| کد خبر: 256980 |

◄ وام 6.7 میلیاردی دلاری صندوق بین المللی پول در چه بخشی هزنیه می شود؟

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دیدار محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی با مقامات صندوق بین‌المللی پول و اعطای وام 6.7 میلیارد دلاری این صندوق به ایران، پیشنهاد داد: این وجه در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد تا در پروژه های زیربنایی و ضروری کشور به صورت ارزی پرداخت گردد.

تین نیوز

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دیدار محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با مقامات صندوق بین المللی پول و اعطای وام 6.7 میلیارد دلاری این صندوق به ایران، پیشنهاد داد: این وجه در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد تا در پروژه های زیربنایی و ضروری کشور به صورت ارزی پرداخت گردد.

به گزارش تین نیوز،  سید حمید حسینی پنج شنبه 11 خرداد در پایگاه اطلاع رسانی خود در این زمینه نوشت: در آخر هفته رئیس کل بانک مرکزی که در اجلاس بانک جهانی در واشنگتن شرکت کرده است از اعطای معادل ۶.۷ میلیارد دلار وام کم بهره خبر داده است که به زودی دریافت خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم این وام با موافقت صندوق بین المللی پول برای پروژه های زیر به صورت وام به بخش خصوصی پرداخت و مصرف گردد:

۱-  ۱ میلیارد برای گسترش گلخانه ها
۲- اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید کانتینر یخچالی و کشتی برای خزر
۳- ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات بنادر خصوصا چابهار، خزر، بندرعباس و….
۴- ۵۰۰ میلیون دلار برای روکش آسفالت جاده ها و اتوبان ها که بشدت آسیب دیده است.
۵- ۵۰۰ میلیون دلار برای تجهیر پایانه راه آهن سرخس و رازی
۶-  ۱ میلیارد برای ورود خودرو دست دوم و کامیون
۷-  ۱ میلیارد دلار برای بهینه سازی مصرف سوخت (موتورخانه ها، جایگزینی بخاری ها و کولرهای پر مصرف گاز و برق)
۸- باقیمانده وجه برای انرژی های تجدید پذیر و ایجاد نیروگاه های جدید
 حسینی عنوان کرد: ضروری است رئیس کل بانک مرکزی برای نحوه استفاده از این وام با صندوق و بانک جهانی مذاکره و توافق آنان را جلب نماید.
وی افزود: بهتر است این وجه در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد تا در پروژه های زیربنایی و ضروری کشور به صورت ارزی پرداخت گردد و دولت این وجوه را در راستای کسر بودجه خود هزینه نکند.

به گزارش تین نیوز، اشاره سید حمید حسینی به دریافت وام  6.7 میلیارد دلاری  مربوط به سخنان محمدرضا فرزین پس از دیدار با  مقامات صندوق بین المللی پول است.

اکو ایران 11 خرداد ماه در این زمینه نوشت که محمدرضا فرزین در حاشیه دیدارهای خود با مقامات صندوق بین المللی پول در واشنگتن گفته است که در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۶.۷ میلیارد دلار) است که از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود می تواند با کمترین تشریفات اداری و به سرعت از این قابلیت استفاده کند.

به گفته فرزین، صندوق بین المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می شود، به منظور کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به (SDR Allocation) «حق برداشت ویژه» می کند تا کشورها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون رفت از وضعیت رکود به دست بیاورند.

وی افزود: در همین راستا تا پیش از سال ۲۰۲۱ در حساب ایران ۱.۴ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا ۳.۴ میلیارد SDR  به موجودی قبلی اضافه شد لذا در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) معادل ۶.۷ میلیارد دلار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    لطفا از این پیشنهاد صرف نظر کنید.
    دولت های مختلف منابع این صندوق را به یغما برده اند و این بار هم این 6.7 میلیارد را هاپولی خواهند کرد. میروند صغرا کبری میچینند و حکم حکومتی میگیرند و به صندوق ناخنک میزنند.حضرات در کمال قدرت موجودی 150 میلیارد دلاری صندوق را به ده میلیارد کاهش دادند( منبع: غضنفری) . حکام ایران ظرفیت ندارند که یک مبلغ هنگفتی را چند روز در یک صندوق نگه دارند. وسوسه میشوند و ده جور برای این پول نقشه میکشند و تا تهش را در نیاورند آرام نمیگیرند.
    جناب غضنفری تز داده اند که این صندوق باید برود سرمایه گذاری کند و ثروتش را زیاد کند. میخواهد بانک بزند و تجارت کنند و سودش را بریزند در صندوق. زهی خیال باطل. ایشان در تورم 50 درصدی در کدام رشته میخواهد سرمایه گذاری کند که بیشتر از 50 درصد برگشت سرمایه داشته باشد؟