوکراین، کمتر از یک درصد از تجارت دریایی روسیه از طریق بنادر آن کشور در نوار ساحلی دریای خزر انجام می شد.

عبور و مرور کشتیها در کانال ولگ - دن در فصل زمستان (معمولاً در ماه دسامبر)، زمانی که کانال یخ می زند، متوقف می شود. 

این امر تجارت رو به رشد بین روسیه و ایران که تا حدی فقط از طریق مسیر دریای خزر اتفاق میفتد را محدود می کند.

سایر مسیرهای ارتباطی بین ایران و روسیه در قالب کریدور شمال - جنوب در شاخه غربی به عبور از قلمرو جمهوری آذربایجان و در شاخه شرقی به عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان وابسته است در حالیکه مسیر دریای خزر می تواند بطور مستقیم بنادر ایران و روسیه را به هم متصل کند .

بنابراین روسیه قصد دارد یک میلیارد دلار برای بهبود وضعیت اتصال بنادر خود به دریای خزر، از جمله رفع موانع حمل و نقل در کانال ولگا - دن، هزینه کند. 

بر اساس گزارش بلومبرگ، حمل و نقل بین دهانه کانال ولگا و بنادر شمالی ایران در حال افزایش است و شبکه آبراه های داخلی روسیه این تجارت رو به رشد را تغذیه می کند. 

یکی دیگر از اهداف مشارکت حمل و نقلی بین ایران و روسیه، ایجاد کریدور تجاری روسیه -هند است که می تواند با عبور از قلمرو ایران به طور کامل اروپا را دور بزند.

کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) قلب روسیه را از طریق کانال ولگا-دن، دریای خزر و یک شبکه حمل و نقل بین وجهی از طریق شبکه ریلی و بنادر ایران به هندوستان متصل می کند.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) از تکمیل عبور اولین محموله خود در این کریدور در تیرماه ۲۰۲۲ خبر داد و دولت ایران وعده داده سرمایه گذاری هنگفتی را در سیستم ریلی خود برای افزایش ظرفیت انجام دهد. هر چند اخیرا وزیر جدید راه و شهرسازی ایران از عدم کفاف منابع مالی برای تکمیل کریدورها سخن گفته است.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز قبلا اعلام کرده بود که ۱۰ میلیون دلار برای بهبود عملکرد ترمینال خود در بندر آستاراخان سرمایه گذاری خواهد کرد. 

این سرمایه گذاری تا حدی با وام های روسیه تامین می شود و هدف آن تقویت کریدور شمال - جنوب (INSTC) است.

البته تقویت عملکرد کریدور شمال - جنوب مستلزم رفع مشکلات و محدودیت های ایران در خصوص نحوه انجام مبادلات مالی نیز می باشد.

منبع: maritime-executive.com

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.