| کد خبر ۳۰۵۷۶۶
کپی شد

◄ پویش رانندگی ایمن؛ تغییر رفتار رانندگی با هدف نجات جان هم وطنان و کاهش تلفات تصادفات

محمد جواد شیرزاد طراح، مجری و مدیر پویش رانندگی ایمن معتقد است این پویش با یک فرمول کار می کند، فرمول نجات جان هم وطنان و کاهش تلفات تصادفات رانندگی، به اعتقاد شیرزاد رانندگی ایمن با تغییر رفتار رانندگان رخ می دهد و هدف این پویش تغییر رفتار نادرست در رانندگی است.

پویش رانندگی ایمن؛ تغییر رفتار رانندگی با هدف نجات جان هم وطنان و کاهش تلفات تصادفات
تین نیوز |

سوانح و حوادث ترافیکی  با آمار سالانه 20 هزار کشته به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده است که  آسیب های وسیعی به نه تنها به روح و روان  جامعه وارد می سازد بلکه از نظر اقتصادی و ساختار  جمعیتی نیز موجب بروز مشکل برای کشور شده است.

به گزارش تین نیوز، برای رفع این معضل، لازم است مردم و مسئولان کنار یکدیگر قرار گفته و با کمک هم در جهت کاهش سوانح و تصادفات رانندگی اقدام نمایند.

یکی از اقدامات خودجوش مردمی که در این زمینه انجام شده  راه اندازی پویش رانندگی ایمن است که توسط یک دبیر فیزیک از چند سال پیش،  برای آگاهی بخشی درباره افزایش سطح فرهنگ عمومی رانندگی ایمن، طراحی و اجرا شده است.

محمد جواد شیرزاد معلم فیزیک اهل مشهد، در گفت و گو با تین نیوز درباره چگونگی طراحی و اجرای این پویش گفت:  شروع این پویش و جرقه آن  به حدود 14 سال پیش ( حدود سال ۱۳۹۰ ) و مشاهده یک تابلو مقایسه ای از دو سبک رانندگی، بر می گردد. در عکس سمت راست تمام خودروها بین خطوط و با فاصله ایستاده بودند و در عکس سمت چپ تعداد زیادی خودرو  در هم و برهم پشت چراغ قرمز جمع شده بودند و  هیچ نظم و رعایت فاصله و زیرش نوشته شده بود: ما هم می توانیم. 

همان لحظه این جرقه در ذهنم ایجاد شد که کاش یک نفر پیدا شود و برای  موضوع بد رانندگی کردن ایرانیان یک فکری بکند و به رانندگی ها نظم ببخشد و از آنجایی که نمی دانم چه موضوعی در ذهن اکثریت ما وجود دارد که همیشه منتظر هستیم یک نفری کاری انجام دهد و همیشه از خودمان که جرقه در ذهن مان ایجاد شده غافل هستیم، من هم با خودم مدتی غرغر کردم و به زندگیم طبق روال قبل ادامه دادم. اما همیشه سبک رانندگی  مردم را که می دیدم به شدت عصبانی می شدم و باز مثل همیشه غر می زدم و از کنار این قضیه همین طور راحت می گذشتم.

پویش رانندگی ایمن

تا اینکه سال ۱۳۹۴ تصمیم گرفتم دست به اقدام بزنم  و در اول کار تعداد زیای برگه آ چهار چاپ کردم و بردم مدرسه و از همکارانم خواستم که روی شیشه ماشیشن نصب کنند و سعی کنند بین خطوط رانندگی کنند که با کلی مقاومت و تمسخر و‌. .. روبرو شدم. اما روی حرف خودم ایستادم و با تمسخرها کنار آمدم و ادامه دادم بعد از مدتی تصمیم گرفتم بنر چاپ کنم چون کاغذ زود خراب می شد. 

برای بنر ها هم خیلی اذیت شدم و جامعه به شدت با انجام این کار مقابله می کرد. هیچ وقت خاطره روزی که از دست همکارانم گریه کردم را فراموش نمی کنم. یک روز وقتی زنگ تفریح وارد اتاق دبیران شدم دیدم که هیچ کسی داخل دفتر دبیران نیست و دبیران همه رفتند توی حیاط بین دانش آموزان. از مدیر و معاون که جویا شدم گفتند همکاران اعلام کردند یا جای ما در دفتر است یا جای آقای شیرزاد. خسته شدیم این قدر گاه و بیگاه درباره فرهنگ سازی رانندگی بین خطوط صحبت می کند‌. مگر دفتر دبیران دفتر پلیس راهور است. آنجا بود که احساس کردم کارم خیلی سخت است و وقتی بین همکاران فرهنگی که قرار است نسل آینده را تربیت کنند و بزرگترین رسالتشان نجات جان انسان ها از ناآگاهی است ، اینقدر غریبم پس در جامعه چقدر کار سختی در پیش رو دارم. اما پس از آن عزمم را بیشتر جزم کردم تاادامه بدهم.

بعد از مدتی که بنر چاپ می کردم و هر جایی توزیع می کردم سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفتم برچسب چاپ کنم و ۱۳۰۰۰ برچسب را به صورت رایگان در نقاط مختلف کشور با  پست  به صورت رایگان توزیع کردم. برچسب ها کد داشتند و افرادی که عضو می شدند در فرم عضویت می نوشتند که چه کد برچسبی را قرار است روی ماشین خود نصب کنند. 

امیدم برای ادامه کار این بود که عده ای از افرادی که برچسب می گیرند در فرم عضویت اعلام می کنند ماهانه حاضرند چقدر به پویش کمک کنند. 

من هم روی ماشین حساب می زدم که اینقدر نفر ضرب در این قدر تومان می شود ماهی این قدر و‌. .... با همه این موارد سعی می کردم بیشتر از پیش برچسب تولید کنم و بفرستم. از آنجایی که خیلی مواقع دست تنها بودم برای انجام کارها وقت کم می آوردم  و نمی شد خیلی وقت ها حمایت های مالی را پیگیری کرد و هزینه های پست و هزینه های تولید برچسب و هزینه نیرو به من فشار وارد می کرد واز زمانی که کرونا شروع شد هم دو سال پویش متوقف شد. تا سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتم به جای برچسب فیزیکی کد سفیر تعریف کنم و افراد در گوشی خودشان به عنوان یک عضو پویش کارت سفیر دریافت کنند. تا 1402 تعداد سفیران را به حدود 6000 نفر رساندیم.  باز متاسفانه دو سال به خاطر یک مشکل شخصی کار متوقف شد و از تیر ماه ۱404 مجددا پویش را از سر گرفتم و در حال حاضر تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۴ تعداد سفیران پویش به 7800 نفر رسیده است.

شیرزاد در خصوص نتایجی که این پویش  داشته است، عنوان کرد:   این پویش با یک فرمول کار می کند،  فرمول نجات جان هم وطنان و صفر شدن آمار کشته های تصادفات‌. اگر امتیاز این پویش به 3.000.000 امتیاز برسد این پویش می تواند ادعا کند قطعا جان یک هموطن را نجات داده است و اگر امتیاز این پویش به 90.000.000.000 امتیاز برسد قطعا تعداد کشته های تصادفات در ایران به عدد صفر می رسد. 

امتیاز یعنی تغییر رفتار: رانندگی  ایمن با تغییر رفتار رانندگان رخ می دهد. من سهم انسان را تصادفات 100 درصد می دانم و چرا که انسان است که ماشین را می راند انسان است که ماشین رادرست می کند انسان است که جاده و علایم را ننندگی را نصب می کند جاده را تعمیر می کند راننده را جریمه می کند راننده را فرهنگ سازی می کند.

اگر راننده آگاه و مطلع  باشد می داند که با ماشین پراید اصلا نباید در اتوبان ها تردد کند.  حالا اگر مجبور است به هر دلیلی تردد کند پس بداند که دارد با جان خود و اعضای خانواده اش و دیگران بازی می کند.حالا که مجبور است در جاده ها تردد کند پس ایمن و خردمندانه رانندگی کند. درست مانند کسی که می خواهد کنار جاده و اتوبان ها پیاده حرکت کند یا کسی که می خواهد با دوچرخه تردد کند. 

 طبق استاندارد پویش  عضو شدن  هرسفیر ۱۰ امتیاز به پویش اضافه می کند. با معرفی سفیر دیگر،   علاوه بر ۱۰ امتیاز مستقیمی که به پویش اضافه می شود ۲ امتیاز غیر مستقیم نیز به امتیاز این سفیر و در نهایت به امتیاز کل پویش اضافه می شود. 

مثلا من به عنوان مدیر پویش تا امروز ۸۵۰ نفر را عضو پویش کردم ( پس من ۱۷۰۰ امتیاز غیر مستقیم به پویش اضافه کردم‌. اگر این عدد به ۳.۰۰۰.۰۰۰ تقسیم شود عدد 0.0028 به دست می دهد پس من با این همه عضو توانستم ۲۸ ده هزارم جان یک هموطن را نجات بدهم. 

یا ساده تر عرض کنم در حال حاضر امتیاز پویش حدود ۳۰۰.۰۰۰ شده است‌. پس این پویش تا امروز توانسته تنها یک دهم جان یک نفر را نجات بدهد. 

شاید کسی بگوید این همه تلاش و ۷۸۰۰ عضو این همه ساعت وقت فقط برای نجات یک دهم یک انسان؟

باید در پاسخ عرض کنم طببق آیه ۳۲ سوره مائده که می فرماید نجات یک انسان نجات بشریت است و اگر بشریت را مجموع انسان هایی که زیستند و مردند و زندگان و به دنیا نیامدگان بدانیم ( مجموعا ۲۰۰ میلیارد نفر ) پس ما تا امروز توانسیم طبق آیه قرآن یک دهم ۲۰۰ میلیارد نفر یعنی ۲۰ میلیارد نفر را نجات بدهیم. 

سفیرانی که در جای جای کشور عضو این پویش شده اند بارها و بارها اذعان کردند که از وقتی عضو این پویش شده اند چون متعهد به رانندگی بین خطوط و خردمندانه شدند خیلی وقت ها یاد من و یاد پویش افتادند و طرز رانندگی شان را تغییر داده اند. 

مجموع این همه رعایت کردن ها قطعا تنش  و التهاب را از رانندگی کشور کمی کاسته است.

مدیر پویش رانندگی ایمن در مورد نقش این پویش در بهبود فرهنگ رانندگی ایمن در کشور، گفت:  شک ندارم این پویش در جامعه، مروت، عشق، انسانیت، رانندگی ایمن، نوع دوستی و‌. .. را بیشتر  و حال جامعه را بهتر از قبل می کند و سطح و جایگاه رانندگی ایرانیان  را ارتقا  می بخشد. 

یک راننده نیسان موقع رانندگی گوشی اش می افتد زیر پا و تا  می خواهد گوشی اش را بردارد دو خانم را زیر می گیرد و هر دو نفر کشته می شوند. یادم  است  از سفیران پویش خواستم  نظر بدهند اگر این راننده عضو پویش بود آیا موقع برداشتن گوشی صبر نمی کرد تا در موقعیت بهتری این کار را انجام بدهد؟

اکثریت سفیران نظر دادند بله قطعا اگر ایشان عضو پویش بود، گوشی را در این شرایط بر نمی داشت. پس قطعا این پویش در تغیییر رفتار اثر دارد. پس قطعا این پویش در تغیییر رفتار اثر دارد.

 

شیرزاد در مورد انتظارات خود از مردم و مسئولان نیز عنوان کرد:

درخواست از مردم :

۱- عضو شدن در پویش و دریافت کد و کارت سفیر جهت فرهنگ سازی و رعایت و شروع از خود ( کافیست افراد علاقمند شماره تلفن دبیرخانه پویش09303170960 را ذخیره کنند و  در واتساپ کد 1 را ارسال کنند ).

۲- از این پویش تا می توانند حمایت مالی کنند.  برای توسعه پویش،  به نیروی انسانی، تجهیزات دفتر کار و سایت و اپلیکشن و‌. .. نیاز است. 

۳- هر فردی که عضو شد و کد و کارت سفیر را دریافت کرد تلاش کند با کد خودش افراد جامعه را برای فرهنگ سازی و عضویت در پویش دعوت کند. 

درخواست از مسئولین : 

۱- مهمتری درخواستم این است که تحت هیچ شرایطی جلوی این پویش و فعالیت را نگیرند  و در عوض کمک کنند این پویش قدرتمند شود.

2- درخواست بعدی من این است که به یک معلم پایبند به ایران و عاشق میهن اعتماد کنند و امکانات در اختیارم بگذارند‌.  

3- درخواست سوم من از مسئولین این است که عضو پویش شوند و مانند مردم عادی به نجات جان هموطنان و صفر شدن آمار کشته های تصادفات فکر کنند و برای این هدف والا و مقدس از خودشان  جانفشانی کنند و به فکر یک جشن ملی در کشور باشند که توانستیم صفر شدن آمار کشته های تصادفات را در ایران رقم بزنیم.

به قول یکی از افراد مسئول در وزارت راه و شهرسازی، این پویش می تواند باعث صفر شدن تعداد کشته های تصادفات در کشور شود و حتی شاید زودتر از سال ۱۴۱۴ این هدف مهم را رقم بزند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.