| کد خبر: 179411 |

◄ انجام 9 درصد تجارت جهانی از مسیر چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار توضیحاتی درباره وضعیت فعلی چابهار و نقش بی بدیل آن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق ارائه داد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار توضیحاتی درباره وضعیت فعلی چابهار و نقش بی بدیل آن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق ارائه داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روزنامه قانون، عبدالرحیم کردی گفت: بهترین مسیر برای حمل‌ونقل 9 درصد تجارت جهان از طریق سواحل شمالی دریای عمان یا همان سواحل مکران است که به بیش از 100 میلیون تن در سال می‌رسد.

او درباره علت حذف چابهار از تحریم‌ها گفت: آمریکا به دنبال توسعه افغانستان است و آن کشور به این منظور به دنبال مناسب‌ترین مسیر ارتباطی است که از چابهار می‌گذرد. در واقع نه تنها آمریکا بلکه تمام دنیا به کریدور چابهار نیاز دارد.

این مقام مسئول افزود: ترانزیت و حمل‌ونقل ماموریت اصلی چابهار است و در کنار آن تبدیل شدن به مرکز سوم پتروشیمی کشور (به ظرفیت 20 میلیون تن که تاکنون 6 طرح پتروشیمی در آن مجوز زیست‌محیطی گرفته و سه طرح درحال اجراست) و تعریف ظرفیت 10 میلیون تنی فولاد (که یک‌میلیون و 600 هزار تن آن درحال ساخت است) برای آن در نظر گرفته شده است.همچنین مطابق قراردادهای موجود ، هندی‌ها تا پایان سال جاری میلادی در چابهار مستقر می‌شوند و مرحله نخست بهره‌برداری از بندر چابهار انجام می‌شود.

کردی افزود: قرارداد با هندی‌ها از جنس «بهره‌برداری با دوره مشخص» است که طی آن به سرمایه‌گذاری و نصب تجهیزات می‌پردازند و پس از بهره‌برداری 10 ساله، آن را تحویل ایران می‌دهند که یکی از بهترین قراردادها در نوع خود است.

او گفت: پس از انقضای مدت قرارداد، تمامی تجهیزات به ایران منتقل می‌شود. ضمن اینکه با هندی‌ها در حوزه فاینانس احداث راه‌آهن و کارخانه پتروشیمی هم درحال مذاکره هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به در اختبار بودن  700 کیلومتر از سواحل مکران  در دست ایران افزود: سه بازار عمده «آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا»، «اتحادیه عرب و آفریقا» و «شرق آسیا» مورد توجه تولیدکنندگان جهانی است؛ اما جای مشترکی که دسترسی به همه این بازارها در آن بهینه باشد، چابهار است.

کردی افزود: هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تعیین ایجاد یک کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.

او تاکید کدر: در سال‌های گذشته توافقنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان، حد و اندازه‌ای بین‌المللی پیدا کرده و امروز مهم است تا این منطقه بتواند در مسیری آرام و مطمئن به توسعه خود ادامه دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: وجود چنین توافقنامه‌هایی باعث افزایش قدرت چانه‌زنی برای مقابله با تحریم‌ها خواهد بود.با افزایش تعاملات بین‌المللی و درگیر کردن منافع اقتصادی کشورهای بیشتر در چابهار، باید برای سایر برنامه‌ها در آینده درزمینه تعامل بین‌المللی به نفع اقتصاد خود استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.