یک مدرس دانشگاه پاسخ داد
◄ چرا سهم ترانزیت ایران کاهش یافته است؟
در ایران سهم ترانزیت در حملونقل بینالمللی زمینی فعلاً 42 درصد است که رقم پایینی محسوب میشود و حمل ونقل دریایی 50 درصد افت درآمد پیدا کرده است.
بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهر سازی، ارقام مربوط به ترانزیت کشور طی دو سال اخیر با کاهش 32 درصدی در ترانزیت زمینی (ریل و جاده) همراه بوده و در صورت ادامه روند کنونی، برای سالهای بعد نیز نباید انتظار رشد داشت.
علیرضا اسماعیلی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم انتظامی و مدرس دانشگاه تهران در اینباره میگوید: ترانزیت کالا در تمام حوزهها دچار کاهش شده است. در ایران سهم ترانزیت در حملونقل بینالمللی زمینی فعلاً 42 درصد است که رقم پایینی محسوب میشود و حمل ونقل دریایی 50 درصد افت درآمد پیدا کرده است.
او با اشاره به دلایل کاهش سهم ترانزیتی ایران ادامه میدهد: این کاهش میتواند دلایل زیادی داشته باشد. تمام قوانین ترانزیتی که در مبادی ورودی و خروجی کالا در کشور ما وجود دارد مطابق استاندارهاست.اما کماکان راههای ما بستر بسیار خوبی برای حمل و نقلهای بزرگ نیست.
اسماعیلی در ادامه بیان میکند: تاخیری که در بازرسی و توقف در گمرکات ایجاد میشود، کهولت جادهها و امکانات پایین مسیرهای ترانزیتی از دلایل این کاهش است. قطعاً این تاخیرها هزینهها را هم بالا میبرد و همین موارد میتواند باعث بی میلی صاحبان کالا به انتخاب جادههای ترانزیتی ایران شود.
این مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اقتصادی نبودن جادهها برای صاحبان کالا میافزاید: در حال حاضر میان راههای حمل و نقلی اولین انتخاب، دریا و بعد ریل و جاده است. اما شرایط راههای ایران هم یک مؤلفه تأثیر گذار است که جذابیتی برای حملونقل کالای جادهای ندارد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: زمانبر بودن مسیرهای جادهای و امکان افزایش قیمت تمام شده برای صاحب کالا میتواند از دلایل بی میلی حملونقل کالا از راه جادهها باشد.
او با اشاره به تهدیدهای ترانزیتی ایران میگوید: برای ایجاد جذابیت حملونقل جادهای و کالا باید هزینه ها را کاهش داد؛ چرا که صاحبان کالا به اقتصادی بودن نوعحملونقل و حجم کالایی که میتوانند منتقل کنند و امنیت آن توجه ویژه دارند.
وی با تأکید بر اینکه برای افزایش سهم کشور از ترانزیت کالا باید تسهیلات ویژهای درراههای جادهای ایجاد کرد ادامه داد: در حال حاضر درآمدزایی از ترانزیت برای همه کشورهایی که خاک گستردهای دارند بسیار مهم است و تلاش میکنند تا سهم بیشتری از ترانزیت کالا را به دست بیاورند بنابراین باید تأخیر در امور اداری را کمتر کرد و با کمک مهندسین راه کیفیت جادهها را ازنظر کاربران جادهای افزایش داد .
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.