| کد خبر: 217779 |

◄ ابعاد مختلف حادثه ریلی قطار همدان - مشهد بررسی شد

نشست کارگروه افزایش سرعت واگن‌های مسافری انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برگزار شد.

تین نیوز

نشست کارگروه افزایش سرعت واگن‌های مسافری انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، ششمین نشست کارگروه افزایش سرعت انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در ساختمان این انجمن با حضور نمایندگان شرکت های مالک و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

در آغاز نماینده انجمن در کمیسیون عالی سوانح راه آهن، به بررسی ابعاد مختلف حادثه ریلی قطار همدان -  مشهد به تاریخ سوم خرداد ماه سالی جاری، پرداخت. پرویز عالی وند پس از اشاره به وضعیت خطوط ریلی در منطقه حادثه، گفت: این قطار مسافری، در قوس روی پل رودشور با توجه به هشدار رعایت سرعت 60 کیلومتر روی این پل، در فاصله 30 الی 35 متری متوجه خمیدگی خط شده و لکوموتیوران اقدام به ترمز سریع کرده است.

او در توضیح علت این حادثه عنوان کرد: این نقطه همیشه به علت ناپایداری با افت خط روبه رو بوده است که هربار با بالاست جبران می شده، اما پیش از این حادثه یک قطار باری از این نقطه عبور کرده که و این افتادگی جبران نشده بوده است.

رئیس پیشین انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل ریلی ادامه داد: علت این حادثه ناپایداری خط در دهانه شمالی پل رودشور، افتادگی و زانوزدگی خط بوده که در این موقعیت استفاده از ترمز سریع سبب واژگونی لوکوموتیو به سمت چپ شده است.

نماینده انجمن در کمیسیون عالی سوانح راه آهن دزدی پیچ و مهره از این واگن ها را شایعه خواند.

پس از آن مشاور مدیرعامل رجا، کریم شادی به بررسی تاثیر مباحث فنی و ابعاد واگن ها در این حادثه پرداخت. در تکمیل صحبت های او عباس قربانعلی بیک، رئیس کارگروه گفت: بهتر است بعد از هر حادثه ابعاد مختلف آن بررسی شده و تجربیات لازم کسب شوند. شبیه سازی دینامیکی، شبیه سازی ترمزها به شکل نرم افزاری و سخت افزاری باید در دستور کار قرار گیرند.

او افزود: طراحی و قرار دادن پل ها در قوس، اگر به ناچار اتفاق نیوفتد فاجعه بار است و باید از آن پرهیز نمود. در بحث سیمولاتورها نیز بهتر است برای لوکوموتیوران شبیه سازی صورت بگیرد تا بداند در زمان های افتادگی خط چه تصمیمی بگیرد، یا در بحث انواع قلاب باید تاثیرات آن ها در بروز حوادث بیشتر بررسی شوند.

در بخش دیگری از این نشست عضو هیئت مدیره بن ریل، جاوید تقی زاده به توضیحاتی درباره شناخت RAMS و کاربردهای آن در افزایش سرعت پرداخت.

تقی زاده گفت: توجه ساختاری به حوزه نت می تواند 10 تا 25 درصد از قیمت تمام شده خدمات حمل و نقل ریلی بار و مسافر بکاهد.

او افزود: RAMS  مبحثی است که در کوتاه مدت نباید بررسی شود و ابعاد و اهداف بلند مدت آن باید در نظر گرفته شود. RAMS  به قابلیت اطمینان، دسترسی، تعمیرپذیری و امنیت دستگاه اطلاق می شود.

تقی زاده درباره تاثیر این مسئله در افزایش سرعت گفت: باید بررسی شود که افزایش سرعت در شاخص ها چه تاثیری می گذارد و چه میزان موجب افزایش هزینه های می شود؟

وی در ادامه گفت: 11 درصد خرابی ها تابع زمان بوده و 89 درصد آن ها اتفاقی بوده که شامل تجهیزات پیچیده هستند. باید به خسارت های اتفاقی و سانحه ای که اهمیت بیشتری داشته و هزینه بر تر هستند، توجه بیشتری شود.

در بخش پایانی نشست، یکی از کارشناسان حوزه ریلی به ارائه دست آوردهای گروهی در دو حوزه «پروفیل نگار لیزری چرخ قطار» و «طراحی سیستم پایش واگن های مسافری» پرداخت.

فصیح در توضیحات خود به اهمیت دستگاه پروفیل نگار با اشاره به هزینه بالای تهیه چرخ ها، سیستم شناسایی صافی چرخ قطار، داغی سرمحور، خرابی ترمز، خرابی ترانس، خرابی شارژر و باطری ها اشاره کرد.

او درباه هزینه این دستگاه ها گفت: هردو دست آورد ایرانی بوده و قیمت آن ها حدودا یک سوم محصول مشابه خارجی آن است، این در صورتی است که محصول شرکت خارجی پشتیبانی کامل خود را به همراه نداشته است.

در پایان قربانعلی بیک ضمن جمع بندی گفت: بهتر است این دست آوردها با قیمت های تمام شده به شرکت های مختلف پیشنهاد شوند تا استقبال لازم از آن ها انجام گیرد. انجمن در راستای خرید این خدمت کارهای لازم را نیز انجام می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.