◄ سهم تاکسی های اینترنتی در جابجایی مسافران تهران چقدر است؟
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به ضعف جدی در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت گفت: به دلیل فاصله زیاد حرکت اتوبوس ها، بخش بزرگی از جابهجایی های شهری اکنون توسط تاکسی های اینترنتی انجام می شود؛ حتی اقشار کمدرآمد نیز ناچار به استفاده از این خدمات شده اند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، گفت: به دلیل فاصله زیاد بین حرکت اتوبوس ها، بخش قابل توجهی از جابه جایی های شهری به تاکسی های اینترنتی واگذار شده و حتی اقشار کم درآمد نیز ناچار به استفاده از این خدمات شده اند. این موضوع نشان دهنده ناکارآمدی حمل ونقل عمومی و ضرورت بازنگری در توسعه ناوگان اتوبوسرانی است.
به گزارش تین نیوز ، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به ضعف جدی در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت گفت: به دلیل فاصله زیاد حرکت اتوبوس ها، بخش بزرگی از جابه جایی های شهری اکنون توسط تاکسی های اینترنتی انجام می شود؛ حتی اقشار کم درآمد نیز ناچار به استفاده از این خدمات شده اند.
سید جعفر تشکری هاشمی اعلام کرد که به دلیل ضعف در ناوگان حمل ونقل عمومی، به ویژه اتوبوسرانی، سهم تاکسی های اینترنتی در جابه جایی مسافران تهران به شدت افزایش یافته است. فاصله زمانی حرکت اتوبوس ها گاهی به ۴۵ دقیقه می رسد و همین موضوع باعث شده حتی اقشار ضعیف نیز برای رسیدن سریع تر به مقصد، از تاکسی های اینترنتی استفاده کنند.
وی با انتقاد از عملکرد شهرداری در تأمین ناوگان اتوبوسرانی گفت: از قرارداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس با سازندگان داخلی، تنها ۸۳۰ دستگاه تحویل شده است. این در حالی است که بحران حمل ونقل با آغاز سال تحصیلی تشدید خواهد شد و تهران به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.
تشکری هاشمی افزود: در دوره مدیریت فعلی حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده، اما این تعداد پاسخگوی نیازهای پایتخت نیست. برخلاف مترو، خرید اتوبوس هزینه و زمان زیادی نمی طلبد، بلکه نیازمند اراده مدیریتی است.
جزئیات تکمیلی: وی با اشاره به اعتبارات مصوب گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۳ هزار میلیارد تومان برای بازسازی ناوگان تصویب شده، اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است. او تأکید کرد که مشکل اصلی نه کمبود منابع، بلکه ضعف در مدیریت و اولویت بندی است.
تشکری هاشمی همچنین از نگاه محدود به تهران انتقاد کرد و گفت: شهرهای اطراف مانند کرج، اسلامشهر، ورامین و پردیس عملاً شهرهای خوابگاهی تهران هستند که روزانه جمعیت زیادی را به پایتخت روانه می کنند، اما برنامه ای برای مدیریت این جریان وجود ندارد.
وی با اشاره به کاهش حمایت های دولت در تأمین ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: در گذشته کمک های بلاعوض برای خرید اتوبوس به شهرداری ها داده می شد، اما در دولت سیزدهم تنها ۲۷۰ دستگاه اتوبوس به تهران اختصاص یافته است. با توجه به بودجه ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، می توان بخشی از مشکلات را حل کرد، به شرط آنکه توسعه حمل ونقل عمومی در اولویت قرار گیرد.