| کد خبر: 168820 |

◄ دستورالعمل‌هایی برای «خودتحریمی» مناطق آزاد

بر اساس مقررات مناطق آزاد و یژه اقتصادی و تا قبل از بخشنامه هیئت دولت؛ کالاها از مرزهای زمینی و ورودی به مقاصد مناطق آزاد و ویژه وارد شده و در مناطق مربوطه تخلیه می‌شدند که با این دستورالعمل گمرک، کامیون‌های وارده از ادامه مسیر به مقاصد مربوطه به دلیل نداشتن ثبت سفارش در مرزهای ورودی کشور باز می‌مانند.

تین نیوز

چندی پیش دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از الحاق دو بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: با تسری پیدا کردن قوانین مناطق آزاد برای بنادر چابهار، روند توسعه‌ای آن شتاب خواهد گرفت و با رونق و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توان برای فعال شدن کریدورها برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش تین‌نیوز، «مرتضی بانک» درحالی از ملحق شدن این بنادر به منطقه آزاد چابهار به عنوان زمینه‌سازی برای فعال شدن کریدورها یاد کرده است که در فرودرین ماه بخشنامه‌ای  به گمرکات ابلاغ شده که در بخشی از آن آمده است:‌ «واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون انجام ثبت سفارش ممنوع می‌باشد، لذا گمرکات هم‌جوار با مناطق بایستی ضمن استقرار کامل در ورودی کالا به مناطق ضمن اخذ ثبت سفارش جهت ورود کالا به مناطق نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی به مناطق بر اساس مصوبه فوق و اعمال مقررات مناطق اقدام نمایند.»

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: صدور گواهی ورود کالا به این مناطق منوط به ارائه ثبت سفارش جهت ورود کالا به مناطق از سازمان توسعه و تجارت و تعیین منشأ ارز از سوی بانک مرکزی و انجام تشریفات گمرکی توسط گمرک همجوار آن منطقه خواهد بود.

در این زمینه جواد سمساریلر رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران گفت: پیش از این، واردات کالا به قلمرو کشور از مرزهای زمینی ورودی به مقاصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بدون نیاز به ثبت سفارش بود.

وی اظهار کرد: بر اساس مقررات مناطق آزاد و یژه اقتصادی و تا قبل از بخشنامه هیئت دولت؛ کالاها از مرزهای زمینی و ورودی به مقاصد مناطق آزاد و ویژه وارد شده و در مناطق مربوطه تخلیه می‌شدند که با این دستورالعمل گمرک، کامیون‌های وارده از ادامه مسیر به مقاصد مربوطه به دلیل نداشتن ثبت سفارش در مرزهای ورودی کشور باز می‌مانند.

وی این این‌گونه رفتارها را به «خودتحریمی» تشبیه کرد و افزود: چرا شرکت حمل‌ونقل باید تاوان تغییر سریع مقررات کشور را متحمل شود.

سمساریلر اظهار کرد: وسایل حمل‌ونقل بین‌المللی چه ارتباطی به وجود ثبت سفارش و یا نبودن آن دارند که باید در مرزهای کشور متوقف باشند؟

وی گفت: سیستم حمل‌و‌نقل چه اشتباهی را مرتکب شده که باید تاوان برخی بخشنامه‌های غیر کارشناسی را بدهد؟
این فعال حمل‌ونقل بین‌المللی کالا تاکید کرد: با این‌گونه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، فعالیت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در این کشور معنی ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.