| کد خبر: 157523 |

◄ حل معماهای ایران برای ادامه زیست در آن

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از عدم استفاده از تجربیات و راه‌کارهای گذشتگانمان در ایران گفت: آیا امروز از خودمان می‌پرسیم گذشتگانمان درراه‌سازی چه می‌کردند؟ چرا راه شوش-همدان 125 و راه تهران کاشان 20 کیلومتر از راه‌های کنونی نزدیک‌تر بوده‌اند.

تین نیوز

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از عدم استفاده از تجربیات و راه‌کارهای گذشتگانمان در ایران گفت: آیا امروز از خودمان می‌پرسیم گذشتگانمان درراه‌سازی چه می‌کردند؟ چرا راه شوش-همدان 125 و راه تهران کاشان 20 کیلومتر از راه‌های کنونی نزدیک‌تر بوده‌اند.

سیدمحمد بهشتی وظیفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را پرسشگری درباره گذشته تاریخی فرهنگی و تجربه تاریخی زیست در ایران دانست و گفت: این سرزمین سرشار از معماهایی برای زیست بوده که نیاکان ما در اثر تعامل تاریخی در این سرزمین موفق به حل این معماها شدند و باعث امکان ادامه بقا و حتی شرایط حداکثری زیست شدند.

وی با اشاره به وجود دوره‌های درخشان تمدنی در کشور با توجه به آثار تاریخی گفت: این در حالی است که حتی در این دوره‌های درخشان نیز کم‌آبی، زلزله، سیل و همه مشکلات امروز وجود داشته اما نه‌تنها توانستیم بقا خود را حفظ کنیم بلکه دوره‌های درخشان تاریخی نیز پدید آوردیم.

بهشتی اظهار کرد: اگر موضوع پژوهش‌های ما این است و قصد زیستن در این سرزمین راداریم باید بزرگ‌ترین پرسش ما در همه زمینه‌ها چگونگی زیستن گذشتگان و نحوه تعاملات تاریخی باشد.

وی در توضیح این مطلب گفت: فرض کنید ما می‌خواهیم بین دو زیستگاه برای برقراری تعامل، یک‌راه بسازیم، به‌طور حتم بهترین راه، کوتاه‌ترین، امن‌ترین و هموارترین راه است.

بهشتی افزود: اگرچه ما امروزه وسایل نقلیه پرسرعت داریم و روزگاری حتی اسب هم وجود نداشت بااین‌حال در طول تاریخ همواره بهترین راه ویژگی‌های یادشده امروزی را داشته است.

وی در ادامه با مطرح کردن چند پرسش گفت: آیا امروز در حین راه‌سازی از خودمان می‌پرسیم، گذشتگان ما در این زمینه چه می‌کردند؟ تجربه تاریخی ما در این حوزه چیست؟ آیا اگر ما به تجربه تاریخی گذشتگان خود عمل کنیم، می‌توانیم راه‌های بهتری بسازیم؟

وی با استناد به مطالعات باستان‌شناسی گفت: راه شوش-همدان در دوره هخامنشی 135 کیلومتر کوتاه‌تر از راه فعلی بوده است، این در حالی است که در آن زمان بولدوزر و دینامیت نبوده و نمی‌توانستند مانند امروز تونل بزنند و مسیرها را به‌راحتی باز کنند!

به گفته وی، راه تاریخی بین تهران-کاشان که هنوز آثارش باقی‌مانده است، 20 کیلومتر از راه فعلی کوتاه‌تر است، هرچند در آن دوره ماهواره، جی‌پی‌اس و بسیاری از امکانات امروز وجود نداشت.

بهشتی تأکید کرد: وقتی سابقه یکجانشینی در سرزمین ما تا این حد کهن است یعنی نقاطی که در آن‌ها آثار سکونت وجود دارد باهم در ارتباط و تعامل بوده‌اند و موضوع راه پدیده جدیدی نیست اما آیا امروز راه‌هایی که می‌سازیم از خودمان درباره تجربه تاریخی راه در سرزمینمان می‌پرسیم؟

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در افتتاحیه هفته پژوهش، گفت: در این سال‌ها همواره تأکید شده است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید بیشتر به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کند این در حالی است فرصت بحث و گفتگو در این زمینه نبوده است و به نظرم باید یک‌بار درباره این موضوع کمی تأمل‌کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.