| کد خبر: 256613 |

بوشهری ها چشم انتظار اتصال به خط ریلی؛ وعده های مسئولان عملی شود

اتصال استان بوشهر به راه آهن یکی از مهمترین مطالبات مردم استان طی دهه های اخیر بوده که علی رغم وعده های متعدد در دولت های مختلف، تاکنون محقق نشده است.

تین نیوز

اتصال استان بوشهر به راه آهن یکی از مهمترین مطالبات مردم استان طی دهه های اخیر بوده که علی رغم وعده های متعدد در دولت های مختلف، تاکنون محقق نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بوشهر یکی از مهمترین نقاط ورودی و خروجی کالا در کشور محسوب می شود که به خاطر داشتن بنادر متعدد دارای سابقه ای تاریخی در عرصه تجارت با کشورهای مختلف به ویژه در حوزه خلیج فارس است.

این موقعیت خاص استان بوشهر می طلبد که در داخل کشور هم مسیرهای مناسب از طریق هوا، زمین و خط ریلی به این استان منتهی شود تا بتوان از ظرفیت تجارت دریایی استان بوشهر بیشتر و بهتر استفاده کرد.

با وجود ظرفیت های بسیار خوبی که در استان بوشهر وجود دارد، بسیاری از زیرساخت ها در این استان ناقص است؛ در عرصه دریایی نیاز است که عمق کانال ورودی برای کشتی های ۵۰ هزار تنی افزایش یابد، پروازها کم و محدود است و در عرصه ریلی هم تاکنون اقدامات لازم صورت نگرفته است.

۱۵ سال از آغاز ساخت راه آهن بوشهر شیراز می گذرد ولی این پروژه مهم و زیرساختی به حال خود رها شده و با تزریق اعتبارات قطره چکانی، این پروژه مهم کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گویا به این زودی ها صدای سوت قطار در استان شنیده نخواهد شد.

پروژه راه آهن بوشهر شیراز علاوه بر اینکه یک مطالبه از سوی مردم استان بوشهر است و برای این استان اهمیت دارد، برای کل کشور نیز دارای مزیت های فراوانی است و می تواند نیازهای داخل کشور را نیز رفع کند.

استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور نقش مهمی در تولید و تأمین سبد انرژی کشور و همچنین صادرات نفت خام کشور ایفا می کند ولی مردم استان از مزایایی این صنایع بی بهره بوده اند.

نفت از طریق خط لوله به خارگ رفته و صادر می شود و گاز نیز از پارس جنوبی و شهرستان جم از طریق خط لوله به نقاط مختلف کشور می رود و نیازی به راه آهن ندارد و به همین دلیل صنایع خیلی تمایلی به ایجاد زیرساخت ریلی نداشته اند.

مردم استان بوشهر میزبانان خوبی برای صنایع بوده اند و دلیل این ادعا هم ظهور و بروز صنایع مختلف در استان و رشد قارچ گونه این صنایع است ولی این صنایع دین خود را به این مردم ادا نکرده و در توجه به محیط پیرامونی کوتاهی داشته اند.

لزوم تکمیل راه آهن بوشهر

مسئولان استان بوشهر بارها و بارها از مسئولان کشوری مطالبه بحق مردم یعنی اتصال به خط ریلی را داشته اند و مسئولان از رؤسای جمهور و وزرا گرفته تا دیگر مسئولان در دولت های مختلف نیز وعده داده اند که این مطالبه مردم را محقق می کنند ولی تاکنون خبری نشده است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری اتصال به شبکه ریلی کشور با تکمیل راه آهن بوشهر را از مطالبه های اصلی این استان عنوان کرد و گفت: امید است دولت هر چه سریع تر در این زمینه برنامه ریزی و آن را عملیاتی کند.

به گفته استاندار بوشهر، خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

احمد محمدی زاده اظهار داشت: چون هنوز مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ابلاغ نشده، منتظر ابلاغ مصوبات هستیم تا مشروح طرح ها به اطلاع مردم رسانده شود.

پروژه راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.