| کد خبر: 248138 |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

کشتی ها در مسیر بنادر شمالی و بنادر روسیه معطلی ندارند

در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای حضور در طرح های توسعه بندر شهید بهشتی چابهار درخواست هایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرف های چینی انجام داده ایم.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای حضور در طرح های توسعه بندر شهید بهشتی چابهار درخواست هایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرف های چینی انجام داده ایم.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی درباره درخواست شرکت های خارجی برای اپراتوری در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: برای اپراتوری جدید در بندر چابهار با چند کشور در حال مذاکره هستیم و اما فرایند مذاکره طولانی است چراکه اساسا معمولا مذاکرات برای سرمایه گذاری زمان بر است و نکته مهم این است که ما علاقه مند هستیم که بخش خصوصی این کشورها وارد بنادر ایران شوند. در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواست هایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرف چینی انجام داده ایم. 
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره گلایه صاحبان بار و تجار درباره طولانی بودن تردد کشتی ها بین بنادر شمالی و بنادر روسیه بطوریکه طبق گفته دبیر انجمن کشتیرانی یک کشتی ایرانی حداکثر ۱,۵ سرویس در ماه می تواند در این مسیر انجام دهد، اظهار داشت: معطلی در این مسیر وجود ندارد و خط لاینر در خزر فعال هستند و تمام ترددهای باری در این مسیر در حال انجام هستند به طوریکه تردد کشتی باری درمسیر رفت در ۵ روز به انجام می رسد و البته عملیات بندری به آن اضافه می شود.
وی در پاسخ به این سوال که مدت زمان عملیات بندری در بندر آستاراخان روسیه چقدر است؟ ادامه داد: برنامه زمان بندی کشتی لاینر تعریف شده و وجود دارد و مدت زمان تردد بسیار کمتر از آنچه که گفته شده، بوده است و مسیر تردد از بنادر شمالی تا بندر قزاقستان با احتساب اینکه در طول مسیر در دو بندر هم توقف داشته باشند تنها ۶ روز زمان می برد و اگر کشتی از بندرانزلی به طور مستقیم به آستارا خان روسیه حرکت کند مدت زمان سیر بیشتر از ۵ روزه بیشتر نیست اما مدت زمان پهلوگیری و عملیات بندری به میزان تخلیه و بارگیری بستگی دارد و در برخی مواقع کشتی در لنگرگاه بنادر به دلایل متعدد متوقف می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایه گذاری روس ها در بنادر شمالی ایران گفت: روس ها وارد سرمایه گذاری در بخش لجستیک ایران شدند و برای سرمایه گذاری در حوزه به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از جنگ با اوکراین، جدی هستند. به طوریکه تا به  امروز ۱۲ جلسه بررسی موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری در بنادر ایران را با روس ها پشت سرگذاشته ایم اما هنوز ارزش قرارداد و جزییات آن مشخص نیست.  
صفایی درباره ضرورت لایروبی ولگا تاکید کرد: در حال حاضر مشکل تردد به روسیه و بنادر روسی لایروبی ولگا است و این باره جلسات و مذاکراتی با روس ها داشتیم و روس ها بر مناقصه لایروبی ولگا کار می کنند و شرکت های ایرانی هم در مناقصه لایروبی ولگا حضور دارند .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید عمق مناسب در خزر برای تردد کشتی ها ایجاد شود، ادامه داد: تراز آب دریای خزر به ۱,۵ متر کاهش پیدا کرده که این کاهش عمق بر عملکرد بنادر شمالی موثر بوده به ویژه بنادر شمالی دریای خزر که عمق آنها کمتر است، از این رو روس ها لایروبی ولگا را در دستور کار دارند.  
وی با اشاره به اثرگذاری حمل و نقل دریایی در رونق کریدور شمال - جنوب اظهار داشت: برای فعال شدن کریدور شمال- جنوب باید ظرفیت ناوگان دریایی خزر به ویژه کشتی رو-رو افزایش یابد. البته در حال حاضر ظرفیت ناوگان دریایی کشورمان به بیش از ۳۰ میلیون رسیده و برای نوسازی ناوگان به ساخت و خرید ۱۵۰ فروند کشتی نیاز داریم. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.