بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

ارائه تخفیف ۱۰۰ درصدی به دانشجویان و دانش‌ آموزان برای استفاده از مترو و بی‌ آرتی در مهرماه

همزمان با یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اصلاحیه ارائه بسته تشویقی حمل و نقل عمومی شهر تهران برای بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

تین نیوز |

همزمان با یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اصلاحیه ارائه بسته تشویقی حمل و نقل عمومی شهر تهران برای بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی اصلاحیه ارائه بسته تشویقی حمل و نقل عمومی شهر تهران برای بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۲  با بیان اینکه شعار امسال در جهت ایجاد تسهیل و کمک به مردم از طریق مهار تورم و رشد تولید است، اظهار کرد: همه دستگاه ها مسئولیت خطیری در تحقق این شعار دارند و ما هم دو هفته پیش لایحه ای به شورا ارائه دادیم که یک بند از آن مربوط به ارائه تخفیف به گروه دانشجو و دانش آموز بود.

وی افزود: ما به دنبال این بودیم که با ارائه تخفیف، امکان بهره برداری از خدمات را برای این قشر فراهم کنیم و خدمات به بهترین نحو ارائه شود؛ این لایحه نرسید و وقتی صحبت از دو فوریت می کنیم به این دلیل است که در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم و تمام زیرساخت ها در مترو و بی آرتی فراهم شده و می توانیم خدمات را در این دو بخش ارائه دهیم.

زاکانی تأکید کرد: اگر این طرح نگه داشته شود، به اول مهر نمی رسیم لذا دوفوریت ارائه شد تا فردا از کیف پول شهروندی رونمایی کنیم و بتوانیم تخفیف ها را به دانش آموزان و دانشجویان در کل ماه ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه درآمد ماهانه مترو ۱۰۵ میلیارد تومان و اتوبوسرانی ۴۵ میلیارد تومان است، یادآور شد: آمار دقیقی برای دانشجویان و دانش آموزان نداریم اما بر اساس آمار اولیه چهار درصد از دانش آموزان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کردند.

شهردار تهران افزود: اگر دو فوریت مصوب نشود عملاً امکان تخفیف وجود ندارد و باید به تخفیفات سابق بازگردیم که ۵۰ درصد برای دانشجویان و دانش آموزان بود لذا ما درخواست تخصیص ۵۰ درصد تخفیف اضافی برای یک ماه می کنیم و از سویی ارائه ۳۰ درصد تخفیف در قالب کیف پول شهروندی را خواستاریم.

وی با بیان اینکه باید برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی جذابیت ایجاد می کردیم، گفت: اگر اعضا پیشنهاد دهند که این تخفیف می تواند شامل حال دیگر اقشار نیز شود، استقبال می کنیم و این تخفیف برای اقشار پیشنهادی اعمال خواهد شد. پیام طرح این است، ما به شما احترام می گذاریم و دقت داریم در بزنگاه ها چه خدماتی ارائه کنیم و این موضوع زمینه ای را ایجاد می کند تا بدانیم در مواقع دیگر چگونه به اقشار مختلف خدمات رسانی کنیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه رقم ناشی از تخفیف ۱۰۰ درصدی برای دانشجویان و دانش آموزان در مهرماه و تخفیف ۳۰ درصدی برای دارندگان کیف پول شهروندی در این ماه در بخش مترو ۳۵ میلیارد تومان و در اتوبوسرانی ۱۵ میلیارد تومان است، گفت: در مجموع رقم این تخفیف ۵۰ میلیارد تومان برای یک ماه است.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران نیز در ادامه با بیان اینکه امروز ۲۸ شهریور است و باید این دو فوریت حداقل ۱۰ روز پیش ارائه می شد، اظهار کرد: عدد و رقم هنوز مشخص نیست و کاهش درآمد ناشی از این تخفیف باید در لایحه لحاظ می شد. اگر طرح امروز تأیید شود باید مسیر قانونی خود را طی کند و تمام امور لازم است به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: برای ارائه دیگر لوایح باید در زمان مناسب تر و به شکل بهتری عمل شود؛ و با پیشنهاد دارم با یک فوریت طرح موافقت شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز ضمن تقدیر از شهردار تهران برای ارائه این لایحه، تأکید کرد: با وجود اینکه افق ها روشن است اما عملیاتی شدن آن زمان بر خواهد بود؛ ما می توانیم از این دست اقدامات انجام دهیم تا خدمات رسانی ملموس تر باشد و ترددها روان تر شکل بگیرد و بنده از این حیث با طرح موافق هستم البته باید زودتر ارائه می شد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از ارائه طرح ابتکاری شهردار، گفت: این موضوع هفته گذشته از سوی رسانه ها اعلام شد اما دو فوریت تعریفی دارد و وقتی که منافعی در خطر از دست رفتن است، ارائه می شود. ما می خواهیم خدماتی را به صورت رایگان در یک ماه ارائه دهیم و چه فرقی می کند که این یک ماه چه زمانی باشد؟

وی افزود: سوالاتی در این خصوص از جمله تعداد دانش آموزان و دانشجویان، بار مالی و مواردی از این قبیل مطرح می شود؛ لذا می توان یک فوریت را تصویب کرد. ضمن اینکه ما با اصل ماجرا موافقیم ضرورتی ندارد دو فوریت تصویب شود و می توان پس از تصویب نهایی طرح، اجرای آن را آغاز کرد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه همه با اصل موضوع موافق است، اظهار کرد: ما روز یکشنبه جلسه ای در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم و بحث اولیه در مورد این لایحه انجام شد؛ پس از آن رئیس شورا اعلام کرد که تمام کمیسیون ها نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند و سپس جمع بندی شود که از کمیسیون ها خواستیم نظرات خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: نمی توان گفت چون شهرداری لایحه را دیر ارائه داده برای تنبیه شهرداری، باید قشری را از خدمات محروم کنیم؛ از سویی دیگر می توان برای جبران درآمد مترو و اتوبوس از محل یک ردیف اعتباری اقدام کرد.

آخوندی با بیان اینکه تصویب این لایحه پیام خوبی برای شهروندان خواهد داشت، اظهار کرد: عدم تصویب این طرح پیام خوبی ندارد؛ لذا درخواست می کنیم که دو فوریت تصویب شود و اگر اصلاحاتی نیاز است، لحاظ کنیم.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با تأکید بر اینکه تمام اعضا از این طرح استقبال کرده اند، یادآور شد: این طرح کار بسیار خوبی است که از گذشته نیز سابقه داشته و به روان شدن تردد کمک می کند. بایستی این طرح زودتر ارائه می شد اما اگر یک فوریتی شود و در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد حلاوت و شیرینی برای دانش آموزان و دانشجویان احساس نمی شود.

پرویز سروری نایب رئیس شورا هم در ادامه پیشنهاد کرد که با دوفوریت طرح موافقت شود و پس از تصویب وارد محتوای این طرح شویم.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ضمن تقدیر از ارج نهادن به دانش آموزان و دانشجویان و همچنین گلایمندی از ارائه دیرهنگام لایحه، گفت: با توجه به اینکه لایحه باید در ابتدای مهرماه اجرایی شود، از اعضا تقاضا دارم که با دو فوریت طرح موافقت کنند.

وی تأکید کرد: نباید در صحن شورا با دوفوریتی مواجه شویم که مطالعه ای روی آن صورت نگرفته است و باید چند روز زودتر ارائه می شد تا بررسی های لازم صورت بگیرد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه این لایحه در ظاهر لایحه خوبی است اما بنده سوالات و ابهاماتی دارم، گفت: اینکه این طرح چه تقاضاهایی را ایجاد خواهد کرد و چه تاثیری بر خدمات رسانی خواهد داشت، باید بررسی شود. الزاماً همواره رایگان کردن خدمات مساوی با پاسخ مثبت گرفتن نیست.

وی اضافه کرد: ایجاد تمایز بین گروه ها و نحوه تکریم باید از لحاظ آثار روانی تجزیه و تحلیل شود و سوال بنده این است که موضوع تحلیل شده یا خیر؟ از سویی دیگر باید ساز و کار اجرایی و آثار مالی آن سنجیده شود.

عباسی با تأکید بر اینکه بنده نمی توانم به صراحت بگویم این لایحه خوب است و تا پاسخ به سوالات داده نشود نمی توان با قطعیت نظر داد، تأکید کرد: ما با یک موضوع دوگانه رو به رو هستیم؛ یکی حضور شهردار تهران در صحن برای تصویب این فوریت است و یکی تغییر معانیست و نمی دانیم چه کاری فوریت دارد و چه کاری خیر.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سه معاونت حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی و برنامه ریزی باید زودتر وارد عمل می شدند و اجازه نمی دادند این اتفاق امروز رقم بخورد؛ ابهامی که وجود دارد فراتر از آن چیزی است که بنده مطرح کردم.

شهردار تهران پس از استماع سخنان اعضای شورا با بیان اینکه ماده ۱۲۰ برنامه چهارم منشأ این طرح است، گفت: این یک واقعیت تلخ است که آماری وجود ندارد. تازه قرار است اتفاقی رخ دهد و پنج ماه است شبانه روز روی این طرح کار می شود و بنده چند جلسه را شخصاً در این خصوص برگزار کردم.

وی افزود: زیرساخت های متعددی با همکاری شرکت ها در مترو ایجاد شده و یک کار سنگین شبانه روزی است. کسی باور نمی کرد این طرح به مهرماه برسد و پیمانکاران و متخصصان طرح را به آذرماه حواله می دادند. ما شب و روز جلسه برگزار کردیم که این اتفاق به مهرماه برسد.

زاکانی با بیان اینکه برای استقبال از مهرماه ستاد تشکیل و جلسات آن برگزار شد، گفت: این تخفیف یک موضوع خاص است و نباید به ستاد استقبال از مهر ربط داد؛ این اقدام بداهه نیست و حداقل پنج ماه شبانه روز روی آن کار شده است.

شهردار تهران تأکید کرد: ما می توانستیم این طرح را پیگیری نکنیم و در آینده ارائه دهیم اما اهتمام خود را به کار گرفتیم که به ابتدای مهرماه برسد. اگر قرار است شیرینی این طرح به کام یک نفر در یک فوریت بنشیند می تواند با تصویب دو فوریت به کام تعداد زیادی افراد بنشیند.

وی با اعلام اینکه ما از زمان تصویب برنامه چهارم مسیری را طی کردیم، گفت: بارها جدول زمان بندی برای طرح ارائه شد اما قبول نکردیم و تأکید ما بر زمان و کیفیت بود؛ چیزی که گفتند آذرماه می رسد، پذیرفته نشد و گفتیم تیم ها را اضافه کنند.

زاکانی با تأکید بر اینکه این طرح با ۱۲ میلیارد تومان به نتیجه رسید، یادآور شد: باید ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه می کردیم که این طرح و پیرامون آن خریداری شود. ما می توانیم آن را به سایر شهرها بدهیم و هیچ هزینه ای برای ما ندارد.

وی افزود:در ماده ۱۲۰ برنامه چهارم اعضا به ما الزام کردند ناظر بر اتوبوسرانی، مترو، شهروند، میادین میوه و تره بار و اماکن ورزشی خدمات ارائه دهیم و تا آذر ماه ۱۸ خدمت به این شکل ارائه خواهد شد. مترو به شکل ۱۰۰ درصدی آماده شده و بی آرتی نیز آماده است اما اتوبوس ها و مینی بوس های بخش خصوصی هنوز آماده نشده است.

شهردار تهران اظهار کرد: ما وظیفه داشتیم تخفیف ۵۰ درصدی ارائه دهیم و پیشنهاد تخفیف ۱۰۰ درصدی را ارائه دهیم. ما می توانستیم ۱۰ درصد تخفیف به عموم مردم ارائه دهیم اما پیشنهاد ۳۰ درصد تخفیف را مطرح کردیم و می توان پس از مهرماه به همان تخفیف ۵۰ درصدی به دانش آموزان و دانشجویان بازگشت.

وی با اعلام اینکه زیرساخت ها آنلاین است و به صورت خودکار به سیستم وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت و درمان متصل می شود، تأکید کرد: هر سه وزیر دستور دادند که این اتفاق رقم بخورد و به صورت خودکار در زمان شارژ بلیت ها، شناسایی افراد انجام می شود. میادین میوه و تره بار، شهروند، نوماند در بخش پسماند و اماکن ورزشی در اولویت های بعدی قرار دارند.

گفتنی است بر اساس پیشنهاد ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با دوفوریت اجرای این لایحه تا ۱۵ مهرماه موافقت و مقرر شد جزئیات آن مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.