| کد خبر: 196747 |

◄ پاسخ به انتقادها از محدودیت 24 ساعته تردد اتوبوس‌های ایرانی در عراق

مهران قربانی روز (چهارشنبه) در نشست خبری که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد در خصوص ناوگانی که اجازه تردد در عراق را دارند گفت: سرویس‌های دربستی یکسره باید بعد از خروج از مرز ظرف ۲۴ ساعت به کشور برگردند و فقط ناوگانی می‌تواند از عراق به کربلا برود که سن آنها پنج سال یا کمتر باشد. اما این اظهار نظر قربانی مورد اعتراض رانندگان قرار گرفت.

تین نیوز

اظهارنظر مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر اعمال محدودیت در تردد ناوگان جاده‌ای مسافری در کشور عراق با اعتراض برخی رانندگان مواجه شده است. قربانی چهارشنبه گذشته گفته بود: سرویس‌های دربستی یکسره باید بعد از خروج از مرز ظرف ۲۴ ساعت به کشور برگردند و فقط ناوگانی می‌تواند از عراق به کربلا برود که سن آنها پنج سال یا کمتر باشد. اما این گفته‌ها مورد اعتراض رانندگان قرار گرفته است.

حسین فرجی فعال حوزه حمل و نقل جاده ای مسافری در این باره به خبرنگار تین نیوز گفت: تصمیماتی پی در پی و نادرست در خصوص کرایه و همچنین محدودیت ورود اتوبوس به خاک عراق موجب آزردگی رانندگان شده است. 

وی گفت: ابتدا سن ناوگان به عنوان شرط ورود به عراق مطرح شد؛ سپس تعداد سفر های خارجی طی سال و حالا هم هم تردد اتوبوس ها در عراق را 24 ساعته کرده اند. تمام این‌ها از سویی هزینه رانندگان را افزایش می دهد و از طرف دیگر به مسافران فشار مضاعف وارد میکند.

فرجی در ادامه گفت: هر اتوبوس برای ورود به خاک عراق باید 5 میلیون تومان پرداخت کند اگر این قانون تصویب شود که هر راننده باید مسافر را برساند و سپس به ایران بازگردد و دوباره به عراق برگردد هزینه آن دو برابر می شود. یعنی باید برای ورود دوباره به خاک عراق برای بازگرداندن زائر 5 میلیون تومان دیگر پرداخت کند.

همچنین وی در انتقاد به کرایه اتوبوس های اربعین گفت: برخلاف گفته مسئولین که اعلام کرده اند که نرخ کرایه اتوبوس ها به گونه‌ای محاسبه شده است که هم کرایه رفت و هم کرایه برگشت را پوشش دهد، اینگونه نبوده است و تنها هزینه یک طرف آن حساب شده است.

این راننده و فعال حوزه حمل و نقل افزود: همچنین شرکت های بیمه نیز تاکید کرده اند که در قبال هر گونه اتفاقی که برای اتوبوس ها در عراق افتاد، مسئول نیستیم. 

علیرضا مجیدی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان بخش مسافری استان تهران در پاسخ به این گلایه ها گفت: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و در آخرین جلسه که فردا برگزار می‌شود تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که موجب شد این تصمیم گرفته شود، افزایش مشکلات داخلی کشور عراق بوده است. ماندن و تردد اتوبوس های ایرانی در عراق منجر می شود که این اتوبوس ها در این کشور و مرزها فعالیت داشته باشند که در نهایت باعث ترافیک و هرج و مرج و بی نظمی در این کشور می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که این تصمیم برای در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی بوده است. در صورتی که این تصمیم نهایی شود مسافرانی که به عراق سفر کرده اند باید با اتوبوس های عراقی باز گردند که باعث می شود که هزینه زائرین افزایش پیدا کند.

مجیدی در واکنش به اعتراض اتوبوس‌رانان گفت: حل مسائل مدیریتی مهم تر از مشکلات رانندگان است. این مشکل از سال گذشته در عراق ایجاد شده است و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به دنبال بهترین راه برای حل این بحران است.  تشخیص سازمان راهداری این بوده است که ماندن اتوبوس ها در عراق مشکلاتی را ایجاد می کرده که تصمیم گرفته شده بعد از رساندن مسافر به مقصد به کشور بازگردند.

وی در خصوص انتقاد رانندگان به نرخ کرایه و همچنین یک سر خالی برگشتن اتوبوس‌ها در اربعین گفت: کرایه ای که رانندگان دریافت میکنند به گونه ای محاسبه شده است که  هم کرایه رفت حساب شده است هم کرایه برگشت و هم چنین  اینگونه نیست که اتوبوس ها یکسر خالی برگردند و مدیریتی که از سوی سازمان شده  به گونه ای است که برای برگشت نیز مسافر وجود باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.