| کد خبر: 114892 |

شمارش معکوس برای افتتاح قطعه یک آزادراه شمال

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی منطقه یک آزادراه تهران-شمال و کسب رکورد پیشرفت ۳/۲ درصدی در ماه گفت: تنها ۱۲۰۰ متر از حفاری تونل ۶۵۰۰ متری البرز باقی‌مانده و بخش شمالی آن نیز فعال شده است.

مهران اعتمادی، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت آزادراه تهران-شمال گفت: هم‌اکنون قطعه یک آزادراه تهران-‌شمال با پیشرفت ۳/۲ درصد در ماه درمجموع حدود ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس پیگیری و تلاش دست‌اندرکاران تا نوروز ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.
 
اعتمادی با اشاره به منطقه2 آزادراه تهران-شمال گفت: دستور اجرای این منطقه نیز به ۴ پیمانکار ابلاغ و از طرفی پاکت مناقصه بخش‌های «الف و ب» تونل البرز نیز باز شده است، اما بخش «ج» در حال بررسی برای تعیین قیمت طی 2هفته آینده است و بر این اساس پیمانکار تونل البرز با دستگاه تی‌بی‌ام مشخص خواهد شد.
اعتمادی با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای پیمانکاران گفت: یکی از محدودیت‌های حضور در مناقصه، داشتن سابقه کار با «تی.بی.ام» [دستگاه غول‌پیکر حفاری تونل] در زمینه حفاری در کشور است که تعداد شرکت‌های دارای تخصص و سابقه کار با «تی.بی.ام» در کل کشور به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد.

پیش از این مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران- شمال، عباس آخوندی نیز در بازدیدی که از روند تکمیل این آزادراه داشت از افتتاح قطعه یک آزادراه-تهران شمال در بهار سال آینده خبر داده و گفته بود: ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آزادراه انجام شده و طراحی‌ها نیز به دقت انجام شده است و تلاش می‌شود با توجه به طولانی‌بودن تونل‌ها، معماری خوب و چشم‌نوازی داشته باشیم.
همچنین وزیر راه و شهرسازی در بازدید خود از این پروژه آزادراهی با بیان اینکه مشخصات کار کف بتنی است، گفت: همزمان با قطعه یک و ۲، کار طراحی قطعه ۳ آزادراه هم انجام می‌شود.

 بر اساس این گزارش، قطعه یک آزادراه تهران- شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع شده و با عبور از کن، سولقان، امام‌زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. این بخش از بزرگراه 32 کیلومتر است که حدود نیمی از آن را تونل‌ها تشکیل می‌دهند.

قطعه2 آزادراه تهران شمال نیز دو‌آب شهرستانک تا پل زنگوله را شامل می‌شود و 25 کیلومتر طول دارد. تونل‌ البرز که با 6 هزار و 350 متر طول، بزرگ‌ترین تونل این آزادراه محسوب می‌شود، در این قطعه قرار دارد و قرار است تا پایان سال 95 کار ساخت این تونل تمام شود.

همچنین قطعه سوم آزادراه تهران-شمال از پل زنگوله تا سه‌راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد است و 46 کیلومتر طول دارد. درنهایت قطعه چهار این آزادراه از سه‌راه دشت نظیر و مرزن آباد تا سه‌راه کنیس و چالوس را در بر می‌گیرد و 20 کیلومتر است که در دولت دهم به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون تردد در آن انجام می‌شود.

 ساخت آزادراه با سرمایه بخش خصوصی
در تحولی دیگر، معاون برنامه‌ریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی، بهره‌گیری از منابع مالی پیمانکاران بخش خصوصی در تبدیل بزرگراه به آزادراه‏ را روشی برای حمایت از آنها دانست.

امیر امینی گفت: با کمبود منابع موجود امکان اجرای پروژه‌های راهسازی و راهداری وجود ندارد؛ زیرا مطالبات پیمانکاران این حوزه در حال افزایش است.  وی ادامه داد: در 3سال گذشته (۹۲ تا ۹۵) نسبت به 3سال قبل مشابه آن (۸۹ تا ۹۱)، پروژه‌های حوزه راهداری و راهسازی پیشرفت قابل قبولی داشته است.
به گفته معاون برنامه‌ریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی، اگرچه تاکنون منابع لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی صنعت حمل و نقل از طریق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بهره‌وری حاصل از فعالیت‌های سازمان راهداری تا حدودی تامین شده، اما ادامه وضع موجود غیرممکن است.

امینی اظهار کرد: درصورتی‌که مطالبات پیمانکاران پرداخت نشود، تداوم شرایط موجود امکان‌پذیر نیست و پیمانکاران تغییر حرفه می‌دهند.  وی بیان کرد: برای حمایت از پیمانکاران بخش خصوصی، آنها را در سرمایه‌گذاری طرح‌هایی مانند تبدیل بزرگراه به آزادراه مشارکت می‌دهیم تا پیمانکاران از این طریق در چرخه حمل و نقل عمومی باقی بمانند.

این مقام مسوول درباره مفاد لایحه بودجه سال ۹۶ درباره صنعت حمل و نقل گفت: برنامه‌های حوزه حمل و نقل چندبعدی هستند و نمی‌توان به یک بخش خاص توجه ویژه داشت و سایر بخش‌ها را نادیده گرفت، بلکه توسعه همه‌جانبه را باید در دستور کار قرار دهیم.  امینی تصریح کرد: حمل و نقل حوزه هوایی در جابه‌جایی مسافر پیشرفت خوبی داشته و این اقدام با وجود کمبود ناوگان انجام شده است؛ اگرچه باید ظرفیت فرودگاه‌های کوچک را افزایش دهیم و هواپیماهای کوتاه‌برد خریداری کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه ریلی، توسعه حمل و نقل حومه‌یی باید در اولویت قرار گیرد ضمن اینکه توسعه ظرفیت‌های خالی، برقی کردن و... هم باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حوزه حمل و نقل جاده‌یی گفت: در توسعه حمل و نقل عمومی از لحاظ فرهنگی موفق عمل نکردیم و مردم همچنان علاقه‌مند به استفاده از خودرو شخصی هستند که این موضوع هم حادثه‌آفرین است و هم ایمنی را کاهش می‌دهد.

امینی افزود: درصورتی‌که ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در سال آینده به بخش حمل و نقل اختصاص یابد، می‌توانیم به برنامه‌های ذکر شده در لایحه برنامه ششم توسعه نزدیک شویم.

وی اضافه کرد: اهداف برنامه ششم توسعه، افزایش ظرفیت حمل ونقل جاده‌یی، ریلی به ویژه توسعه راه‌های شریانی، آزادراه‌ها و بزرگراه‌هاست که با تامین منابع می‌توانیم به اهداف طرح جامع حمل و نقل در افق ۱۴۰۴ دست یابیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با این اوصاف قیمت زمینهای شهرستانک تا پایان سال ۹۵ تا ۴ برابر افزایش پیدا می کند.

    • 0 0

      دوست عزیز وقتی مردم بتونن دوساعته برسن با جاده ایمن به شمال کسی دیگه توی را توقف نمیکنه شما دعا کنید این موزه راه زودتر به نتیجه برسه قیمت بالای زمین مشکلش باشه برای اونی که میخواد بخره

      • Majid. us۲۰۰۰ @ gmail. com 0 0

        با تکمیل ازاد راه البته تا بیست سال اینده یکساعته میشه رفت شمال

  • amirpooly _ hesam @ yahoo. com 0 0

    ضمن عرض سلام، شما لطفا یکبار خودتون متن خبر را دوباره بخونید ببینید برای چه تاریخی میباشد چرا کارها را از نظر مردم مخفی نگه میدارند میگن پیمانکاران فاز ۲ مشخص شده اند این پیمانکاران چه شرکتهایی هستند که بعد از این مدت هنوز یک کامیون ماسه برای شروع کار محض رضای خدا نریخته اند یا یک تابلو مشخصات نصب نکرده اند بنده خودم شغلم جوریه که هفته ای دو یا سه بار در این جاده وحشت و زیبا تردد دارم ولی هیچ نکته دلخوش کننده ای برای این پروژه نمیبینم غیر از حرفهای خبری لطفا کمی نسبت به اطلاع رسانی به مردم همت داشته باشید