| کد خبر: 145429 |

یک مدرس دانشگاه پاسخ داد

◄ چرا سهم ترانزیت ایران کاهش یافته است؟

در ایران سهم ترانزیت در حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی فعلاً 42 درصد است که رقم پایینی محسوب می‌شود و حمل ونقل دریایی 50 درصد افت درآمد پیدا کرده است.

تین نیوز

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهر سازی،  ارقام مربوط به ترانزیت کشور طی دو سال اخیر با کاهش 32 درصدی در ترانزیت زمینی (ریل و جاده) همراه بوده و در صورت ادامه روند کنونی،  برای سال‌های بعد نیز نباید انتظار رشد داشت. 

 علیرضا اسماعیلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم انتظامی و مدرس دانشگاه تهران در این‌باره می‌گوید: ترانزیت کالا در تمام حوزه‌ها دچار کاهش شده است. در ایران سهم ترانزیت در حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی فعلاً 42 درصد است که رقم پایینی محسوب می‌شود و حمل ونقل دریایی 50 درصد افت درآمد پیدا کرده است.

او با اشاره به دلایل کاهش سهم ترانزیتی ایران ادامه می‌دهد: این کاهش می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. تمام قوانین ترانزیتی که در مبادی ورودی و خروجی کالا در کشور ما وجود دارد مطابق استاندارهاست.اما کماکان راه‌های ما بستر بسیار خوبی برای حمل و نقل‌های بزرگ نیست.

اسماعیلی در ادامه بیان می‌کند: تاخیری که در بازرسی و توقف در گمرکات ایجاد می‌شود، کهولت جاده‌ها و امکانات پایین مسیرهای ترانزیتی از دلایل این کاهش است. قطعاً این تاخیرها هزینه‌ها را هم بالا می‌برد و همین موارد می‌تواند باعث بی میلی صاحبان کالا به انتخاب جاده‌های ترانزیتی ایران شود.

این مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اقتصادی نبودن جاده‌ها برای صاحبان کالا می‌افزاید: در حال حاضر میان راه‌های حمل و نقلی اولین انتخاب، دریا و بعد ریل و جاده است. اما شرایط راه‌های ایران هم یک مؤلفه تأثیر گذار است که جذابیتی برای حمل‌و‌نقل کالای جاده‌ای ندارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: زمان‌بر بودن مسیرهای جاده‌ای و امکان افزایش قیمت تمام شده برای صاحب کالا می‌تواند از دلایل بی میلی حمل‌و‌نقل کالا از راه جاده‌ها باشد.

او با اشاره به تهدیدهای ترانزیتی ایران می‌گوید: برای ایجاد جذابیت حمل‌و‌نقل جاده‌ای و کالا  باید هزینه ها را کاهش داد؛ چرا که صاحبان کالا به اقتصادی بودن نوعحمل‌و‌نقل و حجم کالایی که می‌توانند منتقل کنند و امنیت آن توجه ویژه دارند.

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش سهم کشور از ترانزیت کالا باید تسهیلات ویژه‌ای درراه‌های جاده‌ای ایجاد کرد ادامه داد: در حال حاضر درآمدزایی از ترانزیت برای همه کشورهایی که خاک گسترده‌ای دارند بسیار مهم است و تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از ترانزیت کالا را به دست بیاورند بنابراین باید تأخیر در امور اداری را کمتر کرد و با کمک مهندسین راه کیفیت جاده‌ها را ازنظر کاربران جاده‌ای افزایش داد .

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.