| کد خبر: 196460 |

◄ زیان هنگفت رانندگان به دلیل ثابت ماندن قیمت بلیت برای اربعین

در حالی که هنوز قیمت بلیت اتوبوس برای ایام اربعین مشخص نشده، زمزمه ثابت ماندن دستوری قیمت‌ها با واکنش‌ منفی فعالان این حوزه مواجه شده است.

تین نیوز

در حالی که هنوز قیمت بلیت اتوبوس برای ایام اربعین مشخص نشده، زمزمه ثابت ماندن دستوری قیمت‌ها  با واکنش‌ منفی فعالان این حوزه مواجه شده است.

به گزارش تین نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش در اظهار نظری اعلام کرد: «حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری در اربعین حسینی (ع) حق افزایش قیمت بلیت ندارند و افزایش قیمت در این ایام تخلف محسوب می‌شود و با کسانی که قصد سودجویی در این ایام دارند به طور قطع برخورد می‌شود. اما این صحبت وزیر با واکنش های شدیدی از سوی فعالان این حوزه مواجه شد.»

احمد رضا عامری رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری در حالی که روز گذشته در مصاحبه ای با خبرنگار تین نیوز اعلام کرده بود که تا برگزاری جلسه ستاد اربعین باید صبر کرد امروز در اظهار نظری  گفت: احتمال اینکه  قیمت بلیت های اتوبوس افزایش پیدا کند وجود دارد اما هنوز قیمت قطعی مشخص نشده است.

وی در خصوص اعتراض رانندگان به عدم افزایش قیمت بلیت اربعین  به خبرنگار تین نیوز گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت راه و  شهرسازی به عنوان متولیان این امر، تصمیماتی را اخذ می کنند که نه زائرین و نه بخش خصوصی و اتوبوس رانان ضرر کنند و از این بابت اتوبوس‌رانان نگران نباشند.

با این حال، رانندگان این بخش معتقدند که عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس اجحاف در حق آنهاست.

حسین فرجی فعال حوزه حمل و نقل جاده ای مسافری می گوید: در ایام اربعین تردد ناوگان عمومی جاده‌ای یکسر خالی است و این امر موجب ضرر و زیان هنگفتی به مالکان و رانندگان می‌شود. 

وی معتقد است برای مسیرهایی که در برگشت اتوبوس‌ها مسافر  ندارند قاعدتا باید کرایه‌ها بر اساس مجموع نرخ رفت و برگشت محاسبه شود تا اتوبوس‌رانان متحمل ضرر و زیان نشوند. این درحالی است که نرخ مصوبی که سال گذشته اعلام شده است و احتمال دارد امسال نیز تصویب شود به ضرر اتوبوس ران است و نرخ واقعی نیست. 

به گزارش تین نیوز، مهران قربانی معاون سازمان راهداری در اظهار نظری گفته است: طی نامه‌ای که به ستاد مرکزی اربعین حسینی ارسال کرده‌ایم پیشنهاد داده‌ایم که کرایه حمل زائران در این ایام مانند سال گذشته باشد. فرض ما بر این است که این ستاد با پیشنهاد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ثابت ماندن کرایه حمل زائران عتبات عالیات موافقت خواهد کرد و نرخ بلیت امسال با اربعین 97 تفاوت قیمتی ندارد.  

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.لطفا وزیر راه پاسخ بدهند که چرا حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری در اربعین حسینی (ع) حق افزایش قیمت بلیت ندارند؟ وقتی تقاضا افزایش ناگهانی پیدا میکند و سیستم حمل و نقل جوابگوی تقاضا نیست چرا نباید قیمت بالا برود؟ چرا افزایش قیمت که طبیعت بازار است از نظر ایشان تخلف محسوب می‌شود و مستحق برخورد است؟ چرا مسافر اربعین در هنگام ازدحام نباید بیشتر بپردازد؟ وقتی برای هر صندلی اتوبوس بیش از یک متقاضی وجود دارد چطور میخواهند بین این چند دهان باز یکی را انتخاب و بقیه را حذف کنند؟ هرگونه مکانیزم گزینش بین این متقاضیانِ افزون بر تقاضا ، نهایتا متضمن فساد و امتیاز ویژه است. چرا اجازه نمیدهند مکانیزم بازار خود بین این متقاضیان انتخاب طبیعی انجام دهد؟ منطق حکم میکند که صندلی اتوبوس به آنی اختصاص یابد که پول بیشتری میپردازد.اجازه بدهیم قیمت واقعی باشد تا آنکه بیش از دیگران شوق عتبات دارد به مرادش برسد.از کجا بفهمیم کدام متقاضی شوق بیشتری دارد؟ طبعا همان که حاضر است بیشتر هزینه کند. اجازه بدهیم تا آنکه فقط بخاطر ارزانی و رانت دولتی قصد عتبات کرده از دایره رقابت بیرون برود و آنکه حاضر است هزینه رسیدن به مقصد را تمام و کمال از جیب خودش بپردازد برنده ی این رقابت باشد.
    طرح هایی که سعی میکنند در مقابل قانون طبیعی عرضه و تقاضا مقاومت کنند و بصورت دستوری برای یک کالا یا خدمت قیمت تعیین کنند محکوم به شکست هستند.ایشان بهتر است دست از قیمت گذاری و دخالت در بازار بردارند و اگر واقعا نگرانی افزایش قیمت دارند تلاش کنند تا عرضه ی صندلی اتوبوس افزایش پیدا کند تا قیمت بصورت طبیعی کاهش پیدا کند.در آن صورت نیازی به بگیر و ببند و برخورد نخواهد بود و بساط فساد و بازار سیاه بلیط هم برچیده خواهد شد.

  • سعید 0 0

    ظاهرا با وجود این همه تجربه شکست خورده در قیمت گذاری دستوری ، دولت نمیخواهد قبول کند که قادر نیست برای کرایه بار و کرایه تاکسی و بلیط هواپیما و اجاره خانه و شهریه مدرسه و دلار و خودرو و سکه و پنیر و میوه ی شب عید و هزار و یک چیز دیگر نرخ گذاری کند. وظیفه ی دولت نرخ گذاری نیست. توان آن را ندارد. صلاحیت آن را هم ندارد. وظیفه ی دولت سیاست گذاری ست. وظیفه دولت کمک به مبادله و کاهش موانع آن در بازار است نه حکمرانی بر آن.
    اختلاف نرخ واقعی با آنچه دولت تعیین میکند مایه ی فساد و رانت است. تازه ترین فاجعه ، توزیع ارز 4200 تومانی ست که هر روز رسوایی فساد آن از یکسو بلند میشود.