بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

شبکه دوچرخه‌رانی مونترال جهانی می‌شود

تین نیوز |  به ندرت پیش می‏‌آید شهری به خاطر تجهیز شبکه­ دوچرخه­‌رانی سایر شهرها آن هم توسط مقامات شهری به شهرتی برسد اما این دقیقا همان کاری­ است که مونترال با کمپانی شبکه­ دوچرخه­‌رانی عمومی خود که به نام سهام دوچرخه­ بیکسی نیز شناخته می­شود، انجام داده است.
 
 در حال حاضر که این خدمات در جایگاه اصلی خود به تثبیت رسیده­‌اند، مونترال تعداد بی‌شماری از دوچرخه­‌هایش را صادر می­‌کند: در اگوست سال 2010 این شهر قراردادهای عمده خود را با لندن و بوستون، یعنی شهرهایی که هر کدام تابستان 2011 هزاران دوچرخه و چند صد ایستگاه دوچرخه دریافت کرده­‌اند، تمدید کرد. دغدغه کنونی مونترال فروش شبکه‏ اصلی دوچرخه­‌رانی به مینیاپولیس و ملبورن است که به زودی انجام می‌شود. این می­تواند آغاز داستان یک موفقیت بزرگ شهری باشد.
 
ایالات متحده دیرتر از سایر کشورها وارد بازی به اشتراک گذاری سیستم دوچرخه ­رانی شد. سیستمی که با افتتاح شبکه­ ولیب در لیون فرانسه آغاز شد. پس از آن پاریس و بارسلونا شبکه­‌هایشان را در سال 2007 افتتاح کردند و هر یک از آنها هزاران دوچرخه به نمایش گذاشتند. سیستم مدرن به اشتراک­ گذاری دوچرخه مستلزم تکنولوژی پیشرفته اطلاعات است که تا همین اواخر در دسترس نبود و به ایستگاه­‌های کوچک خودکار با 5 تا 20 دوچرخه متکی بود.
 
هزینه­ چند سیستم اول از طریق تبلیغات تامین و توسط ­کمپانی‏‌های خصوصی مانند جی سی دککس راه اندازی شد. این سیستمها با تشویق مردم به استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل برای سفرهای کوتاه در افزایش سهام بازار دوچرخه موثر بودند.
 
واشنگتن دی سی با امید دست‏یابی به چنین موفقیتی 10 ایستگاه و 120 سیستم نقلیه دوچرخه هوشمند را در سال 2008 افتتاح کرد، اما مقیاس کوچک این برنامه نشان­ دهنده دشواری هایی­‌ است که در جلب اعتماد بسیاری از افراد برای تکیه بر این شبکه وجود دارد. اتکای این شهر بر کمپانی Clear Channel، شرکت تبلیغاتی خصوصی­ که پشتیبان شبکه است، گسترش این سیستم را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
 
بسیاری دیگر از شهرهای امریکایی به دنبال شبکه­‌های مشابه بوده­‌اند اما مدلی که در آن پرداخت هزینه­ دوچرخه‌­ها و ایستگاه­‌ها برعهده­ مدیران تبلیغاتی است، دیگر چندان رایج نیست. به این ترتیب مونترال ممکن است راه­‌حل بهتری داشته باشد که رویه­‌های مختلف آن شامل طراحی مستقل دوچرخه‌­ها و راه‌­اندازی داخلی شبکه به کمک بخش حمل و نقل شهری است.
 
این کار نتیجه‌­ای شگفت انگیز داشت: بیکسی دوچرخه­‌ای بهتر و شبکه­‌ای قابل اطمینان­‌تر ارائه داد. دوچرخه­‌های موجود در پاریس راحت­ند اما طراحیشان چنان نامتناسب است که به دزدان امکان جدا کردن قطعات آن و حتی دزدیدن کل آن از ایستگاه­‌ها را می­دهد. همچنین به خاطر ناهمواری‌های خیابان­‌ها ورودشان و خروجشان از ایستگاه­ها اغلب با دشواری­‌هایی همراه است.
 
علاوه بر این دوچرخه­ بیکسی مستحکمتر است، از قطعات کمتری ساخته شده و زین قابل اطمینان­ آن مشکلات ورود و خروج را کاهش می­‌دهد. هرچند چشمگیرتر از همه این واقعیت است که ایستگاه­‌ها با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و می­‌توان در ماه ­های سخت زمستانی مونترال آن­ها را جابه جا کرد. با توجه به نقاط قوت این شبکه تصمیم مینیاپولیس و ملبورن برای استفاده از این تکنولوژی چندان تعجب­‌آور نیست. ریشه­ های این شبکه به سابقه­ طولانی کارآفرینی شهرداری در دومین شهر بزرگ کانادا برمی­‌گردد که احتمالا به خاطر تلاش­‌های بی­‌وقفه­ خود برای آوردن نمایشگاه بین‏المللی و المپیک به این شهر شناخته شده است.
 
دوچرخه‌ها می­‌توانند بهترین محصول صادراتی مونترال باشند و علاقه­ افراد را به این کلان شهر جذاب افزایش دهد. ناگفته نماند که نبوغ واقعی محلی که منجر به تولید شبکه دوچرخه رانی فعلی شد می­‌تواند به حوزه­‌های دیگر هم گسترش یابد، البته به این شرط که فرهنگ شهری که مشوق این نبوغ است در حوزه­‌های وسیع‌تر فکری پیشرفت کند. از کجا معلوم سقف‌های خلاقانه­ اتوبوسهای جدید مونترال یا ابزار جمع­‌آوری مواد قابل بازیافت به همین خوبی در جاهای دیگر به فروش نرسد؟
 
با این حال ظاهرا در حال حاضر صادرات اولیه مونترال فقط در زمینه­ دوچرخه است. از آنجا که مینیاپولیس به زودی 80 ایستگاه و 1000 دوچرخه خواهد داشت که جهت ارائه خدمات بیکسی برای درصد زیادی از جمعیت خود شهر کافی است، به نظر می­‌رسد مینیاپولیس در آینده­‌ای نزدیک دوچرخه­‌رانان بسیاری را به خود جذب کند. این شبکه توسط یک موسسه محلی غیر انتفاعی به نام Nice Ride Minnesota تحت فشار است، از این رو برای تامین بودجه­ خود کمک­‌های مالی فدرال و همچنین سهم زیادی از طرف سازمان صلیب آبی سپر آبی دریافت کرده است.
 
از آنجا که شبکه­ مینیاپولیس قابل اعتماد و محبوب است احتمالا علاقه به بیکسی همچنان گسترش خواهد یافت؛ دو شهر نیویورک و پورتلند پیشاپیش علاقه­ی خود را در زمینه­ شبکه­ دوچرخه­ های کانادایی ابراز کرده‌­اند. این روشی منحصر به فرد اما ظاهرا موثر برای پیشبرد نام تجاری مونترال است و جای سوال دارد که این شهر به چه روش دیگری قادر است منابع شهری خود را برای تغییر نحوه­ی تفکر ما راجع به زندگی در حومه­ شهر تغییر دهد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.