| کد خبر: 216044 |

◄ بهره وری واگن های مسافری در سال های 96 و 97 افزایش خوبی داشته است

​در گزارش جدیدی که گروه سیاست گذاری و پایش کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته منتشر کرده ، بهره وری واگن های مسافری در طول سال های 83 تا 98 بررسی شده است.

تین نیوز

در گزارش جدیدی که  گروه سیاست گذاری و پایش کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل  ریلی و خدمات وابسته منتشر کرده ، بهره وری واگن های مسافری در طول سال های 83 تا 98 بررسی شده است.

به گزارش تین نیوز، نسبت تعداد مسافر بر واگن های مسافری در این 15 سال بالا پایین های زیادی داشته است که بیشترین میزان آن در سال 89 به 18.13 هزار رسیده است که این رقم تکرار نشده است. در همین سال بیشترین تعداد مسافر در سال های اخیر با عدد تقریبی 28 میلیون و 800 هزار نفر ثبت شده است. شاخص کمترین میزان بهره‌وری در سال های اخیر نیز در سال 95 با 12.7 تجربه شده است.

در این باره کارشناس سیاست گذاری و توسعه فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت های ریلی و خدمات وابسته گفت: ضمن اینکه از سال 88 سفرهای عمومی در کشور به شدت کاهشی و در 2 سال 96 و 97 سفرهای شخصی به اوج خود رسیده بوده، وضعیت حمل مسافر ریلی به خصوص در سال‌های اخیر نسبت به حمل و نقل عمومی بین شهری مناسب ارزیابی شده و از سال 95 رشد داشته است. از دلایل افزایش مسافر در سال های 96 و 97 می توان به توسعه خطوط حومه ای و توجه محسوس به گردشگری ریلی اشاره کرد.

عرفان قربانعلی درباره کاهش آمارها در سال 95 تصریح کرد: حادثه هفت خوان در سال 95 که به موجب آن متأسفانه تعداد زیادی از مسافران کشته و زخمی شدند روی کاهش مسافر همان سال تأثیرگذار بود. همچنین مصوبه اواخر سال 95 هیئت مدیره راه آهن مبنی بر خروج واگن های بالای 30 سال از دلایل این موضوع بود که تعداد واگن ها در حدود بالای 20 درصد کم شد اما خوشبختانه در نهایت تعداد مسافرین ریلی افزایش یافت.

وی افزود: از طرفی قیمت بلیت مسافری ریلی از سال های 94 تا 97 افزایش نداشت و سال 97 تنها با 10 درصد افزایش قیمت همراه بود.

810594bd-24de-4e45-909b-68631e3fffee

قربانعلی با اشاره به شرایط کرونایی این روزهای کشور گفت: دلیل کاهش بهره وری سال 98 هم عمدتا شیوع ویروس کروناست، زیرا با عنایت به افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته، بر اساس علم اقتصاد این امر باید منجر به افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی به عنوان کالای جانشین می شد.

این کارشناس حوزه ریلی درباره روش های افزایش بهره وری ریلی در شرایط عادی (نبود کرونا) عنوان کرد: از عمده این روش ها می توان به افزایش سرعت متوسط و حداکثر، برنامه ریزی و بازاریابی صحیح شرکت ها و اداره کل نظارت بر خدمات مسافری، توجه ویژه به گردشگری ریلی، فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل ریلی، نرخ سوخت واقعی، توسعه خطوط با نگاه ویژه به حمل ریلی مسافری، اجرایی شدن هرچه سریع تر تبصره 18، توسعه خطوط حومه ای است. در کشور کانادا مسافر ریلی بین شهری حدود 6 میلیون نفر و حدود 80 میلیون حومه ای هستند که نشان از اهمیت حمل و نقل ریلی حومه‌ای در کشورهایی با وسعت زیاد دارد. البته ناگفته نماند شرکت های مسافری ریلی به خصوص در سالهای اخیر با بهره‌برداری از واگن‌های مدرن‌تر و ارائه پکیج های مسافرتی و بازاریابی مناسب تر توانسته اند با وجود کاهش مسافر حمل و نقل عمومی بین شهری به افزایش بهره‌وری واگن‌های مسافری کمک کنند.

قربانعلی همجنین به یکی از مشکلات اساسی شرکت های ریلی مسافری در خصوص کمبود لکوموتیو گرم در کشور و هزینه‌های تعمیراتی بالا و عدم تناسب آن با نرخ بلیت اشاره کرد.

براساس شاخص مسافر بر واگن، به ازای هر 17 هزار مسافر یک واگن مسافری وجود دارد که جا دارد با کشورهای دیگر مقایسه شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.